Hantera stegring?

Apollo 13

Trådstartare
Igår stötte jag på en häst på en "ridskola" där jag håller till lite.
Jag tror att hästen fått utstå opassande sadlar och att den därför börjat bråka. Hon har alltid krullat ihop sig under ridningen och tidigare har jag ridit henne barbacka och fått henne att släppa lös henne och det fungerade rätt bra till slut efter ett par bockningar.
Igår iaf så hade hon stått ett par dagar och "kunde kanske vara lite hoppig" och därför tänkte jag longera henne lite. Dels för att få bort lite av det hoppiga och dels för att hon skulle få röra på sig lite utan sadel tills dess att jag skulle sitta upp. När jag ber henne gå fram så börjar hon tvär bråka. så fort jag bad henne komma fram i trav vänder hon sig mot mig och reser sig.. inga dåliga resningar heller, framhovarna var högt över mitt huvud.
Nu till frågan då, jag kan tyvärr inte lägga så mycket i varför hon reste sig eftersom jag inte känner hästen, jag kan inte heller säga helt hundra att hästen faktiskt har ont, men det är vad jag TROR. När jag sedan hoppade upp barbacka så gick det okej i skritten, men så fort jag försökte plocka fram traven så spände hon sig så mycket det bara gick, krullade sig som en ostbåge åt sidan och började efter några steg bocka...
Men iaf, frågan, när en häst stegrar sig så där, plockar ni ner den, alltså drar i longerlinan eller låter ni den komma ner av sig själv? Hur går ni tillväga och varför?
 
Sv: Hantera stegring?

Beror på vilken häst och varför den reser sig.
En unghäst som stod i samma stall som jag stod i innan var helt omöjlig.
Den hade lärt sig att om man stegrade blev folk rädda och hon kunde fara runt och skrämmas ännu mer på väg till och från hagen.
Hon reste sig och när hon landade kunde hon lika gärna dra iväg ifrån dig som att förlje med ut till hagen.
Hon reste sig med mig några gånger, jag hade ett långt grimskaft och drog ner henne mot mig så att baken flyttades från mig.
De flesta andra hade spö, kedja mm på denna hästen, men var ändå lika rädda.
 
Sv: Hantera stegring?

jag hade ju bara longerlina, som satt i bettet.
jag kände mig aldrig rädd konstigt nog, hon försökte även hota mig med att försöka vända baken till, men om jag tog ett steg närmare röven på henne då, så passade hon sig snabbt och gick tillbaka.
 
Sv: Hantera stegring?

Jag drar inte ner en stegrande häst. Jag sträcker ut handen ifrån mig, aktar mig och låter den stegra.
Det är en farlig situation; hovar kan komma farande i huvudet och hästen kan trassla in sig i linan/gå omkull om man börjar dra emot.

Jag brukar försöka att bara hålla mig lugn, vänta ut hästen och försöka gå lugnt framåt igen när den lugnat sig.
Dem hästar jag stött på som stegrat sig när jag leder är dels ett ouppfostrat föl... :smirk: och dels en stor svart sak som bara fick nåt tokryck när vi skulle hämta från hagen.

Förstås ta reda på varför! I ditt fall kan det mycket väl vara som du tror; att hästen har ont... :crazy:
Prata med ägaren!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 528
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Buck
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp