Bukefalos 28 år!

Haltande katt

C

cissiny

Vår lille kise hoppar på tre ben sedan lunchtid ungefär, har kollat benet så gott det går - han fräser och vill bita om man är för närgången. Har dock kunnat palpera en del, tass och klor verkar helt ok, inga sår någonstans, det verkar vara motsvarande "handleden". Ingen tydlig svullnad, han verkar kunna röra tassen men stödjer inte på benet.

Vi har en bokhylla som han inte får vara på, där har legat en pärm som nu ligger på golvet. Gissningsvis har han och pärmen dråsat i golvet, bokhyllan är ca 160-170 hög. Stukning? Sambon hörde en duns.

Ringde direkt veterinären när jag kom hem vid halvfemtiden (sambon ringde mig vid ettiden, då det precis hänt troligen). Veterinären tyckte att vi skulle avvakta åtminstone till imorgon.

Funderade lite på stödbandage, när han håller uppe tassen (vilket han gör när han sitter/står/går) så trillar ju tassen ner. Ingen konstig vinkel eller något. Kan ju lägga stödbandagering vid stukade människofötter och ett och annat hästben har jag förstås lindat också.

Ringde Agrias telefonveterinär och frågade, men hon sa att det är svårt att linda kattben och kan göra mer skada än nytta.

Lillen är pigg och glad, säger inte ett knyst, springer på tre ben och äter glatt. Försöker gärna få storekatten att leka om än inte lika vildsint.

Är han inte bättre imorgon så ringer jag min veterinär igen (som jag har stort förtroende för) och åker in om hon tycker det.

Det är ju inget sår (hade det varit i närheten av leden hade jag givetvis åkt in på studs), det verkar inte vara något brutet (har ju kunnat palpera en del som sagt) och så lite svullnad att det kan vara synvilla.

Medicinering är det givetvis inte tal om - har ju läst veterinärfarmakologi och skulle aldrig ge kisarna något utan veterinärs rekommendation (om någon här inte vet det så är smärtstillande för människor livsfarligt för katter).

Nån som haft haltande katt? Det skär ju så hemskt i hjärtat att se honom hoppa runt alt sitta med lyft tass...

Mvh Cissi
 
Sv: Haltande katt

Ja, vi hade en katt som var mer eller mindre kroniskt halt innan kastrering. Det kan inte vara så att de har busat lite väl hårdhänt och den andre har bitit honom. När vi väl rakade benet på vår buse hittade vi bitsår som inte syntes alls innan. Därav allt trebenshaltade, feber och penicillinkurer.
 
Sv: Haltande katt

Ja, vi hade en katt som var mer eller mindre kroniskt halt innan kastrering. Det kan inte vara så att de har busat lite väl hårdhänt och den andre har bitit honom. När vi väl rakade benet på vår buse hittade vi bitsår som inte syntes alls innan. Därav allt trebenshaltade, feber och penicillinkurer.

Hmmm.... Det är ju så att den äldre (7 år 1/6) är kastrerad och den lille (ca 8 mån) är okastrerad. Han är helt klart färdig för kastrering, kulorna har trillat ner, men han är en hittekatt och vi måste ha honom i 3 månader innan han officiellt är vår så att vi kan kastrera och ID-märka.

Dom leker allt mer vildsint och det är verkligen på tiden att lillens kulor försvinner. Vi hittade honom i slutet av november så det handlar om typ en vecka. Just nu är det helt klart rangordningsfajter.

Dock - lillen är vit och korthårig. Det har inte vart tillstymmelse till blodvite hos någon av katterna tidigare, den äldre biter mycket försiktigt. Jag har ju kunnat paplera igenom det område han fräser över, pälsen är ju kort och helt vit, det känns inte minsta tovighet eller ojämnhet som det väl borde vara vid bett? Är det bett just där så skulle jag vilja åka in snarast eftersom det skulle vid en led... Men borde man inte märka något om det skulle vara bitskada?

Sen misstänker jag ju fall från bokhyllan eftersom pärmen åkt ner...

TACK för ditt inlägg!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Haltande katt

Han ligger och vilar nu, på rygg med framtassarna i vädret. Han har nog ont, normalt är han en spinnmaskin som spinner HÖGT så fort man klappar men nu spinner han inte alls...

Det skär så i hjärtat, man vill ju inte att ens älskade djur ska ha ont... Men det är ändå inget man kan göra nu. Även om vi skulle åka in akut så tror jag inte att han får nåt smärtstillande, gissar att han bör hålla sig i stillhet. Det hade han nog inte gjort om han fått smärtstillande...

Håll tummarna för att han mår bättre imorgon!

Lille sötekisen...

Mvh Cissi
 
Sv: Haltande katt

*uppdatering*

Så var man 1400:- fattigare, trots att katten är försäkrad med lägsta möjliga självrisk och procentsats...
Det var en fraktur, metacarpal, typ där långfingret fäster vid handleden. Satt väldigt bra till för att vara fraktur eftersom det var i "mitten". Inget gips. Ska på återbesök och röntga om tre veckor, fram till dess ska han vara i stillhet. Håhå jaja... hur ska man lyckats med det om man inte stänger in honom i transportburen (vilket vet föreslog faktiskt...).

Metacam ska jag hämta ut imorgon, det ska han få i 5 dagar.

Mvh Cissi
 
Sv: Haltande katt

Det finns galler som man "bygger" kompost av. Ingen bra förklaring men du kanske vet vad jag menar. Hade en sån till min katt när han krossat benet. Lite roligare än att sitta i en transportbur
 
Sv: Haltande katt

Tack Heulwen och vigmir!

Nu har det gått en vecka, transportbur gick inte alls, vi löste det helt enkelt som så att vi hade koll på honom nästan hela dygnet. Det svåraste var nästan samma dag som vi kom hem från djursjukhuset, han vilade lite men sen var han väldigt livlig och ville helst stödja på benet... Det var väl det smärtstillande han fått på djursjukhuset som satt i. På grund av det var jag lite skeptisk till det recept på smärtstillande som vi fått utskrivet (annan sort dock), fast det reagerade han bra på. Hoppade runt lite på tre ben, har vart mycket kelen och spann som vanligt.
Nu är medicineringen över, han har gradvis blivit busigare men tagit det skapligt lugnt för det mesta.

Nu är han pratkvarn som vanligt :)

Ska på återbesök om två veckor, hoppas att det ser bra ut då...

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
1 828
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
6 637
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 979
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 040
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp