Bukefalos 28 år!

Jag har varit tvingad att ha mina tre hästar i vår lilla hage, något mindre än din, feb- mars i år. Hagen är grusad och hårdgjord och de har lådor med halm, gräsfröhalm och hösilage blandat utspridda över hagen. Den har hållit bra men jag märkte tydligt att de var mer rastlösa än när de går i sin vanliga vinterhage (betydligt större men inte jättestor, kanske 40x 200 m). Nu är de väldigt nöjda i sin ena sommarhage.
 
Jag har varit tvingad att ha mina tre hästar i vår lilla hage, något mindre än din, feb- mars i år. Hagen är grusad och hårdgjord och de har lådor med halm, gräsfröhalm och hösilage blandat utspridda över hagen. Den har hållit bra men jag märkte tydligt att de var mer rastlösa än när de går i sin vanliga vinterhage (betydligt större men inte jättestor, kanske 40x 200 m). Nu är de väldigt nöjda i sin ena sommarhage.
Låter som bortskämda hästar i och med rastlösheten 😆
 
Vad är det hästen behöver som du inte tycker är okej?
Jag tycker att en hage ska ge hästen möjlighet till mental och fysisk stimulans. Det ska finnas träd eller tex vindskydd att söka skydd från sol och insekter, det ska finnas olika stigar som hästen ska kunna promenera på, pinnar och löv att tugga på och kompisar att umgås med. Jag vet att det inte är krav och att det finns hästar som har sämre än dina men jag tycker inte att det är bra hästhållning.

Mina två har en hage på 2,5 ha som är hälften blandskog och resten ängsmark. De rör sig mycket i hagen i alla gångarter dagligen. Min hage är inte bara en förvarning utan hästarna stimuleras genom att de behöver lyfta på fötterna och navigera i terrängen.
 
Nä men det var såhär det funkade på en utbildning jag gick där dom utbildade hästskötare.
Alla utbildningar har inte optimal hästhållning. Lagkraven har höjts sen jag lärde mig rida. Min fd ridskola som hade fullt godkända spiltor och i stort sett inga hagar när jag började har flera hagar och bara boxar nu. Och hästarna får komma ut var dag. Förhoppningsvis skärps reglerna upp så småningom.

Vad skulle du som häst trivts bäst i? En stor hage med mycket att pyssla med, möjligheter att vandra runt, stort utrymme at leka eller vara instängd på en kraftigt nedbetad liten fyrkant?
 
Okej, du hade ju din häst i mindre hage ensam men det var ju av rätt orsak då enligt dig
Ensam har du läst in själv
Men ja jag skulle inte ha häst så av annat än av hälsoskäl, och jag anser inte det är särskilt bra att ha det av hälsoskäl heller. Men just nu är det den lösning som är minst dåligt. Notera inte bra, utan minst dåligt. Målet är att hitta en lösning som är bättre.
 
Alla utbildningar har inte optimal hästhållning. Lagkraven har höjts sen jag lärde mig rida. Min fd ridskola som hade fullt godkända spiltor och i stort sett inga hagar när jag började har flera hagar och bara boxar nu. Och hästarna får komma ut var dag. Förhoppningsvis skärps reglerna upp så småningom.

Vad skulle du som häst trivts bäst i? En stor hage med mycket att pyssla med, möjligheter att vandra runt, stort utrymme at leka eller vara instängd på en kraftigt nedbetad liten fyrkant?
Det är bra med stor hage men verkligheten är en annan. Det är inte många som har mark så hästen kan gå i hur himla stor hage som helst utan några begränsningar.
 
Nej den är större men jag vet inte måtten i huvudet.

Skillnaden är även att det inte går 3 hästar där, och att det inte är pga bekvämlighet eller markbrist han går där. Men den skillnaden påverkar ju inte honom direkt för all del. Men jag skulle aldrig ställa en häst som inte behövde det av hälsoskäl i en så liten hage.
Men nu behövde ju TS hästar gå där då dom ju inte fungerade på ett sommarbete med mycket gräs. Ts ha ju inte hästarna i den lilla hagen vad jag förstod det som för att det är bekvämt.

Liksom "ungefär som en ridbana" det är väldigt litet att ha hästar på.

Så att gå så hårt på en person som i princip har lika liten hage som du har är onödigt och galet. Uppenbarligen så har ni inte så olika hästhållning.
 
För att det inte finns mer mark sommartid utläser jag. Och TS vill ha mer gräs i hagen än det är
Nej, det står i ett av inläggen tydligt och klart att shettisarna inte klarar av eller ska gå på bete.

Vad jag förstått det som så vill TS att det ska vara en del mer pyssel och gräs för hästarna, även om dom inte klarar av ett fullt bete. Vilket jag förstår, alla vill väl hitta sitt mellanting, där hästarna kan få det så bra som möjligt utan att utsättas för bete som dom inte klarar av.
 
Nej, det står i ett av inläggen tydligt och klart att shettisarna inte klarar av eller ska gå på bete.

Vad jag förstått det som så vill TS att det ska vara en del mer pyssel och gräs för hästarna, även om dom inte klarar av ett fullt bete. Vilket jag förstår, alla vill väl hitta sitt mellanting, där hästarna kan få det så bra som möjligt utan att utsättas för bete som dom inte klarar av.
Ts vill arrendera mer mark. Så nej TS har ingenstans sagt att 40x40 är det mesta gräs som de klarar.

Det är väldigt stort spann mellan stampat jordgolv och fullt bete med
 
Ts vill arrendera mer mark. Så nej TS har ingenstans sagt att 40x40 är det mesta gräs som de klarar.

Det är väldigt stort spann mellan stampat jordgolv och fullt bete med
Det står tydligt och klart i inlägg 21 att "Shettisarna får inte gå på bete mer än nån timme per dag ska dom gå dygnet runt i hagen bör den vara nerbetad."

Så igen, angrip inte Ts på det sättet när du själv har en likadan hästhållning. För "stor som en ridbana" är väldigt litet även om den kanske är några meter större en TS hage.
 
Det står tydligt och klart i inlägg 21 att "Shettisarna får inte gå på bete mer än nån timme per dag ska dom gå dygnet runt i hagen bör den vara nerbetad."
Och lika klart står det i inlägg 7 att "Hoppas kunna arrendera mer mark och det växer nog gräs i den men hade önskat det skulle vara mindre glest för den ser så grå och tråkig ut."

Förhoppningen om mer mark återkommer i inlägg 14
 
Och lika klart står det i inlägg 7 att "Hoppas kunna arrendera mer mark och det växer nog gräs i den men hade önskat det skulle vara mindre glest för den ser så grå och tråkig ut."

Förhoppningen om mer mark återkommer i inlägg 14
Ja, det kanske motsäger sej en del som TS skriver men det står trots allt att hästarna inte klarar av något bete, och det räcker så tycker jag. Det handlar om shettisar så att inte släppa dom på fullt bete är ganska så ansvarsfullt, det är ändå hästar som har tillgång till en större hage höst vinter och vår. Det är inga hästar som går i en liten hage året runt.

Så igen, lägg ner att hacka på Ts och mena på att det är "dålig hästhållning" när du själv inte har dina hästar på ett bättre sätt.

Och alla har väl för övrigt en förhoppning om mer mark som är perfekt för sina hästar, det är väl inte konstigt. Men att hitta en hage som erbjuder stor yta men inget bete på sommaren är inte lätt.
 
Du har ju som sagt inte "större än en ridbana" till dina hästar, så varför detta klagande på TS? Du har en likadan hästhållning liksom.
Jag jag anser inte den är bra och hade aldrig haft så om det inte varit tvunget. Där är skillnaden. Och min har större än 40x 40 men om det är 30 x 70 eller 37 x 65 eller nåt annat mått jag inte exakt utan att mäta (den är inte rektangulär) men ungefär som en 60 x 40 bana. Men det spelar ingen större roll med 20 m hit eller dit för det är och förblir en liten hage och det har en negativ påverkan på en rad aspekter ur hästvälfärd
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp