Hallåååå! Var är regnet?

Idag tog mitt vatten slut fullständigt. Brunnen är torr. Eller snarare, det finns 10 cm vatten i botten, under sugventilen.

Vi har fått nätt 20 mm regn sedan i midsomras ungefär.

Såååå, vem törs erkänna? Vem har stulit vårt regn?
Inte jag. Här har det inte regnat sen gud vet när. Ingen svamp att plocka, för torrt. :(
 
Offerten på djupborrning + pumpar osv här låg på ca 80.000:-. Plus ev reningsverk o dyl som behövs för att ta bort ev föroreningar som hittas. Ingen gullig summa om 20.000:- alltså, men då är det heller inte torka utan föroreningar som var orsaken till funderingen på ny brunn. Dessutom skulle det borras på helt annan del av tomten så många meter rör att gräva ner.
 
Fast ts frågade vad det kostar att BORRA,inte vad rubbet kostade och i ts fall så har hon ju redan div pumpar mm. Så det som tillkommer är vad röris kostar + hans ev material.
 
Fast ts frågade vad det kostar att BORRA,inte vad rubbet kostade och i ts fall så har hon ju redan div pumpar mm. Så det som tillkommer är vad röris kostar + hans ev material.
nja, frågan gällde ju totalt

Jag har inga pumpar för djupborrat, och jag behöver koppla in till huset - ev via de rör som ligger från någon av befintliga brunnar.

Det kan inte fixas i år eller nästa år eftersom de ROT-avdragen är intecknade. Och vem vet - med ny regering kan avdragen försvinna?
 
Aha,då ber jag migo om ursäkt !
Efter att ha kollat så kostade övrigt 6000 på den första brunnen (där fanns redan visst avlopp och blåsa mm så vi behövde bara koppla på från brunnen till inröret)
Den sista borrades i ett hus som inte hade någon form av avlopp varken in eller ut,där behövdes ochså en djupvatten pump,så totalkostnaden för vatten in,avlopp ut och vatten till stallet,stannade på 23000. (bara pumpen i borröret kostade 16)
 
Aha,då ber jag migo om ursäkt !
Efter att ha kollat så kostade övrigt 6000 på den första brunnen (där fanns redan visst avlopp och blåsa mm så vi behövde bara koppla på från brunnen till inröret)
Den sista borrades i ett hus som inte hade någon form av avlopp varken in eller ut,där behövdes ochså en djupvatten pump,så totalkostnaden för vatten in,avlopp ut och vatten till stallet,stannade på 23000. (bara pumpen i borröret kostade 16)
Avlopp?
 
Ja,vatten,kiss,bajs mm ut.
Fast - om man pratar brunnsborrning pratar man dricksvatten o h det har - förhoppningsvis! - inget alls med dricksvattnet att göra.

Avloppsbrunnar gräver man.
Drickvattenbrunnar borrar eller gräver man. Man borrar aldrig för avlopp vad jag vet.
 
08-orna och göteborgarna tror jag!! Har visserligen vatten i brunnen (hoppas jag!!) men saknar alla goa svampar...
Fattar inte verör regnet i år koncentrerats till vissa områden? Är det vi eller dom som gjort något dumt??? :mad:

FÖRTAL!
08-orna har inte tagit en droppe regn! Däremot är jag helt säker på att någon annan har gjort det. När jag var i 042- och 040-områdena för några veckor sedan var det mer än lovligt regnigt och skvallret säger att det har fortsatt att regna där ibland, trots att de borde fått sin årsranson. Någon vecka tidigare var en del av de som bor i 035-området rejält blöta om fötterna. TS kan kanske fråga om de har något vatten över?
 
Man kan behöva borra för att komma igenom med rör till avloppet.

Fast frågan gällde dricksvatten, eller??
FÖRTAL!
08-orna har inte tagit en droppe regn! Däremot är jag helt säker på att någon annan har gjort det. När jag var i 042- och 040-områdena för några veckor sedan var det mer än lovligt regnigt och skvallret säger att det har fortsatt att regna där ibland, trots att de borde fått sin årsranson. Någon vecka tidigare var en del av de som bor i 035-området rejält blöta om fötterna. TS kan kanske fråga om de har något vatten över?
Försök inte!!! Har nog sett bilder/filmer på hur det strömmat utmed gator och såväl ovan- som nedanför!!! Finns helt klart bevis:p
 
jo det var två åskväder i somras. de var dock över innan de hann börja nästan (vara bara några träd som hann ramla). Den mängden regn som föll var långt mindre än vår rättmätiga/vanliga mängd nederbörd. Så att hävda att vi har tagit från någon annan kan jag inte gå med på. Speciellt som det hann dunsta innan det togs upp av jorden. Så har det i a f varit här i Roslagstrakten, Södertörn kan jag inte svara för ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 212
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 452
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp