Vad är det för fel på vår ponny?

Den har jag ingen erfarenhet av men nu när jag läst på lite så stämmer en del av symptomen absolut. Konstigt att inte veterinären som pratade om ryggont själv tog upp det. Ska nämna det nu när jag bokar tid iaf. Hoppas ju såklart att det inte är just det för prognosen verkar ju inte så god så som jag tolkat alla inlägg här iaf :(
Jag funderar på om veterinären verkligen har tillräcklig kunskap och erfarenhet att hjälpa er vidare.
 
Endast muskulärt i SI-området som sagt. Ej i leden.
Vad jag förstått så sprutar man mycket sällan i leden (eller lederna eftersom det är ett gäng) när det gäller SI. Det är muskulärt man går i första hand.
Ett gäng SI leder? Jag är själv sprutat ett flertal gånger på varje sida och jag har bara en höger och en vänster SI-led. Hur många menar du att hästarna har??

Däremot gissar jag att man sprutar i området vid SI-leden på hästar, då leden är svår att hitta med UL på en människa och sitter ännu djupare på en häst.
 
Ett gäng SI leder? Jag är själv sprutat ett flertal gånger på varje sida och jag har bara en höger och en vänster SI-led. Hur många menar du att hästarna har??

Däremot gissar jag att man sprutar i området vid SI-leden på hästar, då leden är svår att hitta med UL på en människa och sitter ännu djupare på en häst.

Nej det stämmer. SI-lederna är bara 2. Men området är komplext och ibland sitter problemet inte i själva SI leden utan i korsbenet eller någon av de sista ländkotorna. Eftersom det är området man behandlar kan det ha en positiv effekt på ett gäng leder och delar, och inte bara på SI-leden.

UL på SI-leden görs rektalt. Men är precis som du säger knixig att se ändå.
 
Nej det stämmer. SI-lederna är bara 2. Men området är komplext och ibland sitter problemet inte i själva SI leden utan i korsbenet eller någon av de sista ländkotorna. Eftersom det är området man behandlar kan det ha en positiv effekt på ett gäng leder och delar, och inte bara på SI-leden.

UL på SI-leden görs rektalt. Men är precis som du säger knixig att se ändå.
Inflikar: ul av SI-lederna kan även göras från utsidan om apparaten är tillräckligt kraftig.
 
Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag på mig.
Det började med att han kändes ”knackig” i slutet på maj/början på juni. Inte halt men lite lätt ”styltig” i gångarterna. Det kändes fel helt enkelt.

Veterinär kollade och böjde då fram hälta på höger fram och höger bak. Kraftig reaktion på hö bak (2 grader). I samma veva röntgade vi kotorna hö fram och bak och båda haserna bak. Inget onormalt på röntgen. Väldigt stel i rygg och nacke och särskilt i hö sida.
Behandlades i kotorna hö fram och bak och fick därefter vila i sjukhage två veckor för att sedan släppas på bete i 4 veckor. Tanken var att rida igång i ca 2 v efter betet för att därefter ta ett återbesök. Tyvärr blev hästen jättesjuk ca 1 vecka efter hemtagning från betet (hög feber, vinglig, svullna bakben m.m.). Akut vet. besök. Visade sig efter provtagning vara anaplasma. Vi valde i samråd med vet. att inte behandla med tetracyklin eftersom denna ju är ett bredspektrumpreparat som dödar ”allt” och att utslagning av magen är en vanlig biverkning. Detta med särskild beaktan av att ponnyn haft magsår hos tidigare ägare och att hand feber gick ner med hjälp av flunexin.

Anaplasma kan ju ta en bra stund att tillfriskna ifrån och vår ponny kändes loj och trött ganska länge så vi åkte inte på återbesök för benen förrän ca 7 veckor efter anaplasmadiagnosen.

På återbesöket var han helt ren på benen men kändes fortfarande knackig i rörelserna bak och när veterinär kände på ryggen så reagerade han kraftigt. Vi beslutade då att röntga ryggen där röntgen sedan inte visade något avvikande mer än att han var lite ”irriterad” mellan vissa ryggkotor. Detta trodde veterinär kunde bero på illa sittande sadel. Han behandlades med muskelavslappnande i ryggen med hemgångsråd att arbeta enbart från marken i 2 veckor och sedan återbesök. Vi tömkörde och promenerade om vartannat och på återbesöket var han inte alls lika irriterad i ryggen men fortfarande inte bra. Rörde sig ff knackigt. Kliniken hade just den dagen en kiropraktor inne som fick behandla ponnyn som efter behandling rörde sig mycket bättre (tyckte vi). Vi provade och kollade även sadeln som satt bra och inte kunde anses vara orsaken till ömheten/smärtan.

Enligt veterinären var det inget veterinärmedicinskt fel på honom längre men hon tyckte vi skulle köra återbesök för kiropraktorn vilket vi gjorde. Återbesök för kiropraktorn skedde två veckor senare.
Efter det tyckte kiron att vi skulle sätta igång honom efter ett schema vi fick av henne och dessutom behandla med massör regelbundet då han antagligen jobbats ”fel” tidigare.

Vi har nu jobbat honom efter det schemat och dessutom har massör behandlat honom med tvåveckorsintervaller men jag tycker att han fortfarande är knackig. Bland annat så orkar han inte jobba ordentligt utan ”tappar” bakbenen efter ett tag i trav och galopp. Han är jättesvår att fatta vänster galopp på och när man väl får honom i vä galopp så ser man att det är tungt för honom att svänga i galoppen (då saktar han av). Han är jätteslö att få fram, något han inte var i våras.

Jag blir tokig känner jag. Självklart ska vi utreda vidare men tar gärna emot lite tips på vad det skulle kunna vara som felas. Någon som haft liknande på sin häst kanske? Har några egna teorier som jag skulle vilja följa upp med veterinären men skriver inte ut dessa här för att se vad jag får för svar av er.
En häst i stallet fick anaplasma. Samt något med ryggen, bakifrån stämde inte. Fick inte med sig bakre partiet. Vi tror att hästen kan ha gått omkull i hagen när den var vinglig. Ägaren gavs rådet att inte behandla anaplasman. Jag tror det var så. Det var några år sedan. Orkeslösheten i bak hittades det ingen anledning till.
Hur som helst så sa hovis under tiden som hästen var dåligt: låt hästen vila i ett år. Låt den bara va. Ägaren gjorde så. Hästen fick stå, gå i hagen och skrota. Sedan sattes hästen igång mjukt. Nu tycker vi att hästen är tillbaka på ruta ett. Jag har tänkt mycket på det här. Att ge kroppar långvarig vila. Motion är viktigt, men ibland kan en långvarig vila vara något som passar.
 
Nu har vi varit på återbesök. Jag framförde mina teorier om vad jag trodde kunde vara fel. Bakknäna eller kanske SI-leden.
Veterinären började med att böja igenom honom. Inga reaktioner. Vid longering ej halt men rejält låst och stum i bakkärran..
Klämde sedan rätt ordentligt över ryggen på alla möjliga ställen. Inga reaktioner i ryggen. Hon trodde initialt inte på SI-leden eftersom han inte reagerade för tryck på de ställen hästar tydligen brukar reagera på när de har ont där. Vet. (som jag tycker är kompetent) sa att vi utesluter inte det men hon tyckte vi börjar med att kolla bakknäna.
Bedövade bakknäna och vips var hästen mycket rund och rörlig i bakkärran i höger varv. Vänster varv var bättre än innan men veterinären var inte nöjd. Bedövade således också vänster has. Nu såg hästen superfin ut vid longering.
Vi röntgade också haserna och bakknäna för att vara säkra på att det inte finns något där som orsakar smärtan.
Således blev han behandlad i båda bakknäna och i vänster has. Återbesök om 3 v.
 
Borrelia har jag ingen aning om, brukar man inte kolla det samtidigt som man kollar anaplasma? Om han är bra från anaplasman? Pja, enligt veterinärerna så finns det ju bara en akut fas och när den är över så tar immunförsvaret själv hand om resten men det där är det ju delade meningar om. Min andra teori är ju att det är anaplasman som fortfarande spökar men verkar vara svårt att få med veterinärerna på ett sådant tåg.
Det är inte bevisat att borrelia ”finns” på häst så det brukar inte testas för... vet inte ens om det finns något tillförlitligt prov för borrelia på häst...
 
Nu har vi varit på återbesök. Jag framförde mina teorier om vad jag trodde kunde vara fel. Bakknäna eller kanske SI-leden.
Veterinären började med att böja igenom honom. Inga reaktioner. Vid longering ej halt men rejält låst och stum i bakkärran..
Klämde sedan rätt ordentligt över ryggen på alla möjliga ställen. Inga reaktioner i ryggen. Hon trodde initialt inte på SI-leden eftersom han inte reagerade för tryck på de ställen hästar tydligen brukar reagera på när de har ont där. Vet. (som jag tycker är kompetent) sa att vi utesluter inte det men hon tyckte vi börjar med att kolla bakknäna.
Bedövade bakknäna och vips var hästen mycket rund och rörlig i bakkärran i höger varv. Vänster varv var bättre än innan men veterinären var inte nöjd. Bedövade således också vänster has. Nu såg hästen superfin ut vid longering.
Vi röntgade också haserna och bakknäna för att vara säkra på att det inte finns något där som orsakar smärtan.
Således blev han behandlad i båda bakknäna och i vänster has. Återbesök om 3 v.
Borde det inte varit läge för UL om röntgen såg fin ut? Så ni vet vad ni behandlar tänker jag.
 
Nu har vi varit på återbesök. Jag framförde mina teorier om vad jag trodde kunde vara fel. Bakknäna eller kanske SI-leden.
Veterinären började med att böja igenom honom. Inga reaktioner. Vid longering ej halt men rejält låst och stum i bakkärran..
Klämde sedan rätt ordentligt över ryggen på alla möjliga ställen. Inga reaktioner i ryggen. Hon trodde initialt inte på SI-leden eftersom han inte reagerade för tryck på de ställen hästar tydligen brukar reagera på när de har ont där. Vet. (som jag tycker är kompetent) sa att vi utesluter inte det men hon tyckte vi börjar med att kolla bakknäna.
Bedövade bakknäna och vips var hästen mycket rund och rörlig i bakkärran i höger varv. Vänster varv var bättre än innan men veterinären var inte nöjd. Bedövade således också vänster has. Nu såg hästen superfin ut vid longering.
Vi röntgade också haserna och bakknäna för att vara säkra på att det inte finns något där som orsakar smärtan.
Således blev han behandlad i båda bakknäna och i vänster has. Återbesök om 3 v.


Skönt att ni fick en ljusglimt på kliniken!
Då håller vi tummarna för att det går åt rätt håll nu. 😊 Bra att ni åkte in!
 
Borde det inte varit läge för UL om röntgen såg fin ut? Så ni vet vad ni behandlar tänker jag.

Jag frågade om ultraljud (innan röntgen) men enligt vet. behövdes det inte för den typen av problematik som vår häst har. Jag frågade inte om ett mer utförligt svar utan litar på att hon vet vad hon gör. Ja har f ö aldrig varit med om att man ultraljudar efter röntgen om det inte är något särskilt man misstänker utan ser röntgen fin ut (d.v.s ingen spatt eller dyl. som förklarar problem) så utgår man ifrån att det är en ledinflammation ch behandlar därefter.

vad tänker du att ett ultraljud hade visat?
 
Skönt att ni fick en ljusglimt på kliniken!
Då håller vi tummarna för att det går åt rätt håll nu. 😊 Bra att ni åkte in!

Ja, självklart så åker vi ju in om hästen känns ofräsch. :) Vi har ju inte köpt honom att ha som hagprydnad även om det är i princip det han varit det senaste halvåret :(

Hoppas verkligen det ger sig nu för det är tamigtusan inte billigt att ha en trasig häst :cool: #sparkontotbörjarekatomt
 
Jag frågade om ultraljud (innan röntgen) men enligt vet. behövdes det inte för den typen av problematik som vår häst har. Jag frågade inte om ett mer utförligt svar utan litar på att hon vet vad hon gör. Ja har f ö aldrig varit med om att man ultraljudar efter röntgen om det inte är något särskilt man misstänker utan ser röntgen fin ut (d.v.s ingen spatt eller dyl. som förklarar problem) så utgår man ifrån att det är en ledinflammation ch behandlar därefter.

vad tänker du att ett ultraljud hade visat?

Ledinflammationen. Så man vet det är just en inflammation i leden. Ganska standard idag att ula om rtg är ren, eller ula först för att bekräfta inflammationen och sen rtg för att se så den inte beror på något som syns på etc. för man bedövar mer än knäleden varesig man vill eller ej.

Bra ul ser pålagringar osv tidigt med. Och man får en bild av omfattningen av inflammation osv.

Min fröken var ren på rtg. Ren på böjprov. Stum och stel. Bra efter bedövning. Ul visade en lindrig infl ena knäleden och en riktigt ful med en begynnande pålagring i den andra knäleden.
 
Ledinflammationen. Så man vet det är just en inflammation i leden. Ganska standard idag att ula om rtg är ren, eller ula först för att bekräfta inflammationen och sen rtg för att se så den inte beror på något som syns på etc. för man bedövar mer än knäleden varesig man vill eller ej.

Bra ul ser pålagringar osv tidigt med. Och man får en bild av omfattningen av inflammation osv.

Min fröken var ren på rtg. Ren på böjprov. Stum och stel. Bra efter bedövning. Ul visade en lindrig infl ena knäleden och en riktigt ful med en begynnande pålagring i den andra knäleden.

Fast det blir ju ingen skillnad ändå tänker jag. Det blir ju samma behandling och ev. pålagringar lär ju synas på rtg också. Men är det så så är det väl antagligen nästa steg då om inte detta ger sig nu. Enligt vet. så var det som sagt inget behov av det just nu. Jag frågade som sagt inte varför (visste inte vad jag skulle fråga efter heller å andra sidan). Själv har jag som sagt inte upplevt att man ul:ar som standard och har ändå besökt två olika klinker nu det senaste.
 
Fast det blir ju ingen skillnad ändå tänker jag. Det blir ju samma behandling och ev. pålagringar lär ju synas på rtg också. Men är det så så är det väl antagligen nästa steg då om inte detta ger sig nu. Enligt vet. så var det som sagt inget behov av det just nu. Jag frågade som sagt inte varför (visste inte vad jag skulle fråga efter heller å andra sidan). Själv har jag som sagt inte upplevt att man ul:ar som standard och har ändå besökt två olika klinker nu det senaste.

Enda skillnaden vid första besöket är ju om ul INTE visar en ledinflammation.

Jag har fått både rtg och ul som standard på de två klinker jag använt. Två stora. Hört samma av andra med. Sen kan det säkert finnas skäl man i ett visst falk gör det och i det andra inte. Men det är absolut inte ovanligt.
 
Jag frågade om ultraljud (innan röntgen) men enligt vet. behövdes det inte för den typen av problematik som vår häst har. Jag frågade inte om ett mer utförligt svar utan litar på att hon vet vad hon gör. Ja har f ö aldrig varit med om att man ultraljudar efter röntgen om det inte är något särskilt man misstänker utan ser röntgen fin ut (d.v.s ingen spatt eller dyl. som förklarar problem) så utgår man ifrån att det är en ledinflammation ch behandlar därefter.

vad tänker du att ett ultraljud hade visat?
Precis vad Alexandra_w skrev så får man en klarare bild av skadan. Jag har varit på 3 olika kliniker och har alltid både röntgat och ul:at. Det syns mycket tydligare på ul än röntgen, där små små saker kan missas. Du ser även mjukdelarna och som sagt inflammationen i leden, om den varit långvarig eller är ny osv.
 
Nu har vi varit på återbesök. Jag framförde mina teorier om vad jag trodde kunde vara fel. Bakknäna eller kanske SI-leden.
Veterinären började med att böja igenom honom. Inga reaktioner. Vid longering ej halt men rejält låst och stum i bakkärran..
Klämde sedan rätt ordentligt över ryggen på alla möjliga ställen. Inga reaktioner i ryggen. Hon trodde initialt inte på SI-leden eftersom han inte reagerade för tryck på de ställen hästar tydligen brukar reagera på när de har ont där. Vet. (som jag tycker är kompetent) sa att vi utesluter inte det men hon tyckte vi börjar med att kolla bakknäna.
Bedövade bakknäna och vips var hästen mycket rund och rörlig i bakkärran i höger varv. Vänster varv var bättre än innan men veterinären var inte nöjd. Bedövade således också vänster has. Nu såg hästen superfin ut vid longering.
Vi röntgade också haserna och bakknäna för att vara säkra på att det inte finns något där som orsakar smärtan.
Således blev han behandlad i båda bakknäna och i vänster has. Återbesök om 3 v.
Skönt att hitta något som kan behandlas!

Det var btw, lustigt nog, exakt samma problem som hittades på vår ponny initialt. Dvs knän+has. Svarade bra på behandling och igångsättning, sen blev det någon kota. Sen något knä. Sen kunde de inte hitta men en annan veterinär hittade infl i bogleden. I samtliga fall svarade han exemplariskt, hade inga förändringar, och ändå kom olika hältor tillbaka om och om igen.
Tills vi kom på att han nog har PSSM, och se, nu håller han sig plötsligt ohalt.
Vår ponny har inte haft lika extrema symptom som man kan höra om, med ryckningar i musklerna som syns på utsidan. Han har däremot tappat onaturligt mycket muskler trots träning, var onaturligt hård/spänd i samtliga muskler, fick otroligt ont/mkt kramper i musklerna när det regnade kallt på honom. Även sommartid, och då är han ändå en islandskorsning.
Nu får han MKT mer protein än normalt, MKT mer magnesium och selen bla, har även givit aminosyror(ALCAR) och så har han täcke så snart det blir blött/kallt. Det har funkat över förväntan.
Så, OM den där hältan kommer tillbaka helt oförklarligt sen, så kan du ju fundera på om det möjligen kan vara ngt att överväga.
 
Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag på mig.
Det började med att han kändes ”knackig” i slutet på maj/början på juni. Inte halt men lite lätt ”styltig” i gångarterna. Det kändes fel helt enkelt.

Veterinär kollade och böjde då fram hälta på höger fram och höger bak. Kraftig reaktion på hö bak (2 grader). I samma veva röntgade vi kotorna hö fram och bak och båda haserna bak. Inget onormalt på röntgen. Väldigt stel i rygg och nacke och särskilt i hö sida.
Behandlades i kotorna hö fram och bak och fick därefter vila i sjukhage två veckor för att sedan släppas på bete i 4 veckor. Tanken var att rida igång i ca 2 v efter betet för att därefter ta ett återbesök. Tyvärr blev hästen jättesjuk ca 1 vecka efter hemtagning från betet (hög feber, vinglig, svullna bakben m.m.). Akut vet. besök. Visade sig efter provtagning vara anaplasma. Vi valde i samråd med vet. att inte behandla med tetracyklin eftersom denna ju är ett bredspektrumpreparat som dödar ”allt” och att utslagning av magen är en vanlig biverkning. Detta med särskild beaktan av att ponnyn haft magsår hos tidigare ägare och att hand feber gick ner med hjälp av flunexin.

Anaplasma kan ju ta en bra stund att tillfriskna ifrån och vår ponny kändes loj och trött ganska länge så vi åkte inte på återbesök för benen förrän ca 7 veckor efter anaplasmadiagnosen.

På återbesöket var han helt ren på benen men kändes fortfarande knackig i rörelserna bak och när veterinär kände på ryggen så reagerade han kraftigt. Vi beslutade då att röntga ryggen där röntgen sedan inte visade något avvikande mer än att han var lite ”irriterad” mellan vissa ryggkotor. Detta trodde veterinär kunde bero på illa sittande sadel. Han behandlades med muskelavslappnande i ryggen med hemgångsråd att arbeta enbart från marken i 2 veckor och sedan återbesök. Vi tömkörde och promenerade om vartannat och på återbesöket var han inte alls lika irriterad i ryggen men fortfarande inte bra. Rörde sig ff knackigt. Kliniken hade just den dagen en kiropraktor inne som fick behandla ponnyn som efter behandling rörde sig mycket bättre (tyckte vi). Vi provade och kollade även sadeln som satt bra och inte kunde anses vara orsaken till ömheten/smärtan.

Enligt veterinären var det inget veterinärmedicinskt fel på honom längre men hon tyckte vi skulle köra återbesök för kiropraktorn vilket vi gjorde. Återbesök för kiropraktorn skedde två veckor senare.
Efter det tyckte kiron att vi skulle sätta igång honom efter ett schema vi fick av henne och dessutom behandla med massör regelbundet då han antagligen jobbats ”fel” tidigare.

Vi har nu jobbat honom efter det schemat och dessutom har massör behandlat honom med tvåveckorsintervaller men jag tycker att han fortfarande är knackig. Bland annat så orkar han inte jobba ordentligt utan ”tappar” bakbenen efter ett tag i trav och galopp. Han är jättesvår att fatta vänster galopp på och när man väl får honom i vä galopp så ser man att det är tungt för honom att svänga i galoppen (då saktar han av). Han är jätteslö att få fram, något han inte var i våras.

Jag blir tokig känner jag. Självklart ska vi utreda vidare men tar gärna emot lite tips på vad det skulle kunna vara som felas. Någon som haft liknande på sin häst kanske? Har några egna teorier som jag skulle vilja följa upp med veterinären men skriver inte ut dessa här för att se vad jag får för svar av er.

Vår ponny överbelastar lätt bakknäna, så vet ordinerade en storlek större på bakskorna, och jäklar vilken skillnad! Testa det i förbyggande syfte! Vår har inte haft problem sedan dess :)
 
Idag var vi på återbesök med en extremt pigg ponny. Inga reaktioner på böjprov. Vid förra besöket ville han inte att man skulle dra ut bakbenen bakåt men nu gick det bra. Ingen ömhet i ryggen. Vid longering började han galoppera innan vi knappt ens hunnit ut på volten. Pisk behövdes verkligen inte. Han galopperade piggt på i det varvet som han knappt ens ville fatta galopp i tidigare. Samma i andra varvet. Bockade och hade sig och pep vid ett par tillfällen :laugh:. Fint sviktande steg i trav. Veterinären tyckte därmed att han var frisk och redo att sättas igång på allvar men rekommenderade långsam igångsättning med minst två dagar i veckan med tömkörning och att jag skulle räkna med iaf ca 3 mån innan han var fullt igång igen.

Frågade om detta med ultraljud (som många här menade på var rutin vid inflammation) och hon sa att hon vet att många veterinärer ultraljudar som kutym men att hon (och kliniken hon jobbar på) inte tycker att man behöver göra det vid den här typen av problematik eftersom det enligt henne är ett trubbigt verktyg som egentligen inte säger så mycket. Misstänker man senskada, meniskskada, ligamentskada etc, ja, då ultraljudas naturligtvis men enligt henne hade inte vår ponny några sådana symptom som motiverade ultraljud.

Väl hemma igen firade ponnyn med att rulla sig två gånger för att därefter bralla iväg i en bockserie :nailbiting::laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp