Han bara försvann...!?

Nickelodion

Trådstartare
Sitter här och är rätt så irriterad :mad:
Har ringt runt till x antal hovslagare och har äntligen hittat en! :rofl:

Hade en hovslagare som skodde jättebra. För en månad sen skodde han min häst fram och vi kom överense om att han skulle ta bak senare eftersom min häst hade ett sår på bakbenet.

Dum som jag var så betalade jag hela skoningen...:crazy:
När han sedan skulle komma som vi bestämt, kom han inte på avtalad tid, så jag ringde upp. Vi bestämmde ett nytt datum. Han kom inte då heller(ringde inte heller), jag ringde upp, han hade massa ursäkter men sa att han skulle komma så fortsom möjligt.

Sedan ringde jag upp några dagar senare, inget svar. Ringde och telefontrakaserade honom några gånger. Men nu verkar det som att hans nr inte finns kvar längre...:smirk: :mad:

Jag blir så trött...nu har ju hästen tappat ena skon åxå...
Då jag aldrig fick kvitto så förstår jag att jag inte kommer att få pengar tillbaka. Men man kan ju alltid varna andra att inte anlita honom!
Anledningen till att jag inte ringde någon annan hovslagare och istället väntade är för att hästens bakhovar är dåliga och han har tappat båda efter förra skoningen så det har blivit lite i otakt med fram och nu hade dom faktiskt växt ganska mycket.(det har liksom aldrig funnits nånting att spika i) Därför såg jag inget fel i att gå lite över tiden.

/:devil: hästtjej
 
Sv: Han bara försvann...!?

Ja varför är det så himla svårt att få tag i en bra pålitlig hovslagare i Uppsala? :mad: Hade en superbra men hon tog mammaledigt igen. :(

Har ringt runt till massa med hovisar i trakten men antingen har dom fullt eller så får man inte tag i dom. Jag har gett upp och förra gången och nästa kommer en tjej få sko som inte är så superbra men vi får ta igen det när vi kommer hem till Jönköping igen i sommar. Mina hästar går mest och skrotar ändå just nu. :smirk:

/Maria
 
Sv: Han bara försvann...!?

Mycket oseriöst att inte komma och slutföra ett jobb han fått betalt för. När jag kommer i detta läge så väntar jag med att ta några pengar innan jobbet är slutfört. Annars generellt så är det säkraste sättet att inte få tag på mig, är att telefonterrorisera mig.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Jag har en SKITBRA hovslagare som aldrig kommer för sent, svarar jämt och är gudatrevlig. :D Sååå nöjd!
 
Sv: Han bara försvann...!?

Har också haft problem med hovis sedan jag flyttade. Den jag hade hemma (och har till gammel märren som är kvar hos mamma och pappa) han kom allitd punktligt, var duktig och noggrann.
Men sen jag flyttade min häst för 1,5 år sedan har vi haft 3 olika hovlagare. (Min hemma har jag haft i 17 år) Den första var jättebra i början det ända var att han ville sko var 6:e vecka men det ända det gjorde ont i var plånboken. Men sen började han strula. En dag när han skulle komma vid 5 hade han varit vid 3 (gångerna innan hade han varit 30-60 min. sen) Han hade tagit in våra hästar från hagen själv, ställt alla 3 i fel boxar givetvis. Och de andra hästarna ar inte sams med min så det vara ju lite olyckligt då de annars inte kommer åt honom över boxväggen men nu stog ha ju i fel så då belv han trackaserad från ett av stona. Lite snopet med att man stressat hem från jobbet för att hinna i tid å så var det redan färdigt.
Ja sen så bokade han själv in en ny tid, men då dök han först inte upp. Vi fick tag i honom och fick en ny tid. Och han kom, bokade in en nytid men då utebelv han helt utan att höra av sig eller vara nåbar överhuvudtaget.
Så lite panikartat fick vi leta reda på en ny hovis, hittade en sent om sider som ej var utbildad men som alltid haft häst och som skodde sin 20 egna ridskolehästar. Så det fick väl gå. Han var riktigt bra men han bara komma några gånger så säger han att han ska flytta till Skåne pust och stön. Men nu hade vi ju 8 veckor på oss att hitta en ny. Så nu för nån vecka sedan var han här. Och ja jag träffade honom inte men de andra sa att han var bra.
Fast han hade skurit min häst i strålen så blon rann. Det är första gången jag varit med om detta. Så vi får väl ser hur det går med den här.

Men det är så hilma jobbigt att man ska behöva sitta i deras klor helatiden och bara hoppas på att de kommer tillbaka. Vi har ju inte så många hästar i vårt stall häller så de tycker väl inte det är lönsamt att åka hit. Bättre med stora stall där de kan vara en hel dag. Inte än massa resekostnader och spilltid på vägarna.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Var helt säker på att jag svarade i denna tråd igår...men hittar inte mitt svar så jag drömde väl det...

För det första skulle jag aldrig betala för en hel skoning när han bara gjorde halva. Det finns ju alltid en risk att hovslagaren får förhinder och man blir tvungen att anlita någon annan och då blir det ju problem med pengarna.

Sen måste jag tillägga att jag bara haft problem med en enda hovslagare runt Uppsala (kanske samma?) och alla andra hovisar jag haft har varit kanon!
 
Sv: Han bara försvann...!?

Har också haft en hovslagare som struntat att dyka upp på avtalade tider. Som tur var gav vi inga pengar i förväg. Och han blev "uppsagd" ganska snabbt.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Det är ömsesidigt vi sitter även i era klor.
Jag är inte så kinkig med lite restid, den kan man ju ta betalt för.
Vad jag däremot väljer bort är, Ouppfostrade hästar, Dålig arbetsplats, Dålig belysning, Dåliga betalare, Leriga/blöta hästben. Hästar som har ont och där hästägaren inte vill se problemet.
Hästägare som inte visar förståelse när jag har ont och måste boka om. Nu är ju tack och lov Sverige fullt av hästar som inte stämmer in på ovanstående.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Min häst är uppfostrad, står still och hänger inte på utan vet hur han ska uppföra sig. Borstar alltid av benen innan hovis kommer, om nu inte hovis kom 2 timmar förtidigt som i ett avmin fall.
Vi har bra belysning, han har inte ont någonstans. Han har visserligen hft fång och var rikigt risig då, men det var min hovis hemma som övertygade mig om att om jag bara gav honom tid så skulle det gå vägen. Jag har ALDRIG klagat på att min hovis då och då varit sjukskriven längre tider så att man fått ta någon annan just då. Som han hänvisat till. Måste ju bli en hel del slitskador efter 20 år i den branchen. Och har ALDRIG missat att betala och betalar gärna vitt. (och svart för den hovis som vill det)

Så även om jag enligt dessa kriterier gör så att det ska underlätta för hovis så känns det som att man sitter i klorna på hovis. För det är min skyldighet som hästägare att sköta om min hästs fötter, men om jag inte kan få tag på någon vad gör man då.

Har övervägt att gå någon kurs så att man åtminstånne kan verka själv. För ju hästtätare det blir dessto svårare kommer det bli att få tag i hovis tror jag. Man får hoppas bara nu att man duger åt denna hovslagaren så man slipper stressen att inte få fatt i någon i tid.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Jag föredrar att kunderna lämnar hästarna inne så kan jag släppa ut dom när jag är klar, men det är jag det.
Det enda jag kan råda dig är att gå igenom SHF´s lista och ringa runt. Tyvärr så utbildas det väldigt få nya hovslagare per år och vi är väldigt få som det är nu. Så ingen kan väl klandra att man är lite kräsen och väljer bort stampat jordgolv eller utomhus skoning i 15 minusgrader.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Jobbade på ett större ställe förut med c:a ett 30-tal hästar. Och alla kräver som sagt en hovslager. Vi hade under mina år där ett stort antal som kom och fick göra en häst, resultat gjorde en mörkrädd vilket lede till att man fick leta vidare. Sen hade vi ett antal som kom och gjorde ett super jobb. Såna man verkligen inte ville släppa. Alla dom kom någolunda i tid, men alltid på utlovad dag iaf. Stanna i några månader, men helt plötsligt fick man bara inte tag i dom. Jakten fick börja igen. Men sista hovslagaren som vi hade innan jag sluta, gav faktiskt ett svar på varför hovslage bara kan gå upp i rök. Dom tar helt enkelt på sig för mycket, och tillslut blir dom sjuka (vilket alla människor kan) och hamnar efter i schemat. Istället för att slita arslet av sig för att kom i fatt så byter dom nummer och hör av sig till dom kunder dom vill jobba med.
Kanske inte stämmer, men den förklaringen fick vi.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Det ligger mycket i det du skriver.
När man är sjuk så förstår alla att man är sjuk men att man inte kan massa sig iväg och sko bara deras häst förstår dom sällan.
Ett samarbetssystem mellan hovslagare är inte heller helt enkelt eftersom alla har fullt. Enda lösningen är fler hovslagare och högre priser så man inte behöver ha knökfullt i boken.
 
Sv: Han bara försvann...!?

nar jag kom till Sverige med mina hastar, Upplands vasby, hade jag jatteproblem med hovslagare, kom en gang, bokade ny tid utan problem, men sa dok dom aldrig upp.Fick jag tag pa nan, var det bara massa undanflykter. Bagge hittade jag pa annons i tidningen ridsport. Tyvarr var min hast valdigt omfotad av sig, med bockhov som han ofta fick tappsko pa, och kunde inte sta inne, da borjade han tok-vava! Sa det var ingen rolig period! Fy for oseriosa hovslagare, hovarna ar sa viktiga!
 
Sv: Han bara försvann...!?

Mitt intresse ligger hos hästens välmående och det spelar ingen roll vilken hovslagare jag anlitar bara h*n gör ett bra jobb och kommer på avtalad tid.
Om hovisen nu blir sjuk eller vad h*n nu blir. Tycker jag att man iallafall kan ringa och säga till. :mad:
En hovslagare borde ju ta ansvar för det h*n gör. Hur har man som hovslagare då tänkt sig att få några kunder när ryktet sprider sig att han bara försvinner helt plötsligt. Ingen vill väll anlita en opålitlig hovis!

Jag fick förövrigt höra nu att just den hovslagare som jag hade, tydligen har gjort samma sak flera gånger. (tagit betalt för helskoning och sen bara försvunnit) :devil: Önskar att jag hade vetat det tidigare...
Jag har bara varit med om 2 hovslagare som kommit när dom ska (och även ryckt in snabbt vid tappsko) i mina 15 år som hästägare.:crazy:
 
Sv: Han bara försvann...!?

Vi har det så bra att vår hovslagare är bror till en GP ryttare som står i vårt stall och han ärdärför väldigt ofta i vårt stall och skor och håller på. Därför har vi aldrig problem med om han kommer eller inte.. Och kan inte vi vara där så är det inga problem... då tas hästen in av någon annan och vi kan betala till hans bror när vi komemr dit! SÅÅ BRA! OCh SNYGGT skor han med!
 
Sv: Han bara försvann...!?

det verkar vara så i hela sverige vi har också haft svårt att hitta hovis... nu sist så fick ägaren till hästarna utbrott på hovisen som skulle ha varit hos oss... fick tillslut tag på en som hade tid=) o ville ha jobb.... hoppas det inte bara var för den gången utan att det håller i sig....
 
Sv: Han bara försvann...!?

*lånar*

Våran hovslagare är den bästa man kan ha!!! Helt fantastiskt!!
Han verkar också nöjd när han kommer till oss. Han blir alltid mött av nån, hästarna är alltid rena, fina och snälla. Bra belysning och betalning direkt.

Men jag har råkat ut för en som strulade en del innan och inte kom när han skulle. Jag har ju också ett liv och har kanske fått pussla med jobbet som sjutton bara för att hinna hem och bistå en hovis som inte höll sin del av avtalet. Kan man inte så får man ringa upp sina inbokade kunder på morgonen.
man får se till att ta sig i kragen som hovslagare. Inte bara strunta i att komma till folk! Man har ju ett ansvar mot kunden och sitt rykte.

Är man som hovis inte nöjd med hur hästägaren har det eller anser att dennes häst utgör en fara för ens liv så får man säga till hur man vill ha det eller upplysa om att man inte vill komma igen.
 
Sv: Han bara försvann...!?

Jag måste bara säga att jag har en jätteduktig hovslagare. Men han skor enbart dom hästarna han vill(snälla hästar).. Och att han skor någon annanstans än hemma kan man glömma. Fast han har ett annat jobb, och skor bara kvällar och helger.

Skulle jag vara hovslagare så skulle jag nog låta kunderna åka till mig, precis som han gör. Med den efterfrågan det är idag så verkar det inte vara något problem att göra så.
Dessutom så borde det förenkla tidbokningen? tar man för många hästar så står hovslagaren där med alla hästar på ett ställe och det borde göra så att man tänker sig för innan man tar så många på en dag igen.
Undantag borde egentligen bara gälla där man skor låt säga minst 5 hästar på en gång, annars så blir det väldigt jobbigt för stora anläggningar med många hästar och ridskolor.
 
Sv: Han bara försvann...!?

*kl*
Jag hade en som kom lite närsomhelst.. Ibland kom han inte alls :o
När han väl kom så skodde han jättebra å var så duktig med hästarna,, jättebra va han.
Men nu har han blivit tvungen att sluta sko, och då har vi fått nån lärling till honom och han är också kanon! Dessutom kommer han (oftast) i tid! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp