Bukefalos 28 år!

hantera eller inte?

S

sinner

jag har ett ardennerföl på 8 månader.
han är uppfödd av människor med flaska och har varit med om en hel del i sitt unga liv redan.
detta var en skrutt när jag fick hem honom. han såg faktiskt ut som en åsna, och rörde sig knappt frivilligt. jag fick DRA med mig hästen mellan stallet och hagen.
NU har jag fått koll på hans foder, hans mage och jag börjar se hans riktiga personlighet.
tyvärr så gillar jag inte riktigt hur han har blivigt..:(

jag har släppt mina killar på ett utav sommarbetena, eftrsom båda tillsist vägrade gå ut i sin lerpöl till hage.
problemet började redan när vi skulle gå till hagen, han reser sig mot mig på bakbenen..inte sparar eller något sånt, men han vänder sig mot mig och reser sig.
nåväl, detta kan jag väl stävja, han är ju inte så stor ännu. problemet var att han smyger sig upp bakom min sambo i hagen och ska klättra på honom med. mer än en gång. och sambon säger ifrån, men det hjälper inte alls.
till sist blir han ju förbannad(sambon alltså!) och vräker sig på killen med full kraft och puttar bort honom... jag som står brevid utanför hagen har aldrig sett en häst bete sig på detta viset. trots att min sambo verkligen kör iväg hästen på alla vis, och tillsist är ordentligt hotfull/rovdjursliknande, så bryr sig inte pållen ett dugg?

jag lutar ju åt att detta är en nackdel som kommer av att han inte haft någon mamma?
nu är då frågan, jag hade tänkt tömköra honom och löslongera honom ett par gånger innan sommaren, men nu undrar jag om jag inte ska försöka släppa honom med en flock istället? finns det nån chans att han kan "lära sig" vara häst nu, eller är det försent?
jag står lite i valet och kvalet här...:crazy:
 
Sv: hantera eller inte?

Många nappflaske uppfödda föl kan bli störda i sitt beteende mot människor och tappa respekten för människan. När dom är föl gullar man ju lite extra med den som blivit moderlös men det är oerhört viktigt att denna häst får gå med andra hästar och bli fostrad som en häst, annars kommer ni dagligen att ha slagsmål med den om vem som är högst i rang, lätt nu när den är 1-år, men när den är 3 år och hoppar upp på en...Jag råder släpp ut den i en flock med både jämnåriga och någon äldre häst som kan uppfostra den på hästars vis.
 
Sv: hantera eller inte?

Hästar fostrar hästar.. Släpp han med en rejäl bestämd och bra flock.
 
Sv: hantera eller inte?

Egentligen föstår jag inte din fråga, för du har i tidigare tråd fått rådet om o släppa honom med jämnåriga i flock o då har du alltid bitit ifrån o sagt att det inte går.

Så än en gång ska jag ge dig rådet att släppa honom med en flock hästar som kan uppfostra honom. Tänk på att det är en ardenner du har o han kommer bli rejält stöddig om han inte fostras nu medans han är ung
 
Sv: hantera eller inte?

jag har ett ardennerföl på 8 månader.
han är uppfödd av människor med flaska och har varit med om en hel del i sitt unga liv redan.
detta var en skrutt när jag fick hem honom. han såg faktiskt ut som en åsna, och rörde sig knappt frivilligt. jag fick DRA med mig hästen mellan stallet och hagen.
NU har jag fått koll på hans foder, hans mage och jag börjar se hans riktiga personlighet.
tyvärr så gillar jag inte riktigt hur han har blivigt..:(

jag har släppt mina killar på ett utav sommarbetena, eftrsom båda tillsist vägrade gå ut i sin lerpöl till hage.
problemet började redan när vi skulle gå till hagen, han reser sig mot mig på bakbenen..inte sparar eller något sånt, men han vänder sig mot mig och reser sig.
nåväl, detta kan jag väl stävja, han är ju inte så stor ännu. problemet var att han smyger sig upp bakom min sambo i hagen och ska klättra på honom med. mer än en gång. och sambon säger ifrån, men det hjälper inte alls.
till sist blir han ju förbannad(sambon alltså!) och vräker sig på killen med full kraft och puttar bort honom... jag som står brevid utanför hagen har aldrig sett en häst bete sig på detta viset. trots att min sambo verkligen kör iväg hästen på alla vis, och tillsist är ordentligt hotfull/rovdjursliknande, så bryr sig inte pållen ett dugg?

Jag lutar ju åt att detta är en nackdel som kommer av att han inte haft någon mamma?
nu är då frågan, jag hade tänkt tömköra honom och löslongera honom ett par gånger innan sommaren, men nu undrar jag om jag inte ska försöka släppa honom med en flock istället? finns det nån chans att han kan "lära sig" vara häst nu, eller är det försent?
jag står lite i valet och kvalet här...:crazy:

Även hingstungar som inte är uppfödda på flaska kan testa gränser och vara fysiska särskilt om det inte finns några jämnåriga att ta ut sin lekiver på, han "hingstleker" med din sambo som han istället om han hade haft möjlighet skulle ha gjort med en annan hingstunge, bristen på respekt för sambon kan dock mycket väl bero på att han är nappad.

Jag har i år själv en hingstunge som fick nappas , dock slet jag som ett djur tills jag fick tag i en amma som funkade då jag så långt det var möjligt ville undvika att stå med en uppnappad stor hingst senare.
Sen blev hans hingstungekompis sjuk och fick isoleras med sin mamma varpå den första ungen blev själv med sin nya amma-mamma, detta samt att han var nappad och präglad på oss första veckan gjorde honom odräglig så vi när vi kom in i hagen var vi hans enda lekkompisar.
Lösningen fick bli att släppa ihop han och hans amma med mina ungston och min äldre vallack, stona för lite lek och vallacken som fostrare, de blev en mycket harmonisk flock.

Att låta en hingsstunge som dessutom är uppnappad gå med bara någon ensam slö häst är att be om trubbel, en vuxen ardenner med bristande respekt för människor blir dessutom livsfarlig.

Se till att han får komma ut i flock så fort du kan , än är det inte försent men räkna med att han kan få en hel del stryk av de andra i början innan han lär sig spelreglerna.
Kan du inte lösa flockbiten skulle jag faktiskt om jag vore du sålt honom till någon som kan erbjuda det.

Lycka till
 
Sv: hantera eller inte?

Du skriver "finns det nån chans att han kan "lära sig" vara häst nu, eller är det försent?
jag står lite i valet och kvalet här..." Det enda som går att göra är ju att testa, släpp honom i en flock det kan inte bli värre, sen behöver han någon jämnårig skulle jag tipsa på så han får ta ut all bus och kraft på den.

Jag förstår itne rtigt varför du står i valet och kvalet, för om han inte kan lära sig att bli häst, då är ju situtationen ohållbar, med tanke på att han blir en stor häst som vuxen.
 
Sv: hantera eller inte?

tanken med meningen valet och kvalet, var väl att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. som jag sa i början av tråden hade jag tänkt att komma så långt i hanteringen som till tömkörning innan jag ville släppa honom på ett låååångt bete.
detta för att han helt enkelt skulle bli mer hanterbar efter betet då han självklart kommer vara både större och starkare än nu.
mina förutsättningar för honom har ändrats ganska drastiskt nu, och på sätt och vis är jag nöjd med både hagen och hans sällskap(som INTE är en slö häst, om än gammal.) för tillfället är det min äldre vallack som busar runt mest, så leka det får han ju. jag SKA släppa honom med jämnåriga kamrater, men det var tänkt att ske senare under våren.

det jag ville ha svar på var om jag gör bort mig genom att släppa honom "fri" utan daglig hantering, när han redan nu uppvisar ganska bråkiga tendenser?
missförstå mig nu inte är nu snälla. och sluta tjabba om att jag ska sälja honom.
tack.
 
Sv: hantera eller inte?

Egentligen föstår jag inte din fråga, för du har i tidigare tråd fått rådet om o släppa honom med jämnåriga i flock o då har du alltid bitit ifrån o sagt att det inte går.

Så än en gång ska jag ge dig rådet att släppa honom med en flock hästar som kan uppfostra honom. Tänk på att det är en ardenner du har o han kommer bli rejält stöddig om han inte fostras nu medans han är ung

Även jag har följt Sinners trådar. Det verkar vara mycket krångel med den där ardennern. Ska jag vara riktigt ärlig så förstår jag inte varför TS inte säljer hästen och skaffar något h*n klarar av. Är det inte det ena så är det andra.//bonny
 
Sv: hantera eller inte?

äh. nu skiter jag i buke. tack och hej.
 
Sv: hantera eller inte?

jag tror nog inte där var illa menat. Det ÄR inte kul med en häst som beter sig så, och jag förstår om man undrar varför en del människor envisas med att ha en häst som inte är helt roligt att hålla på med i alla lägen o även i vissa fall är farlig..

Flaskuppfödda ungar blir gärna knepiga.. Sett en, och den var inte klok i huvudet. men fungerade tydligen bra då den kom ifrån de som flaskat honom.

Du måste vara stenhård mot den här hästen! Det är en hingst, och han kommer bli stor!I pricip får du inte tolerera ett halv snedsteg från hans sida..

Han vill ju skert leka med din sambo, han ser ju människor som jämlikar, sina flockmedlemmar!

Varför går det inte att släppa ihop honom med jämnåriga? Jag kan hålla med om att han skulle behöva leka av sig med andra hingstungar.Alternativt en mkt busig äldre valack, men jämnåriga är alltid bäst.. De leker på samma sätt..
 
Sv: hantera eller inte?

Han kommer inte att glömma det du har lärt honom tills nu. Sen finns det inget som säger att du måste släppa honom helt för vind och våg bara för att han går med andra. Så unga hästar kräver väldigt lite underhåll för att inte glömma. För det mesta så lär de sig mer i vilan mellan "träningarna".

Att han håller på och klättrar och stegrar på folk är ett ganska så vanligt hingstbeteende. Det är viktigt att man inte accepterar det från en häst.

En ung hingst har ett väldigt stor lekbehov som du inte kommer att kunna uppfylla.

Det absolut bästa är att ha honom på något ställe där det finns jämnåriga kompisar men också en och annan äldre häst som kan uppfostara honom åt dig.

Med största sannolikhet så kommer du att upptäcka att din lilla buse börjar arta sig till att bli en riktigt trevlig ung man.

Sen finns det de som inte lägger av med dessa lekar så länge de är hingstar. Så blir saker och ting inte bättre trots kompisar och mycket bus med andra hästar så är min största rekommendation att ta kontakt med en tränare och att kastrera hästen.

Mvh

Tora
 
Sv: hantera eller inte?

Fyller på lite... Förstår att du har känslor för den här hästen, nånstans innerst inne ser du säkert den här lilla ynkliga kraken det vart"synd" om hela livet. Du måste släppa det.
Se framåt. Om några är denna häst riktigt stor och grymt starka. han ska uppföra sig nu, som du vill att han ska uppföra sig när han är vuxen. Sätt upp tydliga gränser. Nu när han är lityen kommer han begå misstag innan han lärt sig, men du måste alltid tillrättavisa honom.
Du måste vara stenhård, varje minut du hanterar honom! Tyvärr.. Det är skittirst att behöva vara det.
jag har ju en shire, som jag köpte då hon var 8 månader. jag har alltid fått tänka framåt, hur vill jag hon ska vara som vuxen? idag är hon 3,5 och jag har lyckats hyfsat bra. med en hingst är det ännu viktigare att sätta upp regler.
En hjälp kan vara att tänka såhär; Hästen gör exakt vad den vill ca 23 timmar per dygn, den timmen, eller vad det nu är, DU hanterar den, kan den rätta sig efter dina regler. Då får DU bestämma allt den ska göra. och det är inte synd om hästen för det.
En anna sak, tänk på att motstånd skapar motstånd, segdra aldrig i honom i tex grimskaft. korta snabba ryck, då hinner han aldrig spänna musklerna o spjärna emot... nu kollar jag inte ev slarvfel i skrivningen, hoppas det är läsbart ändå..
 
Sv: hantera eller inte?

Hej igen Sinner!

Det finns ingen möjlighet för dej att släppa han i flock men samtidigt ha möjlighet att hantera honom,
kanske inte precis varje dag om du har mkt annat med liten och så men kanske ändå ett par gånger i veckan?

För det är ju en vild chansning att släppa i flock och tro att det ska lösa hanteringsproblemen,
han behöver ju få lära sej att umgås med människor också på ett vettigt sätt och han behöver testa gränserna för att veta var dom går och det är ju enklare för dej om han gör det nu när han är liten isåfall...

*anki
 
Sv: hantera eller inte?

Det finns ju även dom som har lösdrifter med unghingstar där man kan hyra in sej och pyntar man för det så blir hästen även hanterad.
 
Sv: hantera eller inte?

äh. nu skiter jag i buke. tack och hej.

Gör inte det , nonchalera onödigt spydiga kommentarer och försök ta till dig de kloka råd du faktiskt får.
Att jag i slutet av mitt inlägg skrev att du ska sälja om du inte har de förutsättningar som kommer krävas är faktiskt bara av omtanke, för att som du har det nu gangnar det varken dig eller hästen och det kan mycket väl sluta med, om några å,r med att antingen hästen eller du får sätta livet till som en konsekvens.

Mitt råd utifrån den situationen du sitter i är att köra iväg honom till ett ställe med fler unghästar där han kan få rasa av sig med jämnåriga och jag tycker inte ens att du ska bry dig om att göra något av det du tänkt med tömkörningar etc.
Han är fortfarande väldigt ung och du har all tid i världen senare, och att försöka med sådant nu när han är så understimulerad som han är kommer inte ge något utan bara vara frustrerade och farligt. Bättre skicka iväg ett år och ta itu med sådant senare när han är mer balanserad.

Jag har faktiskt själv skickat iväg 2 hingstungar förra veckan till ett annat ställe en bit från mig, tanken var egentligen att de skulle gå där på hingstbete i vår-höst med 9 andra hingstungar men nu valde jag att köra dem mycket tidigare än planerat då den ena ungens hormoner rasade och han gjorde sitt bästa för att bryta sig in till tjejerna.
Just denna hingstunge är det som är nappad och han är en TUFF kille men snäll men jag skulle inte i nuläget ens överväga att försöka tömköra honom , han är helt enkelt inte mentalt mogen och jag ser inte poängen att behöva ha de duster med honom som jag vet det skulle innebära.
Min andra hingstunge är istället som ett litet lamm och har en helt annan mental mognad så nog är de individer och kraven får anpassas utefter deras mentala nivå.

Men visst är det tufft att inte ha dem hemma, jag blir fortfarande gråtfärdig varenda kväll jag nattar de andra hästarna och de inte är i sina boxar för en godnattpuss och då har jag ändå ställt dem så nära att jag kan åka ut varannan dag.

Eftersom de var vana att stå på box nattetid gör det de nu också , jag ville inte slänga ut dem på lösdrift "mitt i vintern - hah vilken vinter :eek:!

Så kan du få iväg honom på ett vettigt ställe tycker jag absolut du ska göra det, utan att tveka, du komemr få hem en helt annan häst sen!
Ett alternativ kan ju även var om du har plats att upplåta en plats i ditt stall åt någon annan med hingstunge!
 
Sv: hantera eller inte?

Man måste ju tyvärr ändra på sina planer då och då. För hästens skull om inte annat. Jag skulle tro att SinnErs häst är både understimulerad och får för lite energi. Han har ingen ork helt enkelt. Sedan kanske han tar hårt på flytten med.
 
Sv: hantera eller inte?

hej alla och tack för alla goda råd!
jag hoppas nu på att jag har hittat en lösning åt min kille där han kan gå i en flock med både ston och unghästar, samtidigt som det är ganska nära mej, så jag kan fortfarande hantera honom.
många småproblem återstår, och jag är inte 100 på att det går att lösa ännu, men hoppet är det sista som lämnar människan.:D

jag är mycket väl medveten om hur stor min lilla kille kommer att bli, då jag redan har en fullvuxen gubbe här hemma. och risken är ganska överhängande att brave blir större...

jag kommer att kasterera honom så fort jag har möjlighet och vet hur och vart jag ska göra av/med honom...hagarna är ju inte idealiska gällande hygien direkt, även om jag har en hel del att släppa dom på.

brave får exakt så mycket energi protein osv som han behöver, så oroa er inte för det ni.
 
Sv: hantera eller inte?

Släpp honom med ett par bestämda unghingstar så kommer han lära sej att man inte gör hur som helst! Jag har själv ett hingstföl på 8 månader men jag har uppfostarat honom själv sedan hans första dag och han har aldrig gjort så på mej. Det är en fråga om respekt och tydligen har din busunge inte lärt sig det. Det kanske låter hårt det jag kommer att skriva nu, men en häst som hoppar på en kan lätt råka smälla in av sina framhovar i bakhuvudet på er och PANG så har ni fått en nervskada eller i värsta fall förlamade/döda. När du leder honom till hagen så ha med dej ett spö och sätt ett "kedjegrimskaft" runt mulen på honom så att du kan hålla honom. Om han stegrar sej smäller du till honom med spöet, rycker till i grimskaftet och "ryter" NEJ till honom. Fortsätter han, fortsätter du. Det kanske låter hårt men en häst som inte går att leda eller hantera är livsfarlig, och jag har haft tur som aldrig har behövt göra så med min. Peppar, peppar har han varit en ängel och är väldigt villig att lära.
 
Sv: hantera eller inte?

Släpp han med en bestämd flock, har varit med om samma sak med en nordsvensk hingst han klättrade på alla, men sedan tryckte dom andra hästarna till honom,
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: Lager
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 174
Senast: Mezcal
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp