Bukefalos 28 år!

hästturism

Immakim

Trådstartare
Jag funderar lite på varför vi i sverige inte har mer av hästturism...
Eller är det kanske bara jag som är dåligt påläst?

Vi har ju allemansrätten och en unik tillgång till naturen.
Visserligen får man säkert inte bedriva verksamhet på annans mark hur som och bara hävda allemansrätten men vi borde väl ha lättare att bedriva hästverksamhet med turism här i Sverige? Lättare att få tillgång till naturen?

Sverige är ett land som annars drar mycket inresande turism på grund av frisk natur och känslan av att det är rent och sunt.

Att vara aktiv på semestern är också mer populärt nu...

Var är hästturismen?
Jag uppfattar att det är en större marknad i andra länder som Spanien och Irland, har jag fel?
Jag tror mig också veta att vi i Sverige har begränsat oss till turridning på Islandshäst medan det är ett annat utbud utomlands?


Har ni någon uppfattning? Hat ni varit på rid/hästresa i sverige eller utomlands? Med egen eller lånad häst?
 
Sv: hästturism

Jag funderar lite på varför vi i sverige inte har mer av hästturism...
Eller är det kanske bara jag som är dåligt påläst?

Vi har ju allemansrätten och en unik tillgång till naturen.
Visserligen får man säkert inte bedriva verksamhet på annans mark hur som och bara hävda allemansrätten men vi borde väl ha lättare att bedriva hästverksamhet med turism här i Sverige? Lättare att få tillgång till naturen?

Sverige är ett land som annars drar mycket inresande turism på grund av frisk natur och känslan av att det är rent och sunt.

Att vara aktiv på semestern är också mer populärt nu...

Var är hästturismen?
Jag uppfattar att det är en större marknad i andra länder som Spanien och Irland, har jag fel?
Jag tror mig också veta att vi i Sverige har begränsat oss till turridning på Islandshäst medan det är ett annat utbud utomlands?


Har ni någon uppfattning? Hat ni varit på rid/hästresa i sverige eller utomlands? Med egen eller lånad häst?

Det finns ett ganska omfattande utbud av hästturism. Jobbar själv med ett koncept som omfattar ett antal gårdar och det är definitivt ingen dominans av islandshästar.

Men jag håller med, det är ett lite annat utbud även om det finns enstaka arrangörer som satsar mer på ett kontinentalt utbud.
 
Sv: hästturism

Det gäller ju att ha något unikt, inte enbart turridning. Vad vill turisterna ha??? Det är den stora frågan. Visst vi har en underbar natur.... men det är dyrt att hålla många hästar hela året. Det är ju oftast säsongsbetonat. Kanske ska man satsa på hela familjer?? Det kan krävas en hel del investeringar och det är inte lätt att få lån eller bidrag.
 
Sv: hästturism

Jag tror det är svårt att få hästturismen att gå runt och det lilla som finns upplever iaf jag många ggr håller för låg kvalité och håller kavlitén så blir prislappen svidande dyr = man drar sig för att åka.
Sen tycker jag ofta att det är väldigt dålig marknadsföring av många företag, jag vet iaf inte om att många finns och det är bara en slump om jag råkar hitta ngt.
 
Sv: hästturism

Det gäller ju att ha något unikt, inte enbart turridning. Vad vill turisterna ha??? Det är den stora frågan. Visst vi har en underbar natur.... men det är dyrt att hålla många hästar hela året. Det är ju oftast säsongsbetonat. Kanske ska man satsa på hela familjer?? Det kan krävas en hel del investeringar och det är inte lätt att få lån eller bidrag.

Vad vill turisterna ha? Vad skulle du och jag vilja ha? Jag personligen skulle vilja ha en helhetsupplevelse på något vis...

Det är säsongsbetonat, men jag tänker att om man bara har ett bra koncept så kan man ju lyfta fram det härliga med alla årstider.

Jag funderar på hur det ser ut med lån och bidrag.... Idag har vi väl ganska stora möjligheter att starta egna verksamheter av många olika slag... fast det är klart, det måste vara svårt svårt svårt att få en vinst i det här som i mycket hästverksamhet....

Men vad tror ni om att kombinera´olika verksamhetsområden och ha många ben att stå på?

turism, bed and breakfast, bed and box, ridskola/ridlektioner, kurser, naturupplevelser, rekreation..... jag spånar fritt....

Bolla med mig!:bump:
 
Sv: hästturism

Jag tror det är svårt att få hästturismen att gå runt och det lilla som finns upplever iaf jag många ggr håller för låg kvalité och håller kavlitén så blir prislappen svidande dyr = man drar sig för att åka.
Sen tycker jag ofta att det är väldigt dålig marknadsföring av många företag, jag vet iaf inte om att många finns och det är bara en slump om jag råkar hitta ngt.

Ja...visst måste det vara ganska dåligt marknadsfört... jag har inte en aning om vad som finns....

Frågan är ju vad som krävs för att folk ska tycka att det är värt priset. Man kan kanske jämföra med att många lägger hela årsbesparingar på en solsemester...
Fast det är såklart svårare att attrahera hela familjer....
 
Sv: hästturism

Jag har varit på turridning hos flera företag. Jag har märkt att dessa har dragit ner på verksamheten under åren. Antagligen för att det är svårt att få lönsamhet, folk har inte råd och det är för mycket jobb att arrangera en turridning.
 
Sv: hästturism

Kan ju även vara så att man inte är välkomna överallt att bedriva kommersiel verksamhet på andras marker.
 
Sv: hästturism

Ja det där med att rida regelbundet på andras mark är ju inte helt okej.
Vi bedriver turism med camping och bad och turridning skulle nog passa bra in i verksamheten.
Men vi skulle behöva ett avtal med grannen om ridvägar i sådana fall.
Min sambo vill inte fråga då han tycker att det är alldeles för fräckt att göra det innan man känner varandra och granngården har just bytt ägare (igen).
Nya ägarna tillhör finansvärldens högdjur och man frågar nog inte hur som helst heller.
 
Sv: hästturism

Ja det där med att rida regelbundet på andras mark är ju inte helt okej.
Vi bedriver turism med camping och bad och turridning skulle nog passa bra in i verksamheten.
Men vi skulle behöva ett avtal med grannen om ridvägar i sådana fall.
Min sambo vill inte fråga då han tycker att det är alldeles för fräckt att göra det innan man känner varandra och granngården har just bytt ägare (igen).
Nya ägarna tillhör finansvärldens högdjur och man frågar nog inte hur som helst heller.

Varför inte?
A deal is a deal.
Föreslå en ersättning för att få använda deras mark.
Anser de ersättningen ligger i paritet med omaket av intrånget så får du säkert ja till svar...
 
Sv: hästturism

Vi har ju allemansrätten och en unik tillgång till naturen.
Visserligen får man säkert inte bedriva verksamhet på annans mark hur som och bara hävda allemansrätten men vi borde väl ha lättare att bedriva hästverksamhet med turism här i Sverige?

Man får inte ha näringsverksamhet och hänvisa till Allemansrätten.
I Sverige är det mesta dyrt och en hästsemester skulle säkert bli dyrare i Sverige jämfört med att åka till Spanien.
 
Sv: hästturism


Förstår du inte det?

Därför att den typen av människor bryr sig inte om det typen av pengar.
Det är kaffepengar för dem.
De flyttar ut så här för att få vara i fred.
En massa främmande ryttare på marken skulle störa deras frid.

Man måste ju veta när det passar och när det inte passar att fråga.
Oerhört ofta så passar det absolut inte.
Utan om man håller på och frågar om en massa som man borde förstå själv att det blir nej på så blir man med tiden en "tjatig djävel" som får ett nej till allt bara den visar trynet.
 
Sv: hästturism

Man får inte ha näringsverksamhet och hänvisa till Allemansrätten.

Jo det får man faktiskt.
I det s.k. kanotmålet så slås det fast.
Att en viss störning får markägaren tåla.

Men det får inte blir nötning på markerna, vilket det blev av kanoterna.
Så det fastlades att kanoterna medförde en störning som var större än markägaren borde tåla.

Hos oss så kan jag nog hävda att det är vägar som jag skulle nyttja, vilket man egentligen alltid får göra även om man kan bli ersättningsskyldig för ev. skador.
Men ärligt talat så känner jag absolut inte för att på något vis irritera denna granne.
Vi har inte så många så vi behöver en bra relation till de som vi har.
 
Sv: hästturism

Man får inte ha näringsverksamhet och hänvisa till Allemansrätten.

Det finns ingen sådan begränsning överhuvudtaget och senaste utredningen fastslog att en av de allra viktigaste punkterna var att kommersiell verksamhet ska få bedrivas på samma grunder som andra nyttjare av allemansrätten.

Det är skada,slitage och störning som inte är tillåtet - oavsett vem som står för den.
 
Sv: hästturism

Tycker det skulle vara svårt att få till vettiga rundor i vår terräng. Antingen får man rida på bilvägar- i bästa fall grusvägar med mindre trafik, eller markägares privata skogsvägar. Man ska då veta att deras vägar inte blir förstörda och det kanske inte är det lättaste att garantera efter veckor av skyfall och en hel flock med hästar som kommer med jämna mellanrum. Eller så ska man skaffa avtal med alla och det kan bli en jäkla massa folk om man är ute säg 6 timmar och det räcker ju att en säger nej så får man tänka om hela rundan.

Vill man konkurrera med ridresor som finns utomlands måste man lägga till att säsongen är kort här och kan man ens rida i juli? Man rider i hetta utomlands men där finns inte mygg, knott, blindknaggar och bremsar som vi har här i samma utsträckning.

Sen måste någon hålla igång säg 8 hästar hela vintern så att dom fixar att gå 6-8 timmar i en vecka i bra tempo. Ingen turist vill sitta och skritta hela dagarna

Men visst: säg 8 ryttare a 10 000,- / vecka varannan vecka … det kan var mödan värt ändå..

Jag resonerar nu kring ridresor som vänder sig till folk som kan rida alltså- där man utomands ofta är borta en vecka
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Förstår du inte det?

Därför att den typen av människor bryr sig inte om det typen av pengar.
Det är kaffepengar för dem.
De flyttar ut så här för att få vara i fred.
En massa främmande ryttare på marken skulle störa deras frid.

Man måste ju veta när det passar och när det inte passar att fråga.
Oerhört ofta så passar det absolut inte.
Utan om man håller på och frågar om en massa som man borde förstå själv att det blir nej på så blir man med tiden en "tjatig djävel" som får ett nej till allt bara den visar trynet.

Om en stallägare är intresserad av att använda en mark då SKA han/hon ta kontakt med markägaren. Och markägaren avgör om han/hon är intresserad eller ej.

Jag äger en gård. Även om ngn skulle erbjuda mig 3 ggr gårdens värde så skulle jag inte sälja. Och jag är inte heller intresserad av att ha några turridningar här, oavsett anbudet.
Men sur för att ngn frågar? Absolut inte, det är ett affärsförslag som förtjänar all respekt.
 
Sv: hästturism

Det finns ingen sådan begränsning överhuvudtaget och senaste utredningen fastslog att en av de allra viktigaste punkterna var att kommersiell verksamhet ska få bedrivas på samma grunder som andra nyttjare av allemansrätten.

Det är skada,slitage och störning som inte är tillåtet - oavsett vem som står för den.

Som ryttare så utnyttjar du allemansrätten jämsides med svamplockare och fotgängare.
Detta får ske endast om det inte skadar ägargrupperna. Skogsbruk, lantbruk och jakträttsinnehavarna.

Om ett företag skulle få för sig att kommersiellt bruka mina resurser utan avtal så skulle jag se till att det företaget får så mkt grus i maskineriet att det avtalslösa bruket inte längre skulle löna sig..och naturligtvis skulle jag göra det inom lagens råmärken
 
Sv: hästturism

Om en stallägare är intresserad av att använda en mark då SKA han/hon ta kontakt med markägaren. Och markägaren avgör om han/hon är intresserad eller ej.

Jag äger en gård. Även om ngn skulle erbjuda mig 3 ggr gårdens värde så skulle jag inte sälja. Och jag är inte heller intresserad av att ha några turridningar här, oavsett anbudet.
Men sur för att ngn frågar? Absolut inte, det är ett affärsförslag som förtjänar all respekt.

Som tur är har du inte makten att säga nej, så länge verksamheten är så ringa att den inte skapar skada, slitage eller störning.
 
Sv: hästturism

Som tur är har du inte makten att säga nej, så länge verksamheten är så ringa att den inte skapar skada, slitage eller störning.

Lagligt utplacerade färistar, jakt , gasolkanoner för att hålla gäss borta, det finns många sätt att störa en verksamhet som är beroende av nöjda kunder.
Rider du ut en tur med 10 kunder och kommer tillbaka med 4 av dem mycket missnöjda pga mina störningar så lär det på sikt märkas och du väljer en annan väg. Resultat, jag blir nöjd och dina kunder återkommer kanske igen....
 
Sv: hästturism

Om en stallägare är intresserad av att använda en mark då SKA han/hon ta kontakt med markägaren.

Man kan visa hänsyn genom att låta bli marken helt och även låta bli att fråga om man vet att man får nej.
Det är bara påfrestande för den som får frågan att omgivningen tjatar.

Hänsyn kallas det.
Vissa människor vill vara i fred, de vill inte hantera framfusiga frågor från grannarna.
Det där måste man lära sig om det skall fungera med grannsämjan i det långa loppet.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 888
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp