Bukefalos 28 år!

Har Postnord inga skyldigheter alls?

Jag trodde adressändringen i folkbokföringsregistret gick ganska direkt?
Ja brevbärarna hos dig verkar ju fullkompligt inkompetenta. Jag menade bara att just brev från vården inte borde ha din gamla adress på sig alls eftersom journalsystemet håller adresser uppdaterade via folkbokföringen.
Det gör det absolut inte när man flyttar utomlands, helt klart 😬
 
Jag trodde adressändringen i folkbokföringsregistret gick ganska direkt?
Ja brevbärarna hos dig verkar ju fullkompligt inkompetenta. Jag menade bara att just brev från vården inte borde ha din gamla adress på sig alls eftersom journalsystemet håller adresser uppdaterade via folkbokföringen.
Jag har fått brev från vården till gamla adressen någon månad efter adressändring. Så uppdateringen verkar inte alltid gå supersnabbt. Rätt adress i folkbokföringen, fel hos vården.
 
Jag trodde adressändringen i folkbokföringsregistret gick ganska direkt?
Ja brevbärarna hos dig verkar ju fullkompligt inkompetenta. Jag menade bara att just brev från vården inte borde ha din gamla adress på sig alls eftersom journalsystemet håller adresser uppdaterade via folkbokföringen.
Är nog en väsentlig skillnad på processerna att ändra folkbokföringsadress jämfört med att anmäla utflyttning.

Och effekten i systemen hos de som prenumererar på uppdateringar av folkbokföringen lär väl vara lite olika upplagda hur de ska reagera på att en person slutar att ha en adress jämfört med att få en ny registrerad.
 
Jag har blivit av med post regelbundet i många många år på grund av postnords kreativa sortering/utdelning.
Samma här, varje år försvinner ett par viktiga brev (och förmodligen ett par till som mindre viktiga som man inte vet om).

Ett var trängselskattfaktura som slutade med 513 kronor istället för 13 kronor. Kallelser till tandvård och sjukvård är inte heller så bra (uteblivna besök) när de aldrig dyker upp.

Men vi får också lite extra post ibland som kompensation som man sedan får dela ut till adressaten. Ibland med känslig information (dvs redan med info utanpå brevet så kan säkert vissa tycka att grannar inte ska veta). Kanske borde fakturera PostNord för slutförd postutdelning? (Grannar här kan vara 8 kilometer bort)

Med Kivra har det blivit lite bättre då färre viktiga försändelser existerar i slumpleveranskontexten.
 
Det kan också bero på att den som skickar brevet inte tar sig tiden att kolla upp ifall adressen man har i registret fortfarande är aktuell.
Jag har flyttat 2 ggr på ett år och dessutom bytt hela mitt namn under den tiden. Det blev ganska snabbt pinsamt uppenbart att många som inte tillåter manuell adressuppdatering med hänvisning till att de använder folkbokföringen, inte alls uppdaterar den informationen... :down: Det bästa är när man kontaktar dem och meddelar att det är fel namn/adress och de surt säger att det inte är deras fel, de använder bara folkbokföringens uppgifter.

Jag har förvisso hotbild mot mig, men inte på livshotande vis utan "bara" förtal och försök att sätta mig i ekonomisk skuld. Kan inte ens föreställa mig vilken panik jag skulle känt om min hotbild kom från någon som var fysiskt kapabel att göra mig illa, samtidigt som myndigheter, postnord mfl håller på så här :eek:
 
Vi hyr ut en stuga på tomten och flera som flyttat har beställt eftersändning. Vi får alltid en rejäl bunt post i några månader ändå. Nu har alla utom en som flyttat varit vettiga personer, så jag har bara skrivit att jag har deras post, så de får hämta. På den ovettiga skrev jag "avflyttad" på och la på postlådan. Så nej, det verkar inte alls fungera.
 
Vi hyr ut en stuga på tomten och flera som flyttat har beställt eftersändning. Vi får alltid en rejäl bunt post i några månader ändå. Nu har alla utom en som flyttat varit vettiga personer, så jag har bara skrivit att jag har deras post, så de får hämta. På den ovettiga skrev jag "avflyttad" på och la på postlådan. Så nej, det verkar inte alls fungera.
I vanlig ordning tar de alltså bra betalt utan att stå för sin del av avtalet, och som kund är man rättslös. :(
 
Det gör det absolut inte när man flyttar utomlands, helt klart 😬

Men du har väl kontaktat alla och ändrat adress? Det slipper man ju inte undan för att man skaffat eftersändning av posten. De enda man slipper ändra är ju de som tar adress från folkbokföringen. Men jag kan tänka mig att folkbokföringen inte har lika bra koll på utlandsflyttar. I det läget hade jag kontaktat alla för säkerhetsskull.
 
Det kan också bero på att den som skickar brevet inte tar sig tiden att kolla upp ifall adressen man har i registret fortfarande är aktuell.
I det journalsystem min region har så uppdateras registret automatiskt. Man har liksom inga manuella register utan allt synkas mot folkbokföringen.
 
Men du har väl kontaktat alla och ändrat adress? Det slipper man ju inte undan för att man skaffat eftersändning av posten. De enda man slipper ändra är ju de som tar adress från folkbokföringen. Men jag kan tänka mig att folkbokföringen inte har lika bra koll på utlandsflyttar. I det läget hade jag kontaktat alla för säkerhetsskull.
Men det är ju det som är hela poängen med eftersändning? Att post med gammal adress vidarebefodras till nya adressen under ett års tid (har jag för mig). Så att man får tid på sig att kontakta och ändra adress, typ allt eftersom man får post.
Adressändring och eftersändning är ju två olika tjänster (men som man ofta köper samtidigt).
 
Alla som hämtar adressuppgifter från folkbokföringen kör mig veterligen inte sån hämtning dagligen, även om en del kanske gör det = kan faktiskt ta en del tid innan alla har den nya adressen i sitt system.

Jag har vid alla mina flyttar, (flyttanmälan och eftersändning) alltid valt att nya adressen ska skickas till alla för mig relevanta (och viktiga) alternativ jag kan välja i samband med ändring och har inte upplevt några problem med vare sig det eller eftersändning.
 
Alla som hämtar adressuppgifter från folkbokföringen kör mig veterligen inte sån hämtning dagligen, även om en del kanske gör det = kan faktiskt ta en del tid innan alla har den nya adressen i sitt system.

Jag har vid alla mina flyttar, (flyttanmälan och eftersändning) alltid valt att nya adressen ska skickas till alla för mig relevanta (och viktiga) alternativ jag kan välja i samband med ändring och har inte upplevt några problem med vare sig det eller eftersändning.
Jag har gjort allt jag kunnat för att aktivt ändra min adress hos alla. Flera svarar att de hämtar sina uppgifter från folkbokföringen och skickar sedan ändå till min adress som inte varit giltig på 6 veckor (eller ja, ett år, eftersom jag haft särskild postadress sen Juni 2022). Bland annat Transportstyrelsen och Karolinska har försett min stalker med min post veckor efter att jag gjort adressändring.
 
Jag har gjort allt jag kunnat för att aktivt ändra min adress hos alla. Flera svarar att de hämtar sina uppgifter från folkbokföringen och skickar sedan ändå till min adress som inte varit giltig på 6 veckor (eller ja, ett år, eftersom jag haft särskild postadress sen Juni 2022). Bland annat Transportstyrelsen och Karolinska har försett min stalker med min post veckor efter att jag gjort adressändring.
Om du har kivra så skickar både transportstyrelsen och region stockholm (iaf kallelser osv) digital post😊
 
Ja det kan man tycka. Postnord säger dock standardfrasen att det är för att jag märkt min brevlåda för otydligt. Och det är klart, det är ju rätt svårt att se vad som står på lådan när man är 15-650 km från den!
Är det lantbrevbärare där din post delas ut, där du bodde förut? I så fall kanske det kan vara värt att kontakta dem och informera om problemet. Får lokala lantbrevbäraren reda på infon borde de sluta dela ut breven där (min erfarenhet är att just lantbrevbärare ibland går mer på ”snällhet” och ”vetskap” om vilka som bor/bott där och delar ut posten även om det inte är korrekt enligt pappret).
 
Jag arbetar med ett system som synkar mot folkbokföringen, och jag vill bara lyfta att vi uppdaterar 1-2 gånger i månaden om jag inte minns helt fel. Dock arbetar jag inte med något känsligt som vård eller så, men tänkte bara säga att bara för att det synkar mot folkbokföringen behöver det inte betyda att det slår igenom samtidigt som det uppdateras där :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp