Halt häst

Saile

Trådstartare
Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter.
Igår när jag tog in ena hästen så tyckte jag att han var ovanligt seg in, trodde bara att han inte ville gå in men sedan när vi skulle kratsa hovarna så böjde han inte högra bakbenet, han sträckte det bara utåt och det kändes stumt. Vi tog ut honom för att se hur han rörde sig och han gick väldigt stelt. Han vill liksom inte böja benet bakåt så tån skrapade i backen.

Idag skulle en veterinär ut till stallet i annat ärende så han kunde även kolla min häst.
Det var ju ingen jättenoga undersökning, han kollade bara hur han rörde sig när han gick ut från boxen sen kollade han så det inte kom från hoven.
Efter att ha klämt och känt lite så skrev han ut metacam i 5 dagar samt att han kunde gå ute som vanligt.

Till saken hör att hästen, som är 25 år, blev plötsligt mycket stelare i hela bakkärran i somras så vi var inne på klinik där dom gjorde böjprov ua. Dom trodde att det säkerligen kan vara artros med tanke på åldern.
Han har också cushing.

Jag känner mig väldigt vemodig över dagens veterinärundersökning. Han kan inte få metacam förrän i em så han går ute nu med sin kompis. Är jätteorolig att det ska bli värre. Veterinären trodde att han antingen kunde fått nån spark eller gått omkull eller så är det artros i knät som bråkar.
Han är inte svullen, inte varm, stödjer på benet. Han har bara svårt att sträcka det bakåt.
Veterinären böjde benet när han skulle kolla hoven och då var det väldigt knackigt men han böjde det.

Jag tänker nu att vi ger honom metacamen och ser hur det går efter helgen.
Men det känns nästan som att det är artrosen som bråkar med honom. :(
 
Jag uppfattar det som att hästen har svårt både att böja och sträcka benet? Kan hästen lyfta benet högt? (som i högt böjprov)

Uteslutit hovböld?
 
Jag uppfattar det som att hästen har svårt både att böja och sträcka benet? Kan hästen lyfta benet högt? (som i högt böjprov)

Uteslutit hovböld?

IOM hans stelhet som började i somras så har han haft svårt att böja och lyfta benet högt bakåt (vet inte hur jag ska förklara men det har iaf vart svårare för hovslagaren när hon ska sko bak). Nu när man ska lyfta och typ kratsa hovarna så sträcker han benet utåt, utan att böja knät.

Vet. Som undersökte idag klämde på hoven men han ömmar inget alls därifrån.
 
Jag skulle åka in till klinik asap.

Jo, jag hade tänkt göra det idag men avvaktade tills veterinären kollat honom i stallet. Han bör ju inte vara allvarligt skadad om veterinären säger att han kan gå ut i hagen efter att ha undersökt honom?
 
Jo, jag hade tänkt göra det idag men avvaktade tills veterinären kollat honom i stallet. Han bör ju inte vara allvarligt skadad om veterinären säger att han kan gå ut i hagen efter att ha undersökt honom?
Alla veterinärer är inte bra eller speciellt kunniga tyvärr!
 
Jag hade nog avvaktat tills åtminstone efter metacam behandlingen. Om du var inne i somras med hästen på klinik och den då var ua på böjprov samt med tanke på åldern och att du nu upplever den stelare så kan det ju faktiskt vara åldersrelaterat. Den var inte öm, svullen, varm eller något annat än bara stelare/har svårt att sträcka benet bakåt? Det känns inte superakut och du har trots allt haft en veterinär ute som tittat på den. I mina ögon är inte klinikveterinärer ett enda dugg bättre/duktigare än de veterinärer som åker ut. De har fler apparater att tillgå bara. ;)
 
Jag hade nog avvaktat tills åtminstone efter metacam behandlingen. Om du var inne i somras med hästen på klinik och den då var ua på böjprov samt med tanke på åldern och att du nu upplever den stelare så kan det ju faktiskt vara åldersrelaterat. Den var inte öm, svullen, varm eller något annat än bara stelare/har svårt att sträcka benet bakåt? Det känns inte superakut och du har trots allt haft en veterinär ute som tittat på den. I mina ögon är inte klinikveterinärer ett enda dugg bättre/duktigare än de veterinärer som åker ut. De har fler apparater att tillgå bara. ;)

Nä, det känns som att det är typ artros i knät som bråkar. Fick iaf klämt in oss en tid på måndag på kliniken för att kolla upp.
Jobbigt bara att gå och undra över helgen :nailbiting:
 
Nä, det känns som att det är typ artros i knät som bråkar. Fick iaf klämt in oss en tid på måndag på kliniken för att kolla upp.
Jobbigt bara att gå och undra över helgen :nailbiting:

Tänk på att om du ger metacam nu och över helgen kan det försvåra/förstöra undersökningen på mån. Så diskutera helst (kanske för sent nu) hur kliniken vill du gör mer metacam.

Min gjorde sådär när knäet var paj och han hade väldigt ont där (en ung, som kunnat böja problemfritt innan). Så din tanke om knä är inte helt galen. Men ibland sitter det på helt annat ställe än man först tror så bra du kollar upp.
 
Tänk på att om du ger metacam nu och över helgen kan det försvåra/förstöra undersökningen på mån. Så diskutera helst (kanske för sent nu) hur kliniken vill du gör mer metacam.

Min gjorde sådär när knäet var paj och han hade väldigt ont där (en ung, som kunnat böja problemfritt innan). Så din tanke om knä är inte helt galen. Men ibland sitter det på helt annat ställe än man först tror så bra du kollar upp.
Pratade med dom och jag skulle inte ge på söndag iaf.
Vad var det med knäet på din?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 451
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 157
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 579
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp