Bukefalos 28 år!

Handräckning/avhysning av kronofogde?

Mia_R

Trådstartare
Inte mitt problem mer än indirekt, men är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar när man begär handräckning av kronofogde för att avhysa "hyresgäster" pga obetalda skulder? Paret har ingen inkomst, finns redan i deras register = inga utmätningsbara tillgångar och är mer intresserade av att egen konsumtion och jävlas med värden än att försöka göra rätt för sig.

Bär de ut möblemanget och personerna och stjälper av dem utomhus eller hur fungerar det? Har värden rätt att stänga av elen då den inte betalas? Polis har redan varit på plats i ett annat ärende förra veckan men det gjordes ingen anmälan då, men även det borde väl ligga dem i fatet om det skulle bli problem?

Värden ska kontakta jurist, men det skulle vara intressant med andras erfarenhet av avhysning. :cautious:
 
https://www.kronofogden.se/Avhysningvrakning2.html
Kolla under steg 2.

Jag har ingen egen erfarenhet av det (tack och lov, såklart), men Kronofogden brukar ju vara väldigt effektiva när det kommer till genomdrivande av beslut så det går nog rätt snabbt misstänker jag när det väl är dags.

Att polisen varit dit förstår jag inte hur det skulle ligga dem i fatet? Och vilket fat, för den delen?
 
Kronofogden kommer typ på morgonen, får veta att de ska vara ute ur bostaden under eftermiddagen, får hämta så mycket saker de kan sedan plomberas bostaden. Flyttfirma anlitas som packar och tar hand om resten som den avflyttade hämtar på en annan plats vid ett senare tillfälle. Tror att den vräkta får bekosta alla omkostnader.
 
https://www.kronofogden.se/Avhysningvrakning2.html
Kolla under steg 2.

Jag har ingen egen erfarenhet av det (tack och lov, såklart), men Kronofogden brukar ju vara väldigt effektiva när det kommer till genomdrivande av beslut så det går nog rätt snabbt misstänker jag när det väl är dags.

Att polisen varit dit förstår jag inte hur det skulle ligga dem i fatet? Och vilket fat, för den delen?
Jag har gett värden papper för begäran om handräckning så den sidan hade vi redan koll på, men tack för svar iaf. :)
Jag tänkte närmast på att de inte kommer att flytta ut frivilligt och polis blev tillkallad vid uppsägningen då det blev lite speciell situation, utan att gå in på detaljer.

@Mammas Men hur fungerar det när det redan finns skulder hos kronofogden? Finns det verkligen någon flyttfirma som är intresserad av att packa ihop, köra bort och förvara när de antagligen aldrig kommer få några pengar? :confused:
 
Jag har gett värden papper för begäran om handräckning så den sidan hade vi redan koll på, men tack för svar iaf. :)
Jag tänkte närmast på att de inte kommer att flytta ut frivilligt och polis blev tillkallad vid uppsägningen då det blev lite speciell situation, utan att gå in på detaljer.

@Mammas Men hur fungerar det när det redan finns skulder hos kronofogden? Finns det verkligen någon flyttfirma som är intresserad av att packa ihop, köra bort och förvara när de antagligen aldrig kommer få några pengar? :confused:
I sånna fall kan flyttfirman kräva förskottsbetalning innan dem magasinerade sakerna kan plockas ut.
 
I sånna fall kan flyttfirman kräva förskottsbetalning innan dem magasinerade sakerna kan plockas ut.
Fast värden kommer ju inte betala för någon magasinering, denne är ju bara intresserad av att få ut dem och blir sakerna stående utanför så kommer det nog hamna på vårens majbrasa. :meh:
 
Fast värden kommer ju inte betala för någon magasinering, denne är ju bara intresserad av att få ut dem och blir sakerna stående utanför så kommer det nog hamna på vårens majbrasa. :meh:
Utan att veta så tror jag att det är kronofogdemyndigheten som betalar för magasineringen och kräver i sin tur hyresgästerna på betalning. Hyresvärden har sagt upp hyresgästen och fått dem avhysta, sen får kronofogden ta hand om resten. ;)
 
Utan att veta så tror jag att det är kronofogdemyndigheten som betalar för magasineringen och kräver i sin tur hyresgästerna på betalning. Hyresvärden har sagt upp hyresgästen och fått dem avhysta, sen får kronofogden ta hand om resten. ;)
Det låter bra, jag vill inte blanda mig i mer än nödvändigt men har som sagt fixat papperna så de kan skickas in och hoppas att det löser sig utan allt för mycket problem. Det är inte min strid tack och lov. :)
 
Följdfråga; får man stänga av elen när hyresgästen inte betalar räkningarna? :angel:
 
Står de själva på elern eller betalar de till hv?
Man får stänga av elen ja, men det är lite turer kring det också
 
Men då är det ju bara för den som innehar abonnemanget att be bolaget stänga elen till den anläggningen/mätaren. Jag hade nog föredragit att hyresgästen själva stod för det abonnemanget, då hade det ju stängts tidigare.

Vill de ha tillbaka strömmen får de processa om det, och om hyresvärden får på fingrarna där, får man väl betala avgiften för att sätta på den igen.

Jag hade gjort det så besvärligt jag kunde för hyresgästerna, inom lagens råmärken.
 
Men då är det ju bara för den som innehar abonnemanget att be bolaget stänga elen till den anläggningen/mätaren. Jag hade nog föredragit att hyresgästen själva stod för det abonnemanget, då hade det ju stängts tidigare.

Vill de ha tillbaka strömmen får de processa om det, och om hyresvärden får på fingrarna där, får man väl betala avgiften för att sätta på den igen.

Jag hade gjort det så besvärligt jag kunde för hyresgästerna, inom lagens råmärken.

Alt stänga ner huvudströmmen till den delen :) (behöver ju inte gå via bolaget som försörjer med el för det)
 
Idag har jag monterat min nya brevlåda så i fortsättningen hoppas jag på få ha min post ifred. Mamma har sett att det har rotats i den gamla. :mad:
794052.jpg

Skulle vilja se minen när de upptäcker den! :angel: ;)
 
OK, det är alltså dina hyresgäster? Eller du är medhyresgäst/granne?
Granne, med både den drabbade och ohyran. :crazy:
Jag är glad den dagen de försvinner, känns inte så roligt att ha dem här och det händer/har hänt saker som jag vet/misstänker de är inblandade i. :cautious:

Jag har haft mina misstankar att min post hamnat på villovägar emellanåt, men jag kan ju inte anmäla utan bevis. Kommer den bort nu så får brevbäraren hela skulden. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp