Bukefalos 28 år!

Hamsterbur - inspiration

Sv: Hamsterbur - inspiration

Blev lite nyfiken också vem de kommer ifrån.
Är ju inte så många som föder upp dvärgar.
Är det möjligen små "Roslagare"? :)

Visst är det Roslagare :) Och jag är så himla nöjd med dom, dom är så himla snälla att hantera :love: Nä det är inte många som föder upp, funderar på att börja så det blir lite fler av dessa underbara små varelser :love:
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Verkligen jättefint.
Kan inte så mycket om hamstar, men kan man ha dvärghamstrar till sammans?

Nu ska jag inspirera sonen att bygga liknande till vår Peppe.

Vad hade du för rör?

Det beror på vilken art det är :) Dessa verkar oftast fungera bra i grupp. Kinesiska är väl den som vill bo ensam. Roborovski vill också gärna vara i grupp och vintervit är väl som campbell tror jag, fungerar bra i par eller grupp. Men tror det hängre ganska mycket på vad för bur man har att erbjuda också så att de får lite eget utrymme.

Rören är vanliga 50 mm från jem&fix, 78 kr för 2 m. Finns på cheapy också. Dock är dom hala så lodrätt verkar inte fungera, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det att funka, fundera på att lägga lite lim i och strö i flis så att de fastnar så dom har ngt att greppa i. Ska klura lite till på det.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Nu skäms jag för min stackare som bor i en vanlig bur... Jag tror han vill flytta hem till dig? :D

Supersnyggt och vilket jobb!!! :bow:

*skratt* ja nu är det bara att sätta igång å börja bygga :D Både svett, blod och tårar, framförallt blod då jag lyckades borra mig in i fingret med ett taggigt håll borr. Övervägde att åka in och sy men galen som man är och greja mitt i natten så avvaktade vi och det ser lite äckligt ut idag men gör inte ont och blöder inte så jag verkar överleva :D
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

WOW :eek: dina hamstrar lär aldrig nånsin få tråkigt i hela sina liv :bow: :bow: :bow:

en kul grej vore att sätta en sändare på en av dom, och logga vart den går under en hel vecka.. få se om den går överallt och om den har någon favoritrunda..

enda frågan, har du något extra ljus till dom eller är det bara ljusinläpp genom glasen?


Hoppas inte det, hoppas få till sen så dom kan springa några meter längs med väggarna ner på skrivbordet eller golvet, måste bara lösa det med lodräta rör hur man ska få dom att kunna klättra i det.

Ja det hade varit kul att se, kanske blir någon mil så snabbt som dom kilar runt.

Jag har en lampa riktad mot buren men tänkte försöka sätta någon form av ljus bakifrån vid nätet så det blir lite mer ljus in, håller på att klura på det.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Kanonfint, verkligen! :bow:

Ursöta små djur också. Särskilt den sista, den såg så bekymrad ut på nåt sätt. :D

Tack :)

Visst är dom, är helt kär i dom. Inte haft hamster sen jag var i tonåren så jag kände mig som ett barn på nytt när jag bestämde mig för att jag skulle köpa igen :)
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Visst är det Roslagare :) Och jag är så himla nöjd med dom, dom är så himla snälla att hantera :love: Nä det är inte många som föder upp, funderar på att börja så det blir lite fler av dessa underbara små varelser :love:

Hon har riktigt fina och goa hamstrar. :)
Fler dvärguppfödare behövs definitivt.
Är lite synd med i princip 2-3 uppfödare av dvärg på utställning, jämfört med väldans många för guld. :p
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Hon har riktigt fina och goa hamstrar. :)
Fler dvärguppfödare behövs definitivt.
Är lite synd med i princip 2-3 uppfödare av dvärg på utställning, jämfört med väldans många för guld. :p

Oj så illa. Märkte at de var få när jag letade uppfödare. Ja jag får väl fixa lite herrar till flickorna i vår, problemet är ju bara att bygga en bur till :p Att bygga en fin bur men att bygga två....:angel:
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Hoppas inte det, hoppas få till sen så dom kan springa några meter längs med väggarna ner på skrivbordet eller golvet, måste bara lösa det med lodräta rör hur man ska få dom att kunna klättra i det.

Ja det hade varit kul att se, kanske blir någon mil så snabbt som dom kilar runt.

Jag har en lampa riktad mot buren men tänkte försöka sätta någon form av ljus bakifrån vid nätet så det blir lite mer ljus in, håller på att klura på det.
hmm, ja i lutande rör borde du nästan kunna köpa 3 cm breda nylonband, och nita fast i vardera ände så de får bra fäste.. sätter man bara fast dom i ändarna kan man byta ut dom varje halvår om dom brukar kissa på dom.. i långa rör kan du ju borra hål ovanpå så ledljus och syre kommer in :idea:
Genomskinliga rör hade vu vart ascoolt, leda runt i halva rummet ^^

Nu tänker jag lite på det här paret som har kattgångar genom hela huset, de har gjort egna kattdörrhål mot taket och gjort spångar, gångar och broar överallt för katerna.. hamstrarna kanske inte behöver gångar genom hela huset ^^
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Jätte härlig bur verkligen :D Blev sugen på att bygga något liknande till mina chinchillor och guldhamstrar =D dina hamstrar måste ju trivas superbra i den buren :D
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Hur fint som helst ju! Absolut något att ha i bakhuvudet om man skulle skaffa hamster eller liknande igen. Dessutom är det ju snyggare än en vanlig bur.

Är det 5 st du har där i?

Funderade också på det där med lodräta rör dock, och det såg ut som att i något fack slutar röret högst upp, blir det inte för lång fallhöjd för dem?
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

hmm, ja i lutande rör borde du nästan kunna köpa 3 cm breda nylonband, och nita fast i vardera ände så de får bra fäste.. sätter man bara fast dom i ändarna kan man byta ut dom varje halvår om dom brukar kissa på dom.. i långa rör kan du ju borra hål ovanpå så ledljus och syre kommer in :idea:
Genomskinliga rör hade vu vart ascoolt, leda runt i halva rummet ^^

Nu tänker jag lite på det här paret som har kattgångar genom hela huset, de har gjort egna kattdörrhål mot taket och gjort spångar, gångar och broar överallt för katerna.. hamstrarna kanske inte behöver gångar genom hela huset ^^

Hm ja det borde funka. I det lilla lodräta röret i buren så tog jag lim på ena sidan och la i aspflis och sen hällde ut det som inte fastnat. Blev alltså en aspflis-vägg inne i röret som dom lätt klättrar på, frågan är om man kan få till det i 1 m långa rör, men får kanske ha en böj mitt på med ett litet rum som dom kan pausa i...
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Jätte härlig bur verkligen :D Blev sugen på att bygga något liknande till mina chinchillor och guldhamstrar =D dina hamstrar måste ju trivas superbra i den buren :D

Ja dom trivs verkligen, kan nu meddela att en del växter har sett sina sista dagar...:devil:... ormbunken, hemtrevnaden och de små minibergspalmerna(?) är dock orörda ....än så länge.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Hur fint som helst ju! Absolut något att ha i bakhuvudet om man skulle skaffa hamster eller liknande igen. Dessutom är det ju snyggare än en vanlig bur.

Är det 5 st du har där i?

Funderade också på det där med lodräta rör dock, och det såg ut som att i något fack slutar röret högst upp, blir det inte för lång fallhöjd för dem?

Tack :) Ja eller hur är det, och inget strö som skvätts ut heller. Sen är det bra mycket roligare att titta på dom i denna buren än i den förra.

Det är 4 flickor :)

Det är i det facket där det är en hylla uppbyggd i bakre delen så det är så då kom häva sig upp i röret och alltså inte långt för dom att ta sig ner.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Åh, vad fint! :bow: Vilken härlig miljö för dem att leva i! Du får uppdatera med nya bilder när du klurat färdigt på rörlösningarna :D Vad har projektet kostat, mellan tummen och pekfingret?
 
Senast ändrad:
Sv: Hamsterbur - inspiration

Åh, vad fint! :bow: Vilken härlig miljö för dem att leva i! Du får uppdatera med nya bilder när du klurat färdigt på rörlösningarna :D Vad har projektet kostat, mellan tummen och pekfingret?

Det ska jag göra :) Får nog bli någon typ av lekhage att ha på skrivbordet som rören leder till som dom kan få vara i när jag sitter och jobbar.

Hyllan kostar 995 kr på ikea (hittade tyvärr ingen begagnad i vitt i närheten), rören kostar 78 kr st för 2 m, jag köpte 2 st. En 90 graders böj för runt 40 kr på cheapy. En plywoodskiva, 4 mm , gick det åt till baksidan (räckte även till hyllplan, kostade strax över 100 kr. Nät hade jag hemma.
Listerna gick på ca 500 kr tror jag. Gångjärnen minns jag inte. Plexiglas hade vi hemma annars är väl den ganska dyr. Magneterna var i 8-pack på K-rauta. Lite färg till baksidan blev det också på cheapy.

Så runt 2000 kr blev det nog i slutändan. Går säkert att göra någon billigare variant på dörrar om man vill (då kan man ju skippa nätet på baksidan), eller dörrar med nät, men jag ville ha det snyggt och prydligt för det är mitt arbetsrum jag har dom i.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Wow! :bow: Tänk om alla satsade så mycket på att djuren ska ha en stimulerande miljö att bo i! Hade du tänkt göra genomskinliga rör till skrivbordet eller? Skulle ju vara supersött om det kommer en liten hamster spatserande när man håller på och jobbar! :D
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

du kan inte sätta in en bild nu när de rört om i smeten lite? Har det varit jobbigt med rengöringen?
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Wow, verkligen jättefint. Dina hamstrar får leva rena rama lyxlivet:)

Men jag funderade lite på hur du får in luft i buren? Har du lufthål någonstans? Och det där med att du ville fixa så de kunde klättra i de lodräta rören, går det inte att klä dem med något slags nät invändigt tro?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp