Skadade hästar och konvalescenter

Förlåt om jag lät lite krass/hård, inte meningen. Om din häst var halt med ökad mängd ledvätska så hade/har han förmodligen redan en infektion i leden, det är väldigt klassiska symtom på det. Däremot kan man hoppas att ni var igång med behandlingen i ett så tidigt skede att det inte hade hunnit gå så långt än! Det är det allra viktigaste, att inte brosket eller andra viktiga strukturer hunnit skadas för mycket. Leder är väldigt känsliga och bakterier älskar tyvärr att växa i ledvätska. Men du gjorde absolut rätt som ringde veterinären och veterinären gör säkert allt hen kan utefter era förutsättningar! :heart Håller tummarna för att allt går bra.
finns där några bilder man kan kolla på så man ser vilka punkter som oftast är ledskador? har (ta i trä) aldrig haft en sån skada, så blir lite nyfiken. Har bara hittat liknande: (är det i dom röda områden som skadorna sitter när man pratar ledskador?)

tan-leder-bursor-senskidor1-1010-500x380.jpg
 
Förlåt om jag lät lite krass/hård, inte meningen. Om din häst var halt med ökad mängd ledvätska så hade/har han förmodligen redan en infektion i leden, det är väldigt klassiska symtom på det. Däremot kan man hoppas att ni var igång med behandlingen i ett så tidigt skede att det inte hade hunnit gå så långt än! Det är det allra viktigaste, att inte brosket eller andra viktiga strukturer hunnit skadas för mycket. Leder är väldigt känsliga och bakterier älskar tyvärr att växa i ledvätska. Men du gjorde absolut rätt som ringde veterinären och veterinären gör säkert allt hen kan utefter era förutsättningar! :heart Håller tummarna för att allt går bra.
Okej jag tänkte inte så långt, men det har du säkert rätt i. Idag stödjer han iallafall på benet igen så hoppas det går åt rätt håll :heart tack
 
finns där några bilder man kan kolla på så man ser vilka punkter som oftast är ledskador? har (ta i trä) aldrig haft en sån skada, så blir lite nyfiken. Har bara hittat liknande: (är det i dom röda områden som skadorna sitter när man pratar ledskador?)

tan-leder-bursor-senskidor1-1010-500x380.jpg
Alltså, ledskador är ju just i en led, så då behöver man ju veta vart lederna sitter "bara". Men ja, sen finns flertalet andra synoviala strukturer på hästens ben. Synovial struktur = innehåller synovia = ledvätska. Detta är bursor och kotsenskidor, som de visar några exempel på på bilden. Både lederna och andra synoviala strukturer har som små fickor/utbuktningar i olika riktningar och ganska ofta är det svårt även för oss som kan anatomi att avgöra om en viss ledficka har skadats. Då kan man behöva provtrycka genom att spruta in koksalt och se om det kommer ut genom såret för att vara säker.
 
Nej mitt på skenbenet finns ingen led, däremot gaffelband och senor som kan skadas när hästen får såret.
Sköljar man senor med eller endast ledor? Kanske en dum fråga men aldrig varit med om såna skador innan och tänkte jag vill bli lite mer kunnig ifall något skulle hända så jag vet om min häst får ett sår så åker vi direkt till kliniken istället för att ta ut veterinär på plats. Ofta med just sår skador brukar man ju ta ut veterinären. Men just med att det är bättre prognos med att söva och skölja just ledor. Så vill jag ju verkligen göra rätt om något skulle hända
 
Sköljar man senor med eller endast ledor? Kanske en dum fråga men aldrig varit med om såna skador innan och tänkte jag vill bli lite mer kunnig ifall något skulle hända så jag vet om min häst får ett sår så åker vi direkt till kliniken istället för att ta ut veterinär på plats. Ofta med just sår skador brukar man ju ta ut veterinären. Men just med att det är bättre prognos med att söva och skölja just ledor. Så vill jag ju verkligen göra rätt om något skulle hända
Nej det är helt olika behandling. Det bästa om man är osäker är nog att konsultera en veterinär som då kan råda kring om man ska kolla på plats i stallet eller åka in.
Också bra att plugga lite hästanatomi och sårvård för att känna sig mer trygg😊
 
det är ju det som är så svårt! Om en häst fått en stickskada mitt på skenbenet. Finns där leder där? försökte läsa på : https://hastsverige.se/om-hasten/hastens-kropp/skelett-leder/bakbenet/ men får inte riktigt svar på det. Tycker det är ett vanligt område för sårskador.

bakbenet-leder-och-ben1-717.jpg

Definitionen av en led är där två (eller ibland flera) ben möts. En led har två eller flera ledytor beklädda med brosk, ledvätska emellan, synoviala membran och ledkapsel. Ett sticksår "mitt på skenbenet" engagerar inte någon led, men har man otur så kan ju senor och ligament skadas beroende på vart skadan är lokaliserad.
 
Vi har haft återbesök och senan är i princip läkt. Ökar igångsättningen och lägger in mer böjda spår och markarbete. Hästen är mer välmusklad än nånsin enligt veterinär och equiterapeut. Skritt med equiband en månad och därefter uteritter med väldigt långsam galopp har gett resultat 💪
Han har inte haft ökad svullnad något alls. Upplever dock ökad värme i benet till och från. Diskuterat med veterinär och troligen beror det på att han är rakad på det benet och/eller att jag är flitig med liniment och omslag med arnika/vallört. Han hade även lite släng av mugg/rasp som kan påverka. Vi kör på enligt plan. Nytt ultraljud om ca 2-3 veckor så får vi se då.
 
Ursäkta det långa texten, blev längre än jag tänkt...

Jag har en ponny som jag i de snart 2.5 åren jag haft honom försökt förstå vad som är fel med. Främsta problemet är att han kan vara extremt svårfångad och rädd för människor, dock inga som helst problem att hantera. Genomsnäll att hantera. Ingen hälta och gångarterna har utvecklats enormt sedan jag köpte honom. Numera högt utbildad, vi leker runt med diverse så som byten i vart tredje, samling i alla gångarter och så vidare (enbart hemma). Men trots detta så får jag ingen ordning på varför han är så svårfångad, spänd i stallgången (pain face) och han trivs mycket bättre i en väldigt lång och låg form. Direkt när jag kortar tyglarna börjar han stressa (studsar inte runt, gör inget så men han blir märkbart väldigt spänd). Visar inget obehag kring sadeln, sadelgjorden eller liknande.

De enda konkreta fysiska symtom jag har är att han är öronskygg (något som har blivit mycket bättre med träning, jag får nu hantera och kolla öronen) och visar visst obehag kring att bli klappad/borstad högt uppe på halsen, nära öronen. Inga för mig synliga fel i eller runt öronen. Jag funderar nu på om det kan vara något med övre halskotpelaren. Är det någon här med liknande erfarenheter? Jag planterar att kontakta veterinär snarast men alla tankar och idéer är ytterst välkomna.
 
Ursäkta det långa texten, blev längre än jag tänkt...

Jag har en ponny som jag i de snart 2.5 åren jag haft honom försökt förstå vad som är fel med. Främsta problemet är att han kan vara extremt svårfångad och rädd för människor, dock inga som helst problem att hantera. Genomsnäll att hantera. Ingen hälta och gångarterna har utvecklats enormt sedan jag köpte honom. Numera högt utbildad, vi leker runt med diverse så som byten i vart tredje, samling i alla gångarter och så vidare (enbart hemma). Men trots detta så får jag ingen ordning på varför han är så svårfångad, spänd i stallgången (pain face) och han trivs mycket bättre i en väldigt lång och låg form. Direkt när jag kortar tyglarna börjar han stressa (studsar inte runt, gör inget så men han blir märkbart väldigt spänd). Visar inget obehag kring sadeln, sadelgjorden eller liknande.

De enda konkreta fysiska symtom jag har är att han är öronskygg (något som har blivit mycket bättre med träning, jag får nu hantera och kolla öronen) och visar visst obehag kring att bli klappad/borstad högt uppe på halsen, nära öronen. Inga för mig synliga fel i eller runt öronen. Jag funderar nu på om det kan vara något med övre halskotpelaren. Är det någon här med liknande erfarenheter? Jag planterar att kontakta veterinär snarast men alla tankar och idéer är ytterst välkomna.
Jag tänker att iom att han föredrar att gå i lång och låg form kanske det kan vara rygg? Eller nått i bakbenen eftersom att de för att samla sig måste komma upp mer på bakbenen än när de går lång och lågt… jag har en med konstaterad artros i halskotpelaren men jag upplever inte att det stört honom på det sättet utan mer att det syntes eftersom att han körde giraff hals men däremot när artrosen i si-lederna gav sig till känna så var just känslan att samling är jobbigt:) dessutom är bakbens hältor svårare att se om de ens blir halta tyvärr :heart
 
Ursäkta det långa texten, blev längre än jag tänkt...

Jag har en ponny som jag i de snart 2.5 åren jag haft honom försökt förstå vad som är fel med. Främsta problemet är att han kan vara extremt svårfångad och rädd för människor, dock inga som helst problem att hantera. Genomsnäll att hantera. Ingen hälta och gångarterna har utvecklats enormt sedan jag köpte honom. Numera högt utbildad, vi leker runt med diverse så som byten i vart tredje, samling i alla gångarter och så vidare (enbart hemma). Men trots detta så får jag ingen ordning på varför han är så svårfångad, spänd i stallgången (pain face) och han trivs mycket bättre i en väldigt lång och låg form. Direkt när jag kortar tyglarna börjar han stressa (studsar inte runt, gör inget så men han blir märkbart väldigt spänd). Visar inget obehag kring sadeln, sadelgjorden eller liknande.

De enda konkreta fysiska symtom jag har är att han är öronskygg (något som har blivit mycket bättre med träning, jag får nu hantera och kolla öronen) och visar visst obehag kring att bli klappad/borstad högt uppe på halsen, nära öronen. Inga för mig synliga fel i eller runt öronen. Jag funderar nu på om det kan vara något med övre halskotpelaren. Är det någon här med liknande erfarenheter? Jag planterar att kontakta veterinär snarast men alla tankar och idéer är ytterst välkomna.
Jag tänker att det är omöjligt att gissa, men att bästa sättet att få reda på om det är något fysiskt är ju som du redan tänkt, att utreda hästen. Det kan ju vara något fysiskt, men det kan ju även vara så att han är väldigt spänd och tycker att mycket är jobbigt mentalt.
 
Första ridturen idag efter behandlingen och det var en aha upplevelse :love: Helt plötsligt kom styrkan bakifrån och han känns inte längre ”framhjulsdriven” och han kändes stabil på ett sätt han inte gjort förut❤️ men ändå så fruktansvärt avslappnad och trampade igenom och dessutom placerade han inte längre hf utanför hf och vb innanför vf så helt plötsligt blev han symmetriskt och gick med bakhovarna i samma spår som framhovarna:D Så jag känner mig något hoppfull om att det kanske kan vara endel i hans problematik och att vi är på rätt spår🙈:banana: nu väntar 10 dagars uppsutten skritt varannan dag och avsutten varannan dag… sen har vi fått order om att prova longera honom i båda varven och skicka film till vet för utvärdering och i samband med det ska vi även ringa upp vet och diskutera lite om hur vi fortsätter framåt och om vi ska överväga en behandling till och hur vi ska resonera framåt:)
 
Jag vet inte riktigt vad ska jag göra. Hästen har en lång tid av sjukdomar och skador, vi talar alltså 95% av hästens liv. De senaste gångerna jag försökt sätta igång har vi kommit till trav och så hästen halt igen. Vi har tagit det som återkommande fånganfall men för ett par år sen sa en veterinär till mig att det är något som inte stämmer. Det kan inte vara fång hela tiden. Lång historia kort så ringde hon kollega som kom och typ låg på stallgången för att kolla hästen. Det verkades och gipsades etc och rekommenderade ny hovslagare. Den nya kom och peppar peppar har hästen varit halt enbart pga hovböld sen dess (som feldiagnosticerades fel på djursjukhs som fång samt senast i höstas, en ny böld som feldiagnosticerats som NPA).

Det har varit prat om CT på djupa böjsenans fäste. Nåväl, hästen skrittas igång avsuttet som alltid samt kör equiband med mig som amatör 2 gånger i veckan. Hon rör sig trevligt men sist jag körde equiband visade hon hälta efter en stund, i trav. När det blir för tight på volten började hon halta riktigt. När jag sen testade igen var hon inte halt på större volt, men sen kom det igen i nåt steg, så det blir inte hela tiden.

På kvällen fick hon metacam (en dos, enligt vet ordination testar vi det), var "fångvarm" och sen gick det över. Jag tror inte på fång riktigt som kommer och går även om hon fortfarande har roterat hovben,sänkning och lamellränderna inte läker riktigt. Ligament i hoven som "ger smärta" vid den där volten?
Är det ens idé att testa att sätta igång igen?

Jag har genom åren tagit massor av hjälp och ingen kan hjälpa mig. Veterinären gör det de kan, har provat massörer, equiterapeuter, osteopater etc men ingen kan få min häst att bli hållbar. De ger upp extremt fort kan jag känna. Har nu funderat på att testa en sista person, en sjukgymnast för häst som jobbar eller jobbade på Evidensia i Helsingborg. Men ag vet inte.
 
Jag vet inte riktigt vad ska jag göra. Hästen har en lång tid av sjukdomar och skador, vi talar alltså 95% av hästens liv. De senaste gångerna jag försökt sätta igång har vi kommit till trav och så hästen halt igen. Vi har tagit det som återkommande fånganfall men för ett par år sen sa en veterinär till mig att det är något som inte stämmer. Det kan inte vara fång hela tiden. Lång historia kort så ringde hon kollega som kom och typ låg på stallgången för att kolla hästen. Det verkades och gipsades etc och rekommenderade ny hovslagare. Den nya kom och peppar peppar har hästen varit halt enbart pga hovböld sen dess (som feldiagnosticerades fel på djursjukhs som fång samt senast i höstas, en ny böld som feldiagnosticerats som NPA).

Det har varit prat om CT på djupa böjsenans fäste. Nåväl, hästen skrittas igång avsuttet som alltid samt kör equiband med mig som amatör 2 gånger i veckan. Hon rör sig trevligt men sist jag körde equiband visade hon hälta efter en stund, i trav. När det blir för tight på volten började hon halta riktigt. När jag sen testade igen var hon inte halt på större volt, men sen kom det igen i nåt steg, så det blir inte hela tiden.

På kvällen fick hon metacam (en dos, enligt vet ordination testar vi det), var "fångvarm" och sen gick det över. Jag tror inte på fång riktigt som kommer och går även om hon fortfarande har roterat hovben,sänkning och lamellränderna inte läker riktigt. Ligament i hoven som "ger smärta" vid den där volten?
Är det ens idé att testa att sätta igång igen?

Jag har genom åren tagit massor av hjälp och ingen kan hjälpa mig. Veterinären gör det de kan, har provat massörer, equiterapeuter, osteopater etc men ingen kan få min häst att bli hållbar. De ger upp extremt fort kan jag känna. Har nu funderat på att testa en sista person, en sjukgymnast för häst som jobbar eller jobbade på Evidensia i Helsingborg. Men ag vet inte.
Jag hade låtit henne somna in. Att vara sjuk/skadad 95% av livet är inte rimligt. Hade inte startat igång ännu en utredning, hade tolkat det som att hästen inte har förutsättningar för att användas.
 
Jag hade låtit henne somna in. Att vara sjuk/skadad 95% av livet är inte rimligt. Hade inte startat igång ännu en utredning, hade tolkat det som att hästen inte har förutsättningar för att användas.
jag pratar inte om utredning? Utan rehab. Hästen har inte ont i "vardagen" utan något verkar ju triggas vid tex volt som sedan försvinner. Hon går i stor hage, kuperat, minst 12 timmar om dygnet. Det handlar mer om jag ska sluta hoppas på att få rida henne. Skulle jag dock behöva göra mig av med henne så säljs hon såklart inte.
 
Ursäkta det långa texten, blev längre än jag tänkt...

Jag har en ponny som jag i de snart 2.5 åren jag haft honom försökt förstå vad som är fel med. Främsta problemet är att han kan vara extremt svårfångad och rädd för människor, dock inga som helst problem att hantera. Genomsnäll att hantera. Ingen hälta och gångarterna har utvecklats enormt sedan jag köpte honom. Numera högt utbildad, vi leker runt med diverse så som byten i vart tredje, samling i alla gångarter och så vidare (enbart hemma). Men trots detta så får jag ingen ordning på varför han är så svårfångad, spänd i stallgången (pain face) och han trivs mycket bättre i en väldigt lång och låg form. Direkt när jag kortar tyglarna börjar han stressa (studsar inte runt, gör inget så men han blir märkbart väldigt spänd). Visar inget obehag kring sadeln, sadelgjorden eller liknande.

De enda konkreta fysiska symtom jag har är att han är öronskygg (något som har blivit mycket bättre med träning, jag får nu hantera och kolla öronen) och visar visst obehag kring att bli klappad/borstad högt uppe på halsen, nära öronen. Inga för mig synliga fel i eller runt öronen. Jag funderar nu på om det kan vara något med övre halskotpelaren. Är det någon här med liknande erfarenheter? Jag planterar att kontakta veterinär snarast men alla tankar och idéer är ytterst välkomna.
Röntga halskotpelaren är mitt råd. Och hela, inte bara övre. Min med förändringar (långt ner) visade samma symptom med rädd om öronen/nacken/högt upp på halsen samt vara rädd för ffa främmande människor mm. Det du beskriver i övrigt med pain face och vill gå lång och låg skulle tillsammans för mig vara mer än nog för att göra en utredning, och även be dem om att röntga nacke, hals och rygg. Håller tummarna det inte är något dock!
 
Jag vet inte riktigt vad ska jag göra. Hästen har en lång tid av sjukdomar och skador, vi talar alltså 95% av hästens liv. De senaste gångerna jag försökt sätta igång har vi kommit till trav och så hästen halt igen. Vi har tagit det som återkommande fånganfall men för ett par år sen sa en veterinär till mig att det är något som inte stämmer. Det kan inte vara fång hela tiden. Lång historia kort så ringde hon kollega som kom och typ låg på stallgången för att kolla hästen. Det verkades och gipsades etc och rekommenderade ny hovslagare. Den nya kom och peppar peppar har hästen varit halt enbart pga hovböld sen dess (som feldiagnosticerades fel på djursjukhs som fång samt senast i höstas, en ny böld som feldiagnosticerats som NPA).

Det har varit prat om CT på djupa böjsenans fäste. Nåväl, hästen skrittas igång avsuttet som alltid samt kör equiband med mig som amatör 2 gånger i veckan. Hon rör sig trevligt men sist jag körde equiband visade hon hälta efter en stund, i trav. När det blir för tight på volten började hon halta riktigt. När jag sen testade igen var hon inte halt på större volt, men sen kom det igen i nåt steg, så det blir inte hela tiden.

På kvällen fick hon metacam (en dos, enligt vet ordination testar vi det), var "fångvarm" och sen gick det över. Jag tror inte på fång riktigt som kommer och går även om hon fortfarande har roterat hovben,sänkning och lamellränderna inte läker riktigt. Ligament i hoven som "ger smärta" vid den där volten?
Är det ens idé att testa att sätta igång igen?

Jag har genom åren tagit massor av hjälp och ingen kan hjälpa mig. Veterinären gör det de kan, har provat massörer, equiterapeuter, osteopater etc men ingen kan få min häst att bli hållbar. De ger upp extremt fort kan jag känna. Har nu funderat på att testa en sista person, en sjukgymnast för häst som jobbar eller jobbade på Evidensia i Helsingborg. Men ag vet inte.

Som jag ser det så endera pensionerar du henne till hagprydnad, om du kan vara avslappnad med det. Eller så lär du ju utreda ordentligt med just ct/scint whatever för att se vad som felas i hoven/hovarna. Alla försök däremellan tror jag tyvärr bara kommer leda till samma resultat som ni fått hitills, tyvärr.
 
Jag får väl hoppa in här i tråden. Min kille skadade sig igår i hagen, fick ett litet sticksår som igår inte såg så illa ut, han gick fint på benet och jag gjorde rent det. Imorse kunde han inte stödja på benet alls o verkade inte ha rört sig mkt i boxen under natten. Tar ut vet som konstaterar att det står vätska i leden så vi spolar rent det i 1,5h ska ev spola igen imorgon eller på torsdag beroende på hur det går. Deppigt :( Veterinären var väldigt försiktig med o säga mkt om prognos osv. Någon som har erfarenhet av att ha spolat led och hur det gick?
Min förra fick en spark på hasleden. Var inte djupt alls men jag upptäckte några timmar efter sparken att det rann ledvätska ur såret.
Fick åka till klinik och spola leden stående och sen fick han stå kvar i 5 dar med medicinering.
Fick sen penicillin 3 dar hemma och eventuellt nått mer. Minns inte helt.
Det läkte fint. Han togs bort några år senare av helt andra orsaker.

Det viktigaste med sånna skador är att dom snabbt kommer under behandling så det inte kommer in skit i leden. Det kan gå bra och det kan gå dåligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 648
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp