Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

(Ridsport)
Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att hon inte fick information om hur de behandlats eller med vilka preparat.

Läs mer
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

Då begär man ut den informationen om man har tänkt att tävla med sin häst.
Sen vet jag inte vad dom har varit behandlade för, men är det lämpligt att tävla så snart efter en behandling???
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

När du anmäler till tävling skriver du under på att din häst är helt frisk. Behandlar ni friska hästar?? :confused:
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

Tror det är en rejäl gråzon där! Jag vet ryttare som noggrant hälsokontrollerar sina hästar efter tävlingssäsongen, även om hästen gått kalas och inte visat minsta tecken på skada. Vilket ju är jättebra ur hästens synvinkel!

I allafall så vet jag att de ryttarna då rundsmörjt leder "för säkerhets skull" när veterinär hittat ngt pyttelitet som en mkt kort tids vintervila med största säkerhet skulle läka ut lika bra.
Och då tycker i allafall jag att vi börjar närma oss "behandla friska hästar"...
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

Tror det är en rejäl gråzon där! Jag vet ryttare som noggrant hälsokontrollerar sina hästar efter tävlingssäsongen, även om hästen gått kalas och inte visat minsta tecken på skada. Vilket ju är jättebra ur hästens synvinkel!

I allafall så vet jag att de ryttarna då rundsmörjt leder "för säkerhets skull" när veterinär hittat ngt pyttelitet som en mkt kort tids vintervila med största säkerhet skulle läka ut lika bra.
Och då tycker i allafall jag att vi börjar närma oss "behandla friska hästar"...

kan vara ett alternativ, men även det bara var en sk "service" så borde ägaren vara så pass intresserad & kolla upp vad som har gjorts.

Jag litar fullt på min klinik, men det sätts inte en spruta eller kanyl i mina hästar utan jag vet av vilken anledning, vilket preparat & effekterna utav det.

Jag tävlar inte ens.
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

Då begär man ut den informationen om man har tänkt att tävla med sin häst.
Sen vet jag inte vad dom har varit behandlade för, men är det lämpligt att tävla så snart efter en behandling???

Och även om man inte tänkt tävla så klart man skulle begära ut den infon.
Jag har inte fått klart för mig om det är lederna de är behandlade i men det verkar ju så, och tävla 4 dgr efter verkar ju helt vansinnig enl min mening.
Vi har sprutat en med adequan i kotled och 2 veckors skritt efter det, sen
igångsättning enl veterinärs råd.
 
Sv: Hallands djursjukhus om Kroon-fallet

Jag har heller aldrig varit med om att någon häst jag varit med på klinik behandlats med något jag inte blivit informerad om faktiskt.
Jag har (ta i trä...) knappast varit på klinik med mina hästar, men väl som medhjälpare till bekanta, med ridskolehästar osv.
Och alla gånger har veterinären talat om vad den ska göra, oavsett klinik vi varit på! Det enda veterinären inte exakt sagt han ska "sticka i" hästen är det lugnande innan röntgen.

Och har det injicerats i leder, då har de hästben jag varit med på klinik alltid rakats, vilket ju också tydligt syns.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857
  • Artikel
Dagbok Idag var jag för säkerhets skull uppe 9.45, då E (unge personen) från HV skulle komma 10.30 och hen har kommit 20-40 minuter tidigare...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 043
Senast: Hund!
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 544
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp