Bukefalos 28 år!

Halt och stel efter transport på 29 timmar!

L

lisarap

Jag fick hem en häst i fredags morse 2.30. Han blev lastad kl 22.10 onsdag kväll.
Han stod alltså ca 29 timmar på en lastbilstransport.
Han var otroligt stel och jag fick nästan "dra" in honom i stallet.. Det var bedrövligt att se!
Han hade feber (38.6) och var väldigt medtagen fram till i morse, han var såpass hängig att jag valde att ringa akutnummer till strömsholm men de tyckte inte att febern var tillräcklig sen drack han och åt, imorse var febern (37.6) borta och han var piggare. Han fick komma ut i hagen en sväng igår eftermiddag och då såg jag att han haltar på ena frambenet, jag kan inte säga på vilket, men jag tror det är höger.

Jag är känt igenom dem och han är lite svälld i höger kronled.
Han är nu lindad och går i hagen, men frågan är ju.. Får de stå på en transport i 29 timmar, han som körde sa att han hade varit ur 2 timmar och stått i stall men när jag skulle brodda i fann jag inte ett gruskorn i hovarna, bara skit, och han stod på samma ställe när han kom fram som när han hade lastats på. Han drack mycket när han kom till mig.
Han mockade dessutom ut en hel kärra full med skit från det ställe där hästen stått..

Ska man anmäla en sådan här händelse?
Jag tänker iaf försöka gå ut i tidningen med det så att fler får upp ögonen.

Det var trots allt knappt 30 mil han skulle bli körd, men trots det tog det ÖVER ett dygn!!
Enligt lag får de bara stå 8 timmar sen ska de ut ur transporten minst 1 timme och vattnas och stå på stall, det kan han inte ha gjort då han var insjunken i flankerna. Nu när man är efterklok skulle man tagit ut en veterinär som hade kollat på honom men jag var så himla trött (det var hästen också) och när jag såg att han drack vatten och åt så tyckte jag att han skulle få vila sig. Klockan var 3 på morgonen/natten.

Nu vart det lite långt men jag hoppas ni förstår innehållet.

Ska man anmäla det, ord kommer säkert stå mot ord och det kan ju bli en massa tjaffs.. Men jag tänker på alla andra hästar som får stå lika länge och de som anlitar lastbilarna vet inte om hur länge hästarna kan få stå, jag skulle ha fått min häst på förmiddagen, men när jag ringde då var han 40 mil från mig. Sen skulle han komma till kvällen och då skulle ha komma 23, men så kommer han 2.30 istället på morgonen!!

Läs och bedöm själva. Vad kunde jag gjort- vad kan jag göra?

tack.

Mvh Lisa!!
 
först o främst måste du kolla tempen ordentligt på hästen, ge gärna elektrolyter i ett par dagar...MYCKET vätska...transportsjuka är en av bieffekterna man kan få på såna transporter...sök på nätet..
kolla så han inte är uttorkad med nyptestet..slemhinnor osv...

Jag har fått hem hästar och även skickat tur o retur Sverige-Normandie och dom har INTE varit stela o bedrövliga
 
Det låter lite otroligt att transporten varit igång så länge utan rast, normalt sett rastar de och lastar om hästen till stall för att fortsätta dagen därpå.
 
30 mil på 29 timmar? Det låter som en mycket dåligt planerad resa. Det är omöjligt att säga om din häst verkligen fått vila 2 timmar eller inte, om det är grus på skorna beror ju helt på underlaget, gräs, snö, asfalt etc lämnar inga spår.
 
29 tommar och 30 mil??? :eek:

Det tog 15 timmar att åka från Luleå till stockholm för min häst...det är 110 mil!!!

VAD betalade du för den resan? (bara nyfiekn?)


Jag tycker inte att den transportören ska användas igen!
 
Säger somd e andra, vad sjutton var det för transportör egentligen?

30 mil (lite drygt) tog 5 timmar med personbilstransport. Och då var det raster (för människorna) i den tiden med, och inte direkt motorvägsfart, och en hel del körning genom stad. (kör RV 55 mellan Uppsala och Norrköping, de som är bekant med den vet vad man passerar)

Att hästen inte hade grus i hovarna behöver iofs inte betyda så mycket, det kan ha varit asfalt där de lastade av och sen gick den in i box. Men i ditt fall låter det onekligen som den stått på bilen hela tiden.

Men HUR får man trettio mil att ta 29 timmar, åker man baklänges? Handdriven lastbil? Stopp för matrast för chauffören var femte meter? :confused:
 
Undrar ifall du kan be att få se en utskrift på körjounalen som åkaren har. Enligt lag så måste de ha en färdskrivare och då syns när bilen stått stilla.


Skulle inte ha betalat en krona för detta fiasko! Och så är det synd om andra transportörer som faktiskt sköter sig!
 
F.d ägaren tilll hästen ringde till den kommun där transportören håller till, och man måste anmäla för att få ut körrapporten!
Vi ska nog få honom anmäld.. Gu vad jag ångrar att jag inte filmade honom eller tog ut veterinären.. Det här med transportsjuka, det var därför jag ringde till strömsholm då vi trodde det var så illa men det var det ej.. Men han är fortfarande halt men så mycket piggare.. Det är verkligen en ny häst och jag tar tempen varje dag!

Jag ska ta ett snack med transportören, men är ganska dålig på att prata och skälla.. Jag vill inte betala ett öre för resan, han var som sagt helt förstörd..

Jag har i minnet då jag tog hem mitt arabsto för östersund (ca 50 mil?), jag kommer inte ihåg hur länge hon stod men hon kom iaf MYCKET tidigare än planerat och hon var JÄTTE pigg och glad när de lastade ur henne!

Men det är bra att höra att fler tycker detta är IDIOTISKT!

Min fråga bara!
Han är svälld på kronleden, hur kan det komma sig?
Det är en hård svullnad, han är lite varmare och haltar i traven, har ej digitalpuls men vill inte att man lyfter upp hoven och böjer på den lite extra (det var så jag fick mina misstankar om att det satt i kronleden.)
Jag ska ringa veterinären imorrn.

Tack
Mvh Lisa!!
 
transportören ville ha mellan 1200-1400 kr. men han ska inte få det! Han ska få en utskällning eller åtminstone ett rejält snack och lyssnar han inte ska han även anmälas.

Mvh Lisa!
 
du säger att hästen skull eåka 30mil å de tog 29timmar ,inte klokt!

Sedan lade jag märke till en sak du skrev:
Ska man anmäla det, ord kommer säkert stå mot ord och det kan ju bli en massa tjaffs.. Men jag tänker på alla andra hästar som får stå lika länge och de som anlitar lastbilarna vet inte om hur länge hästarna kan få stå, jag skulle ha fått min häst på förmiddagen, men när jag ringde då var han 40 mil från mig.

Du ringde å då var han 40mil från dig! Har din häst kuskat runt???

Tycker d var lite underligt att han skulle varit igång å att när du sedan ringer så är han längre bort från dig än från början...

Stackars häst, hoppas ni kan sätta dit honom!
 
Men om det nu tog 29 timmar och resan var på 30 mil så låter det väl helt logiskt som om bussen har stannat och hästen fått vila?

Att de blir uttorkade av resan är tyvärr lätt hänt, hästarna blir ju i allmänhet vattnade i hink och är hästarna då mer koncentrerade på varför bussen stannat än på vattenhinken så blir det gärna dåligt drucket....

När veterinärbesiktigades hästen?
Är du säker på att skadan kommer från transporten?
 
jodå, han var längre ifrån mig när jag ringde än när han blev lastad..
Och då hade häststackaren fått stå i 12 timmar, han sa att han vart av i göteborg 2 timmar (då jag ringde var han 40 mil ifrån mig.. Och när f.d ägaren ringer och frågar så allt är väl sa han att de hade tagit en paus på 2 timmar vid middagstid, och det var då jag ringde och då hörde jag lastbilens ljud i bakrunden..)

Vilket jäkla strul!!

Mvh Lisa!!
 
Låter väldans fel d där! hrre guuu, hoppas att ni kan komma på rät sida med de hela! å ANMÄLA honom!

Hur är de med totten idag dÅ?
 
Är det en transportör som bara kör i Sverige eller i hela Europa?

I höstas fick jag hem en häst från södra Frankrike. De lastade på tisdag morgon-förmiddag och anlände till Göteborg torsdag vid klockan 17-18. Där är inräknat en övernattning och lång rast vid färjetransporten (och många kortare-längre raster under resan).

De kan få förlängt (mer än 8 timmar) om de uppfyller vissa krav.

Skulle du kunna pma mig namnet på transportören så att man kan undvika de i framtiden?
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 106
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 454
Senast: Messy
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 085
Senast: cambodia
·
Hästvård Igår eftermiddag gick jag igenom en riktig helvetesresa med min häst, men tack och lov verkar den få ett lyckligt slut. En granne...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 074
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp