Har ni bra närbutiker?

Har en pytteliten affär 5 km bort i byn jag jobbar i, allt annat ligger 2-3 mil bort. I den affären finns verkligen allt! Utom skurmoppar, för det går inte att sälja. Men precis allt annat. Bilgrejer, städgrejer, hygien, glutenfritt, laktosfritt, olika grejer av kött, en liten hylla med världens kryddor, några frysdiskar med allt möjligt.. Ja typ allt man kan behöva. Den är dock väldigt väldigt trång, risken finns att man råkar få med sig allt på väg ut :D
 
En av de underbaraste affärerna jag varit in i är Wiks i Lajksjöberg, nära min partner. Det är en riktig gammeldags butik med kopiösa mängder saker man inte trodde en närbutik skulle ha idag. Dessutom underbar och personlig service.

Åker man förbi Dorotea är den värd ett besök bara för nostalgikänslan.
 
Vår stadsdel har en helt underbar mindre Ica Supermarket. Härlig chark, och de ropar alltid på mer personal till ytterligare en kassa om det blir tre eller fler i kö (klar konkurrensfördel motför butiken i grannstadsdelen som aldrig öppnar fler kassor utan där får man stå i kö i evigheter, jämt). Bra priser också, de tål att jämföras med de större affärerna som ska vara billiga. Visst de är dyrare på en del varor men faktiskt billigare på en del också.

Vår butik har till och med börjat anordna onsdagspromenader, dvs att alla som vill träffas vid butiken och så går man en runda, lite lotterier blandat med gemenskap och motion :)
 
En okej bra Hemköp kanske 100 meter hemifrån, och en riktigt bra Hemköp kanske 5oo meter bort.

På landet: cirka 7 kilometer till en urusel Tempo, något längre till någorlunda okej men svindyra vanliga affärer.
 
Jag bor rätt centralt och har nära till flera butiker. Som nikotinist går jag ofta till kvartersbutiken och även om utbudet inte är det största så vägs det upp med råge av ägare och personal. Hemskt trevliga och som stamkund får jag krita samt bjuds på godis och små lektioner i danska. :up:
 
Jag har turen som har en superbra ICA i närheten. Det är i en liten håla och affären är inte stor, men åh så bra. Personalen är alltid trevlig, de har bra produkter och det är bra skött. Bäst av allt är deras service. Idag frågade jag om de tänkt ta hem Lindahls nya kvarg utan socker. Jag berättade att den ofta är slutsåld på Maxi. Vips fick jag följa med in på kontoret och peka ut vilka jag menade. De beställde dom på stört så de kommer nästa vecka. De sa att de beställer hem och provar om det säljer, så jag får köpa upp hela beståndet så dom fortsätter ta hem *s*
De tar gärna hem märgben till hundarna om man ber om det också. Brukar bara behöva be den i kassan skriva en lapp så kommer det hem.

Jag är väldigt förtjust i mitt lilla ICA. hur är era närbutiker?


Bra - välsorterad och trevlig. Dyr dock.
 
Vi hade en närbutik, de hade för gamla saker, kunde inte räkna växel och satt och spelade på nätpoker så man såg.
Av någon underlig anledning gick den i konkurs.
Närmaste nu (som jag ändå åkte till när gamla var igång) är den i grannbyn, en coop med bra priser, bra sortiment och helt ok pris.
Men åker oftare in till lidl
 
Jag har en Ica 9 km bort men eftersom jag aldrig har anledning att åka åt just det hållet så handlar jag bara där när det uppstår en "kris". d.v.s. jag måste handla lite nu på en gång och det inte kan vänta tills jag åker till jobbet eller har andra ärenden att uträtta där de större butikerna finns.
 
Tre km till en fantastisk lanthandel, det som dom inte har försöker dom ordna hem. Billigare att handla där än på Ica supermarket, Coop eller hemköp som ligger i samhället.
Folk åker (ca 1.5 mil) från samhället för att handla där också.

Alltid fräscht, mycket svenskt, eko, och en hel del närproducerat.
 
Nu har jag kanske inte några "närbutiker" med tanke på att jag bor i GBG, men jag har ett mindre coop, ett hemköp och en stor willys inom 5 min med spårvagnen eller en 20 minuters promenad. Jag ogillar alla tre skarpt. Kanske har jag märkliga matvanor men jag upplever ofta att det fattas essentiella matvanor på Coop och Hemköp. Bananerna kan vara slut. Avocado är tydligen alldeles för exotiskt. Coop är dessutom fasligt dyrt och Hemköp plågas av fruktansvärd personal (otrevlig, okunnig och ointresserad) och att de har nollkoll på datum på varorna. Har hittat kalkon vars utgångsdatum var för flera veckor sedan vid upprepade tillfällen... Willys är bättre, billig och hyfsad välsorterad, trevligt grönsaksutbud - där är problemen snarare de som handlar :D

Jag brukar istället passa på att handla på en Willys som ligger på vägen hem från skolan, centralt i stan. Det var "min" butik när jag bodde precis där för 4 år sedan och jag blev kär redan då :D Den är fräsch, välsorterad, hyfsat billig och det fattas aldrig något.
 
Har ca 1,5 mil till båda mina "närbutiker", fast åt två olika håll. Båda håller hyfsad standard, men tillräckligt bra för att jag ofta stannar där på vägen från stan istället för att stanna i stan på dom större butikerna :)

/Camilla
 
Vår närbutik är en Hemköp. Vi ser den från vardagsrumsfönstret. Förutom en grej för ett par år sen då en sommarjobbare blev påkommen med att spruta Radar på frukten :eek::eek::eek: så tycker jag att den är bra - för att vara närbutik. De är usla på att beräkna åtgång vilket gör att man ofta hittar varor med kort datum till halva priset. Det gillar jag, jag brukar "fynda" kött, fisk och skaldjur :up: Sen har de okej öppettider (8-21), överlag trevlig personal och är postombud = praktiskt. Jag saknar chark (de har inga spännande ostar), det är största minuset.

Har jag en lite längre handlarlista går jag dock till den nyöppnade City Gross som ligger två kilometer bort. Bra sortiment, bra priser, trevlig personal och fräsch lokal. På samma ställe finns också en stor Hemköp, en Lidl och en Coop Extra. Coopen är okej, de andra två undviker jag så långt möjligt.
 
Vårt lilla ICA är jättebra, det ligger ca 300 m hemifrån och det är så skönt att kunna gå/cykla och handla något som man glömt på några minuter. De har det mesta!
 
Vår närbutik är en Coop ca 500 meter bort. Den är inte direkt ett under av inspiration men fyller sin funktion som närbutik. Man hittar det mesta man behöver och de har öppet 8-22 alla dagar. Vi har inte långt till närmaste större matbutik så det är bara när vi har "glömt att köpa mjölk" som vi använder närbutiken.
 
Har ett Ica supermarket som är fantastiskt!
De satsar stenhårt på ekologiskt och närproducerat, de har även en chark med bra utbud där de även styckar och maler eget kött. Avfallet från butiken går till stor del till bondgården i närheten. Så trots att priserna inte är de billigaste utan bland de dyraste i landet så gillar jag min butik och handlar sällan någon annanstans.
 
Jag har en knapp mil till den närmsta matbutiken, men den är ganska dålig på ekologiskt (trots att det är en Coop), så det är bara i undantagsfall jag handlar där. Sen har jag en dryg mil åt ett lite annat håll till en annan Coop, som är mycket bättre på ekologiskt och har det mesta av vanliga varor som ekologiska, så dit brukar jag åka ganska ofta. Sen har jag en stor-Coop knappt 2 mil bort som är min favvo-affär, för där finns det myyyycket ekologiskt! :D
 
Är väldigt bortskämd med bra matbutiker.

100 meter till Hemköp öppet 7-23 alla dagar.
50 meter till 7-11
200 meter till ett Ica Supermarket med fantastiskt eko- och vegansortiment. Dock med en "fyndkyl" som alltid lämnar mig besviken.
300 meter till flera olika asiatiska småbutiker, polsklivs, ostbutik, köttbutik och torghandeln.
150 meter till systembolaget.

Det enda jag verkligen saknar är en fiskbutik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp