Hankatt slickar plötsligt bort hår.

Fazeem

Trådstartare
Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid!

Jag har en hankatt på 11 år, har varit frisk hela livet, korthårig bondkatt. Har bara en katt, och då han inte har visat något behov av en kattkompis har vi inte skaffat någon annan katt. Han var utekatt fram tills för 2 år sedan, är nu innekatt i lägenhet och är ute på balkongen och luftar sig varje dag.

Han har nu slickat bort lite hår på insidan av ena frambenet, ser ut att vara lite irriterat i mitten, hela den kala fläcken är väl 1,5-2 cm i diameter. Vet att katter som är stressade kan börja slicka bort hår, men här hemma är allt som vanligt och han är inte speciellt stressad... :confused: Vad kan ha orsakat detta? Kan jag göra någonting för att lindra vad det nu är tills på måndag då veterinären har telefontid?

Det har varit väldigt varmt senaste dagarna, men vi har haft de mest belysta fönstrena fördragna under dagarna, samt bra luftflöde i lägenheten. Upptäckte fläcken nu när vi kom hem ikväll, då hade han varit ensam under eftermiddagen. Såg ingen fläck igår vad jag kunde se..

Tänkte kolla tänderna på honom efter sommaren, bara för att han börjar bli lite äldre. Han äter och dricker för övrigt helt normalt. Kan tänderna spela roll, och munhälsan?

Har lite ångest och är rädd för att något är helt på tok med min bästa kompis :cry:
 
Jag tänker att det kan ha med munnen att göra som du säger. Hundar som har ont i munnen eller halsen (Inflammerade halsmandlar t ex) kan bli maniska med att slicka på saker.
 
Var iväg till veterinären med honom, troligtvis beror den kala fläcken på en allmän irritation, kanske orsakat av någon insekt eller så. Provar nu att smörja in med Lindra Gel, blir det inte bättre får vi åka tillbaka och ta lite prover.

Fick även rådet att byta foder till ett seniorfoder, samt som jag befarade sedan innan så behöver han ta bort tandsten och fixa en dålig tand. Även om veterinären inte trodde det hade någon koppling mellan just hans tänder och slickandet så får vi hoppas på att allt blir bra när vi fixat tänderna på honom :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 307
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp