Bukefalos 28 år!

Halt på olika tassar?

S

SweetSacrifice

Hej min pojkvän har en jättefin katt, men Tusse (katten) haltar på olika tassar:confused:. Det började på höger baktass halltandet, sen bytte han och började halta på vänster bak och det har han gjort ett bra tag nu. Men nu i dag bytte han till höger fram tass. Ibland hoppar han på tre ben, och ibland haltar han lite smått bara. Men han har också dagar där han kan gå helt normalt. Snälla om någon vet något skriv! De vill absolut inte ta bort honom och inte jag heller. mvh madde
 
Sv: Halt på olika tassar?

Ta katten till veterinär.
På hund kan detta vara symtom på fästingsjukdom, vet inte om det är samma sak på katt.
 
Sv: Halt på olika tassar?

De har inte vart där en, men ska dit i veckan.
 
Sv: Halt på olika tassar?

jo jag har kollat runt lite, och det liknar borelia, men har bara hittat symtomer som hundar kan ha. Men kan katter ha borelia?
 
Sv: Halt på olika tassar?

Katter kan få borrelia, men det är mycket sällsynt att de får symptom.

Det finns många tänkbara anledningar till kattens problem, så det enda raka är att ta honom till veterinär. Tänk igenom hur länge han har haltat osv innan besöket så ni kan ge en bra anamnes (=bakgrundshistoria). Tänk också efter om kissen uppvisat andra symptom, hur aptit och törst är, om han är tröttare än normalt - allt det där kan vara bra att ha funderat igenom innan besöket hos veterinären!

Lycka till!
 
Sv: Halt på olika tassar?

Kattsnuva kan ge haltande på olika ben. Kanske har han feber? Han behöver inte vara snuvig för det, eller så kan snuvan komma senare. Är han vaccinerad mot snuva?

Borrelia kan det också vara, och det går att ta blodprov på. Det finns säkert andra infektioner också som kan ge ledvärk, men bara veterinären kan ge behandling.
 
Sv: Halt på olika tassar?

Kattsnuva kan ge haltande på olika ben. Kanske har han feber? Han behöver inte vara snuvig för det, eller så kan snuvan komma senare. Är han vaccinerad mot snuva?

Borrelia kan det också vara, och det går att ta blodprov på. Det finns säkert andra infektioner också som kan ge ledvärk, men bara veterinären kan ge behandling.

Kattsnuva? Du menar inte att kattsnuvevaccinet kan ge hälta? För det kan det, men snuvan i sig? Aldrig hört.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 338
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp