Hältutredning hemma

ChiliWhippet

Trådstartare
Har märkt att min 4 åring rör sig lite annorlunda, inget helt uppenbart, jag hade ute vet förra veckan till en annan häst och bad henne kolla , utan att böja syntes inget men vid böj prov halt, så jag bokade tid till klinik, skulle varit där idag men vi får inte dit henne. Hon fick fullkomlig panik när vi skulle stänga luckan på transporten, och jag vill inte riskera ngt på vägen så nu står jag här, det kommer ta lite tid att få ordning på lastningen på ett tillräckligt säkert sätt men jag vill inte göra ingenting Heller.
Nu har jag en tid hemma i morgon, med portabel röntgen men kan man göra "bra" hältutredningar hemma?
 
Nu har jag en tid hemma i morgon, med portabel röntgen men kan man göra "bra" hältutredningar hemma?

Det beror ju lite på vilka förutsättningar man har. Man behöver släta, hårda ytor så att det går att springa både rakt fram och på volt. Smutsen är väl det mest vanskliga tänker jag om man ska hålla på att bedöva och eventuellt också spruta nån led om det behövs.
Men å andra sidan, en hältutredning på hemmaplan med tillgång till portabel röntgen och kanske också ultraljud är ju bättre än att inte kolla hästen alls. :)
 
Har gjort hälteutredningar med ledbedövning hemma flera ggr, se bara till att ni har ett bra ställe att binda upp hästen med tillräcklig belysning och utrymme, samt elanslutning för röntgen/ul och gärna ett bord el.l. där veterinären kan ställa upp sin utrustning och mediciner.

Det viktigaste är att man har en duktig veterinär, om det är en klinikvet som kommer hem till dig så borde denna vara tillräckligt kompetent för att göra en bra utredning. :)
 
Jag tänker att på hemmaplan kan nog en vet med portabel rtg iaf utesluta sånt som är allvarligt och bråttom. Hittar man inget konkret osv så kan man nog avvakta, lastträna och sen åka in.
 
Gjorde en hältutredning hemma för två veckor sedan. Har också en häst som blir nervös i transporten och på ovana ställen så passade bra att göra det hemma i lugn miljö.
 
Ett alternativ är att ta ut veterinär som sederar inför lastningen, men då måste man vara säker på vad man gör när man har sederas häst i släpet.
 
Det kommer en veterinär i morgon förmiddag, så får vi se hur det går.
Ja hade en riktigt svårlastad häst innan denna och han fick vi sedera innan transport och aldrig igen, om dom inte är typ döende, det slog totalt slint för han och det va det värsta jag vart med om, så helst inte
Veterinären som var ute förra veckan sa att man kan inte ge en sanningsenlig diagnos i stall vilket hon förstärkte på olika sätt, så därför känns det lite extra jobbigt.
 
Jag var haft en mycket kompetent veterinär som gör utredningar i stall och aldrig behövt tvivla på hennes bedömning eller möjligheter.

Då har hon haft med sig röntgen och UL, vi har kunnat springa på stallgången vid behov och en bra grusplan utanför. Den veterinären gjorde bara hembesök och utredde främst hältor.

Kan tänka mig att någon som inte är van vid att åka ut tycker det är jobbigare än en som gör det hela tiden och har bra rutiner för det.
 
Det beror ju lite på vilka förutsättningar man har. Man behöver släta, hårda ytor så att det går att springa både rakt fram och på volt. Smutsen är väl det mest vanskliga tänker jag om man ska hålla på att bedöva och eventuellt också spruta nån led om det behövs.
Men å andra sidan, en hältutredning på hemmaplan med tillgång till portabel röntgen och kanske också ultraljud är ju bättre än att inte kolla hästen alls. :)

Smutsen är inte vansklig alls faktiskt :) Man steriltvättar på exakt samma vis som på klinik. Tvärtom skulle jag säga att kliniker nog är "skitigare" med alla hästar med diverse snuskiga infektioner och sår som passerar. Men som sagt, en steriltvätt är en steriltvätt och den utförs på exakt samma vis oavsett vart den görs och resultatet är detsamma.
 
Smutsen är inte vansklig alls faktiskt :) Man steriltvättar på exakt samma vis som på klinik. Tvärtom skulle jag säga att kliniker nog är "skitigare" med alla hästar med diverse snuskiga infektioner och sår som passerar. Men som sagt, en steriltvätt är en steriltvätt och den utförs på exakt samma vis oavsett vart den görs och resultatet är detsamma.

Skönt att någon som jobbar på djursjukhus säger det. Så vi slipper allt snack om hur fruktansvärt det är att ledbehandla i stall!
Tack!
 
Jo det gick bra, inget initial hälta men på volt såg man att hon har inte lyfter bak benen riktigt, och stora protester att böja speciellt höger så han kommer tillbaka på måndag så vi kan röntga och ev ultraljud, men han trodde mer att det var mjukdelar och han pratade om att underhudsblistra, och att man kan få bra resultat av detta? Någon som vet?
 
Jo det gick bra, inget initial hälta men på volt såg man att hon har inte lyfter bak benen riktigt, och stora protester att böja speciellt höger så han kommer tillbaka på måndag så vi kan röntga och ev ultraljud, men han trodde mer att det var mjukdelar och han pratade om att underhudsblistra, och att man kan få bra resultat av detta? Någon som vet?
Hur går det? :)
 
Haha för snabb.. jo röntgade igenom knän, rygg, haser och kota hf, hon är korsning arab halvblod så jag va så jäkla nervös över cystor, men inget i knäna, däremot inflammation i haserna så otroligt skönt att vi tillslut kom in. Ska in om det går.. om 3 veckor igen och ultraljuda si led. Tycker bara så synd om henne för hon hanterar inte sådana här situationer bra alls, varken körningen eller besöket.
 
Haha för snabb.. jo röntgade igenom knän, rygg, haser och kota hf, hon är korsning arab halvblod så jag va så jäkla nervös över cystor, men inget i knäna, däremot inflammation i haserna så otroligt skönt att vi tillslut kom in. Ska in om det går.. om 3 veckor igen och ultraljuda si led. Tycker bara så synd om henne för hon hanterar inte sådana här situationer bra alls, varken körningen eller besöket.
Det är ju bra träning!
 
Haha för snabb.. jo röntgade igenom knän, rygg, haser och kota hf, hon är korsning arab halvblod så jag va så jäkla nervös över cystor, men inget i knäna, däremot inflammation i haserna så otroligt skönt att vi tillslut kom in. Ska in om det går.. om 3 veckor igen och ultraljuda si led. Tycker bara så synd om henne för hon hanterar inte sådana här situationer bra alls, varken körningen eller besöket.

Kan ni inte göra ultraljud av si leden i stallet?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp