Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

moiran

Trådstartare
Att man har hästen försäkrad är ju en självklarhet. Men hur är det med sadeln egentligen? Den kan ju kosta i princip lika mycket som hästen i inköp... :crazy:

Vi fick våra sadlar stulna när jag var i 14-15 års-åldern. Jag minns att vi fick ut ersättning för dessa av försäkringsbolaget då. Var det hemförsäkringen det gick på (får inte tag på mor så jag kan fråga hur det var)?

Om nu t.ex. hästen skulle gå omkull och knäcka bommen eller på annat sätt förstöra sadeln, täcker hemförsäkringen då? Eller hästens försäkring? Eller är man oförsäkrad i såna situationer?
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Jag har tecknat en extra otursförsäkring just för att täcka upp för den typen av skodor, eller stöld.
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Som ligger utanpå häst- eller hemförsäkringen?
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Den ligger i hemförsäkringen, det är en otursförsäkring om jag inte missminner mig.
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Ok. Jag ska titta hur det ser ut. :)
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Jag hade inbrott i mitt källarförråd strax innan vi skulle flytta så där fanns diverse häst-saker bl.a en sadel blev stulen o det går på hemförsäkringen. En vanlig (alltså ingen extra "otursförsäkring") som jag har genom facket, de ersätter upp till 30.000 (har jag för mig) för saker man haft i biutrymme till sin bostad-såsom källar/vindsförråd o dyl. Täcker dock ej elektronik o liknande "stöldbegärligt".
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Som sagt, om de blir stulna går det ju hemförsäkringen. Har ju fått två dyra och två billigare sadlar stulna vid ett inbrott i sadelkammaren förr och fått dem ordentligt ersatta (med nya motsvarande sadlar, minus självrisken). Min fråga gällde "olycksfall", när man råkar ha sönder sadeln så att säga.
 
Sv: Hålla sadeln försäkrad? Ingår i hemförsäkringen?

Aha, läste lite slarvigt :o Det vet jag dessvärre inget om men det måste ju då kunna funka med en "otursförsäkring" :) eller heter det drulleförsäkring..?
 

Liknande trådar

Utrustning Har en egen häst för tillfället, med all utrustning mm såklart... :up: Kom idag på att tänka, vart bör jag försäkra hela hästens...
Svar
10
· Visningar
2 686
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag sitter och funderar på om man egentligen behöver ha nån typ av försäkring på sadlarna? Jag har två dyra sadlar nu som jag inte har...
Svar
10
· Visningar
5 690
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 285
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp