Hältutredning hemma

SI-leden ultraljudas ju från insidan, (via ändtarmen) eftersom den ligger väldigt djupt så då måste veterinären ha ett bra ställe att stå på där hästen inte kan komma åt att sparkas.

Det är väl inte värre än rektalisering vid kolik eller ultraljud vid dräktighet? Sparkrisken finns det ju många sätt att lösa på om hästen nu är benägen att sparka. Har tex sett kreativ använding av väggar, sele eller sedering när tvångsbox inte finns.
 
@ChiliWhippet Min vet har nyss gett mig ett medel som heter Chillax som ska dämpa stress, har inte hunnit testa det ordentligt än, men kanske du kan prova det eller något liknande inför nästa gång? Jag brukar annars köra på magnesium (dubbel dos) och kamomill för att lugna ner mina inför strässande situationer.
 
Suck! Idag va en annan vet ute för att spruta ena hasen då vet på kliniken fick avbryta pga att hon försvarade sig även med sedering, andra hasen gick bra, men som sagt hela besöket va extremt påfrestande för henne, hon har blivit extremt spruträdd så vet kunde inte ens ge henne lugnande, så det var bara till att avbryta! Vet kollade också på alla bilder som togs och han ansåg inte heller att det va några stora fynd som gjorts MEN hon går ju inte att behandla så jag bryter i hop här! Fick däremot tag på en kiropraktor/ vetrinär som kan ta över från kliniken då på hemma plan! Men det hjälper ju inte om vi inte kan då hasen sprutad.
 
Det är väl inte värre än rektalisering vid kolik eller ultraljud vid dräktighet? Sparkrisken finns det ju många sätt att lösa på om hästen nu är benägen att sparka. Har tex sett kreativ använding av väggar, sele eller sedering när tvångsbox inte finns.
Precis! Håller med duallt får att lösa!
 
Ska också påpeka att vet tyckte att det inte finns så mycket annat att göra mer än att släppa ut henne i hagen i 4 mån sen kolla om ngt blivit bättre annars avliva! Jag kan på ett sätt förstå, men va fan hon är bara fyra år.
 
Så himla illa kan det inte vara. I värsta fall får de väl lägga henne och behandla, det är ju inte värre än att lägga vid t ex kastrering. Nu har jag aldrig varit med om att man inte kan sedera, även om alla inte går att ta på traditionellt sätt. Lite klurigare får veterinären vara när hästen är hysteriskt spruträdd och misstänksam. Du får helt enkelt börja med att träna hemma.
 
Sedera henne oralt först? Domosedan finns som munhålegel man lägger under tungan.

Alt så ofta kan man få i dem sedering intramuskulärt om vet bara är snabb nog och "slår" in sprutan samtidigt som hen "klappar på halsen".

Haft en extremt spruträdd och sprutarg. Där det trots alla möjliga försök misslyckats att ge iv och där han sen varit för uppvarvad för att oralt skulle ta.

Men sen fick han sig en dos i munnen innan vet ens kom in i stallet, och lite senare när han slutat se veterinärer som hin håle själv så fick han en morot och en "snabb, hård klapp på halsen" av vet (=snabb im injektion).
 
Ja jag föreslog det för vetten idag med domesedanet men han vill inte, så jag får försöka ringa runt lite i morgon och se om jag hittar nån självmordsbenägen hon slår som självaste fan fram nu direkt vet närmar sig halsen!
 
Ja jag föreslog det för vetten idag med domesedanet men han vill inte, så jag får försöka ringa runt lite i morgon och se om jag hittar nån självmordsbenägen hon slår som självaste fan fram nu direkt vet närmar sig halsen!

Men varför i hela friden ville vet inte det?

Jag skulle inte försöka hitta någon som vill slåss med henne igen, utan hitta någon som är öppen för att ta en alternativ väg. Det sätter ju spår i hästen att slåss med :/

Hoppas det löser sig!
 
Ja jag föreslog det för vetten idag med domesedanet men han vill inte, så jag får försöka ringa runt lite i morgon och se om jag hittar nån självmordsbenägen hon slår som självaste fan fram nu direkt vet närmar sig halsen!

Du måste själv göra en del av jobbet genom att se till att hästen blir tillvand i rutinerna. Själv brukar jag ha något halvtrubbigt och försiktigt picka hästen på halsen medan jag t ex borstar eller något annat lugnande. Tex en gigantisk spik som inte är vass. Så hästen får vänja sig vid känslan av att något i den stilen är i närheten av stick-triangeln.
 
Du måste själv göra en del av jobbet genom att se till att hästen blir tillvand i rutinerna. Själv brukar jag ha något halvtrubbigt och försiktigt picka hästen på halsen medan jag t ex borstar eller något annat lugnande. Tex en gigantisk spik som inte är vass. Så hästen får vänja sig vid känslan av att något i den stilen är i närheten av stick-triangeln.
Absolut det köper jag! Men jag har inte hunnit så mycket än, vi var ju inne i fredags och jag trodde/ hoppades att det inte blivit fullt så här illa, men nu vet jag vad ja har och jobba med!
 
Men varför i hela friden ville vet inte det?

Jag skulle inte försöka hitta någon som vill slåss med henne igen, utan hitta någon som är öppen för att ta en alternativ väg. Det sätter ju spår i hästen att slåss med :/

Hoppas det löser sig!
Lite attityden- det ska bara funka tror jag! Inget utrymme för krångel! Fått tag på en vet iaf som skriver ut domesedan och kommer på fredag så hoppas att de går bra och tränar på!
 
Var lite försiktig med lugnande i munnen. Ofta är det tillräckligt starkt för att hästen ska bli ostadig och slö men inte så starkt att den inte blir rädd och då kan det bli riktigt farligt.

Går hon att bremsa?

Att hålla för ögat och klia hårt på halsen funkar på min spruträdda. Att öva är ingen poäng här iaf, han är inte så stickrädd när jag sticker honom. Det är kombination veterinär och stick som är läskig.
 
Var lite försiktig med lugnande i munnen. Ofta är det tillräckligt starkt för att hästen ska bli ostadig och slö men inte så starkt att den inte blir rädd och då kan det bli riktigt farligt.

Går hon att bremsa?

Att hålla för ögat och klia hårt på halsen funkar på min spruträdda. Att öva är ingen poäng här iaf, han är inte så stickrädd när jag sticker honom. Det är kombination veterinär och stick som är läskig.

Fast domo är lika stark effekt i munnen (under tungan) som i blodet, däremot såklart längre anslagstid. Dvs du kan om du vill totalt sänka hästen så den står i la la land och dreglar typ. Däremot kan det vara knepigt att innan hitta dosen som är rätt för just den hästen.
 
Lite attityden- det ska bara funka tror jag! Inget utrymme för krångel! Fått tag på en vet iaf som skriver ut domesedan och kommer på fredag så hoppas att de går bra och tränar på!

Ah. En sån... En sån mötte vi med. När min odåga till häst slagit ner honom så ändrade han approach. Och såg till att jag alltid hade ett recept på domo med två uttag. Så jag alltid kunde ha hemma och ge innan vet gjorde entré i stallet, om man misstänkte man skulle behöva spruta.

Vi tränade med. Till ingen nytta tyvärr. Men sen när han alltid fick endera domo innan eller vet gav im med "hård klapp"-metoden så DÅ blev det förändring. Träningen plus inga mer traumatiska upplevelser gav skillnad. Nu fick jag ta bort honom i förtid men när han togs bort så kunde man både vaccinera utan besvär, vet fick utan sedering sonda ett sår och de hade utan större besvär fått sätta en permanentkanyl på honom inför operation.

Men som jag ser det, och det var lika med min andra spruträdda/sprutarga jag haft, så man måste både träna OCH bryta förväntningen de har inför vet.

Håller tummarna för fredag!
 
Jag känner mig positiv, vet som kommer
Var lite försiktig med lugnande i munnen. Ofta är det tillräckligt starkt för att hästen ska bli ostadig och slö men inte så starkt att den inte blir rädd och då kan det bli riktigt farligt.

Går hon att bremsa?

Att hålla för ögat och klia hårt på halsen funkar på min spruträdda. Att öva är ingen poäng här iaf, han är inte så stickrädd när jag sticker honom. Det är kombination veterinär och stick som är läskig.
Vi bremsade på kliniken och det gjorde varken till eller från tyvärr, kanske annorlunda hemma, det gick ju bättre att sticka på höger sida hals men han hitta inget blodkärl igår, hon kanske har bättre tur på fredag! Men kli och hålla för ögat har funkat vid vaccinering, hoppas hoppas!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 863
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp