har jag förstört allt för henne?

B

blindabelinda

min vackra manx ska ha kattungar vilken dag som helst, och hon har en liten, liiiiten kattbur (en såndär i flätad trä eller hur man nu ska förklara) och jag tyckte att där får ju inte kissemissungarna plats, så jag gjorde i ordning en större papplåda och la över innehållet från kattburen i lådan, men nu VÄGRAR hon sova där, eller ens ligga där!!
har jag förstört allt för henne nu? kommer hon inte vilja föda sina små bebisar? vad sjutton ska jag göra? hon vill inte heller ligga i buren nu längre (jag lät den stå kvar..)
så vad ska jag göra?
 
oups, nä, hon känner sig inte trygg i resten av huset (vi har två stora hemska hundar) så hon brukar hålla sig på toaletten, och i hallen som leder till toaletten... fast hon kanske föder i smutstvätten?
 
Men kära nån, stackars katt, lever hon sitt liv bara på toan och hallen för att hon är rädd för hundarna?

Nu har detta inget med födelseplats att göra, men jag kan berätta hur vi gjorde när vi fick två riktigt hundrädda kattor. Vi kompostgallrade in ett stort hörn av vardagsrummet där kissarna hade en fredad zon. Där inne hade de sina klättergrejjor, klösbrädor, sovställen. Vi satte varannat galler lite högre så kattorna kunde krypa in underifrån utifall de blev ställda av hundarna och inte vågade hoppa över. Så småningom var både hundar och kattor så vana med varandra att vi kunde ta bort gallren. Men det tog närmare ett år.

Ang. födelseplats så gjorde jag samma "tabbe" när vår ena kisse skulle ha ungar. Tyckte också att den korg hon valt var alldeles för liten, så jag gjorde en större kartong som hon inte ville kännas vid. Det slutade med att hon kom och hämtade mig på natten när det var dags och lyckades få vattnet att gå i min säng förståss. Jag bar henne till iordninggjorda kartongen och hon födde ungarna där. Efter det accepterade hon kartongen.

Vill inte din katt föda där du gjort i ordning hittar hon säkert något annat bra ställe, huvudsaken är att hon känner sig trygg eftersom hon var rädd för hundarna. Kanske du kan göra en liten skyddande barrikad, typ som jag gjorde i vårt vardagsrum så hundarna inte har en chans att störa henne och de små.
 
Min hona använde knappt någon av de två kartonger jag gjort iordning innan födseln. Hon var inne och kollad i dem, men mer än så var det inte. Så jag hade egentligen ingen aning om vart hon hade tänkt föda sina ungar. Men sen när det väl var dags så lade hon sig snällt i den kartong som jag ställt i garderoben.

En fråga: Är det något tak på lådan? Min hona föredrog ju den i garderoben, för den hade "tak" (en hylla ovanför). Så det kanske kan var idé att lägga något över, så känns det mer ombonat och tryggt...
 
När min katt skulle föda så fixade jag ihop en större korg till henne. Hon vägrade ligga i den, men jag mer eller mindre tvingade henne :crazy: (elaka jag)
Efter ett tag så accepterade hon den och födde ungarna i den senare på kvällen :)
 
ja, det är tak för halva lådan.. det ser ut ungefär som en barnvagn med nedfällt soltak eller vad man nu vill kalla det...
men hon bara vill inte ligga där i.. hoppas att det kommer snart..
 
ja hon är ju ute också förstås! men inte nu när det är bebisar på gång, jag vill inte släppa ut henne så att hon får dom ute där vi inte kan få tag i dom...
men annars är hon bara inne för att äta och då går det alelles utmärkt med hallen och toaletten...
 
Ja det förstår jag, då är det ju inga problem. Fick uppfattningen att det var en innekisse.

Hoppas det går bra med födseln och kattungarna :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Om två veckor ska jag hämta fyra kattungar. Då är de tolv veckor. De ska veterinärbesiktigas innan jag hämtar dem så jag vet att de...
Svar
4
· Visningar
1 347
Senast: Sol
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 566
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 249
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp