Bukefalos 28 år!

Har lastningsträning enligt NH "hjälpt"?

break_a_leg

Trådstartare
Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Finns det någon här inne som har anlitat någon NH-tränare för lastningsträning? Hur mycket kostade det er och blev ni hjälpta?

Ni behöver inte nämna några namn (eftersom man inte ska göra det här på Buke), men det vore kul att höra era erfarenheter av detta!
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Jag har inte anlitat någon för att hjälpa mig utan jag jobbade med NH själv och lastade min något krångliga pålle på vad man kan kalla nolltid. Kanske inget bra svar men ändå :crazy: :D
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Ja, det har jag gjort. Det kostade mig 500.- för ca tre timmar (var ju några år sedan förstås) och det var en tränare som jobbar heltid med hästar, dvs inte en glad amatör.
Fast - det hjälpte inte ... :eek:
HON kunde få in hästen, men inte jag ...
Fånigt!
:crazy:
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Bara för att du använde NH så kan väl inte hästen ha gått in på direkten?
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Det är en jättebra metod att träna hästar i allting. Har haft fruktansvärda lastproblem men dom är nu åtgärdade. Jag har gått NH. kurser och fått lära mig hur man ska göra och sen får man träna själv. Det handlar om att ha ledarskap.
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Howdie Oska, från Norrtälje?
Tänkte också lägga till att det handlar om tryck och eftergift också. Inte enbart fysiskt tryck, utan kropps språket och vilken dos av mentalt tryck man har på hästen och var,när och hur man ger eftergifterna.
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Jajamän!! För mig är det oslagbart! Min annars galna häst när det gällde lastning, stressig och vad man kan uppfatta elak gick in som ett lamm efter en dag..!
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Inte jag själv men en nära kompis till mig fick problem med sin häst. Och då menar jag verkligen problem. Hästen var tävlingsvan och alltså van att åka men en dag skulle hon bara inte in. Varför hon förändrades vet ingen men hon blev ghelt galen. Hon kastade sig åt alla håll, slog högg och var helt hysterisk. Efter tre timmar och med en löddrig häst som vitögonen rullade på fick de vincha in henne med kätting. Ingen trevlig lösning. När hästen fortsatte så bestämde sig ägaren för att åka till en NH tränare en helg och få hjälp. Hästen fick återigen vinchas in och åkte iväg. När häst och ägare kom hem ville ägaren visa oss hur det gått. Hon ställde upp transporten, satte på hästen grimma och ett långt grimskaft samt hade ett kort spö i sin hand. Hon ledde fram hästen till lämmen, lade grimskaftet på hästryggen och klappade henne på rumpan. Hästen gick in, ägaren gick runt och satte fast hästen samt lyfte upp lämmen. Hästen stod stilla hela tiden. Det var enfantastisk förändring. Ägaren fick lära sig hur hon skulle "tala hästens språk" och visa att hon var i ledarställning. Hästen hade aldrig lastningsproblem efter detta.
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Vi köpte en häst som tydligen hade gått över bommen, och blivit hängande i transporten . Detta hade hänt mer än en gång !
Vi försökte att lösa problemen hemma själva men det gick bara inte.
Visst gick hon på efter 1 timma eller mer, men det är ju lite frustrerande att inte vet när man skulle börja lasta inför träning.
Vi åkte bort på en långweekend och det kostade 1500 inkl. foder och logi.
Det fungerar nu suveränt. Det är bara att peka in i transporten och där står hästen inna man hinner blinka.
Dessutom står hon lugnt och avslappnat och inte en tendens till att på panik.
Hon har definitivt lärt sig att inte gå emot tryck.
Jag ångrar inte en enda krona !

/Maria
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

jag känner en NH-tränare som jag tränat för några gånger och vart med när andra har haft lektioner för honom. har därför sett en del svårlastade hästar gå in som ljus i transporten.
när jag började med nh så beslutade jag mig för att träna detta på min ena supersvårlastade häst. nu går hon också in som ett ljus, men det är fortfarande problem med henne när bommen där bak o baklemmen ska upp. då får hon någon slags panik ibland, o vill bara ut.

men iallafall, jag har sett många exempel på att det fungerar otroligt bra att "NH-lasta" svåra hästar.
jag tror min tränare tog 200 i timmen eller nåt sånt.
jag slapp betala ganska ofta :cool:
 
Re: Har lastningsträning enligt NH \"hjälpt\"?

Jag använde mig av en "känd" NH-tränare för lasthjälp av en häst jag hade tidigare. Hon tog 500 kr/tim. Det var värt varenda öre - jag kunde stå utanför transporten och skicka in hästen och stänga! Plättlätt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 762
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp