Bukefalos 28 år!

Hage och JOBBIG häst!!

R

RebeckaKihlberg

Suck, min ponny period är över sedan länge och jag har inte behövt oroa mig för att pållen ska skutta iväg när man ska ta den i hagen, MEN igår fick man sig en "flash back" då en av dom nya pållarna i stallet skulle in och kollas då hon käkat dåligt....men gissa vem som INTE skulle in, vi testade allt ifrån prassla med påse till hinkar och äpplen och hö m.m....INGEN gick så det slutade med att vi fick ta in ALLA hästarna..DÅ kom hon, men så ska man ju inte behöva göra.....HJÄLP.

Vi hade lite funderingar på hur ma kanske kan göra.
*Ge henne en en lite gidis när man fångat henne
*Gå ut mycket i hagen UTAN att hämta henne...å mysa lite med henne??..

...hon har haft ett jobbigt liv denna pållen...så hon är lite osäker,men i går syntes det att hon bara retades!

...HELP! :D
 
Mitt tips är gå ut i hagen utan att fånga. Ha gärna ett par havrekorn i fickan som hon får mys och pys med henne utan krav... Detta har funkat på de mest svårfångade hästarna.
 
Jag skulle nog ha med mig en å annan godisbit och kila ut i hagen titt som tätt och ge,vartefter så kommer det ju bli att du eller någon annan är godisautomat,men det underlättar ju en hel del om de kommer till grindhålet när man ska ta in de.
 
Skulle nog kombinera de två egna förslagen som du har; Gå ut i hagen och stick åt henne en godbit, men utan att fånga henne. Borde kunna fungera. Pållarna får sig små godbitar i hagen ibland, och nu har man ständigt en svans efter sig om man visar sig i hagen. Man får verkligen passa på sig, bara ge dem ibland. Annars blir de fruktansvärt tiggiga och krävande. Valacken kommer ihåg i veckor om han fått godis vid ett utsläpp lr nåt sånt! :crazy:
 
Kan nog vara smart att alltid ha med sig grimma och grimskaft/ grimskaft även de gånger du bara går in och ger godis, pratar osv för annars vet hon precis vilka gånger hon ska in och inte, även om ni har jobbat hårt på att ge godis och vara snälla. Sen om det går bra kan man ju sluta ta med grimskaftet
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 327
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp