Halt häst

H

Hysterisk

Fullblodet halkade rejält med bakkärran igår eftermiddag. Direkt efter kunde jag inte känna någon orenhet. Senare på kvällen när jag kollade honom var han varken varm eller svullen, vid longering såg han helt ok ut i höger varv, (efter vad man kan begära när det är så halt), i vänster varv gick han och nickade och såg oren ut höger fram. I förrgår slog han sig rejält på den senan och det har bildats ett överben som ömmar, är varmt och har puls. Kall och fin i benen i övrigt.

Idag när jag kände på honom uppsuttet kändes han ok, förutom då jag drev på honom då det tog emot, som tycktes komma från bakbenen, ryggen. På lina såg han ok i höger varv, men i vänster. Han kunde ju knappt trav!! Såg ut att vara halt både här och där. :confused:

Varken varm eller svullen. Han är sen tidigare spänd i rygg- och magmuskulaturen. Jag kunde inte känna att han hade blivit något direkt sämre där. Han kunde utan problem lyfta på alla benen, men satte inte ner höger bak. I kväll när jag tog ut honom såg han ut att stanna upp precis innan han skulle lyfta det benen. Hela hästen utstrålar att det gör ont.

Kan det vara en sträckning? det var min första tanke men jag tycker symtomen är för kraftig.

Han har en kiropraktortid inbokad, men först om tre veckor.
Bör jag åka iväg med honom akut till klinik eller räcker det det att ringa ut min vet på måndag?

Alla tips, råd om vad det kan vara mottages tacksamt.
 
Se till att hålla han varm. Ring ut veterinären om han inte blivit bättre av vila. Förmodligen är det en sträckning men bättre att kolla en gång extra.
 
Jag hade inte ridit, eller ansträngt en häst med ett ömmande, varmt överben vid senan... :crazy:

Möjligen skrittmotion för hand tills veterinär kollat den. Ring du ut din veterinär på måndag, jag hade visserligen åkt till klinik direkt eftersom det är lättare att få en grundlig undersökning där.

Lycka till med kusen - aldrig kul när de är dåliga... :cry:
 
Så fel det kan bli. :o Överbenet sitter vid skenan, inte senan.


Tack för svaren. jag väntar till imorrn och ser hur det utvecklar sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 411
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
794
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 120
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp