Bukefalos 28 år!

Har man rätt att häva köpet?

Sv: Har man rätt att häva köpet?

Så man måste alltid röntga hästen innan köp?
Men så en följdfråga. I exportröntgen ex ingår ju endast röntgen av ben/leder aldrig rygg. Krävs det alltså en genomgående röntgen av hela hästen för att man ens skulle kunna ha någon chans att tillämpa "dolda fel", och alltså häva köpet pga dessa fynd?

Köpte du hästen innan eller efter att verksamheten lades ner?

Vad jag har kunnat utläsa så syntes det på första omgången plåtar att hästen hade anmärkningar. Att första omgången veterinärer inte kunde utläsa plåtarna är ju en annan femma.

Summa summarum; felet kan knappast betraktas som dolt om det upptäckts vid röngenundersöknng.
 
Senast ändrad:
Sv: Har man rätt att häva köpet?

Jag har aldrig haft oturen att behöva pröva ett dylikt fall rättsligt, och inte ens då kan man med säkerhet säga hur utgången av just DITT fall hade blivit.

Men om man läser alla de artiklar och insändere om ämnet reklamation av häst (där ärenden antigen gått upp i rätten, eller där parterna förlikats) så har köparen en mycket långtgående undersökningsplikt.

Vet att det i något fall ansets krävas ryggröntgen av fullblod för att undersökningsplikt ska anses fullgjort (ks) och för islänningar lär samma gälla för spatt.

Det går ju alltid att pröva fallet, men sedan kommer frågan hur mycket hästen kostat, omständigheter runt köpet etc.
 
Sv: Har man rätt att häva köpet?

Jag ska ta reda på mera fakta, prata med dom vet som behandlat hästen osv och sen får jag se. Kanske jag har tur att säljaren ger med sig utan strid. Gäller bara att man vet vad man pratar om och vet om vad som gäller, att man har bra grundförutsättningar helt enkelt.

Jag har aldrig haft oturen att behöva pröva ett dylikt fall rättsligt, och inte ens då kan man med säkerhet säga hur utgången av just DITT fall hade blivit.

Men om man läser alla de artiklar och insändere om ämnet reklamation av häst (där ärenden antigen gått upp i rätten, eller där parterna förlikats) så har köparen en mycket långtgående undersökningsplikt.

Vet att det i något fall ansets krävas ryggröntgen av fullblod för att undersökningsplikt ska anses fullgjort (ks) och för islänningar lär samma gälla för spatt.

Det går ju alltid att pröva fallet, men sedan kommer frågan hur mycket hästen kostat, omständigheter runt köpet etc.
 
Sv: Har man rätt att häva köpet?

Jag har sett någon sådan diskussion som nämndemännen gjort innan de avkunnat dom, dvs en del av den fans i domen. Och man anser att köparen bör vara så pass påläst för rasen, att köparen känner till rasens svaga punkter. Du kommer in delvis på den, fullblod kissing spines och islänningar spatt. Jag tror faktiskt inte att man tog hänsyn till priset, eftersom veterinärvård kostar lika mycket för en häst med priset av 20000 kr som häst nr 2 med pris av 100000 kr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 722
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 099
Senast: svea
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 259
Senast: prallan
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp