Bukefalos 28 år!

Har tuppen Marek? Eller vad annars?

Gogo

Trådstartare
Det är en ny tupp som varit hos oss i tre veckor, ca 4-5 månader gammal. Han verkade okej första dagarna, höll sig lite stilla men han var ju rädd, tänkte vi.

Sedan började han verka slö och andfådd, andades ibland med öppen näbb och låg mest och vilade. Han blev bättre från de symptomen och verkade piggare men nu, i förrgår började han se vinglig ut och har svårt att hålla balansen. Emellanåt kommer han igång och springer med de andra men oftast vinglar han och lägger sig hellre. Han är matglad och dricker bra. Vill helst ha både mat och vatten för sig själv och föser bort de andra.

Hans kamrat som kom samtidigt vakar ständigt vid hans sida. :cry:

Kan det vara Marek?
 
Sv: Har tuppen Marek? Eller vad annars?

Nu viker benen sig på honom ibland när han går. Vi har köpt multivitaminer som vi överdoserar som ett sista försök, men har inga förhoppningar om tillfrisknande nu längre :cry:.
Någon som vet/tror/har någon idé om vad det kan vara?
 
Sv: Har tuppen Marek? Eller vad annars?

Det kan vara Marek, men jag har aldrig varit med om det på våra höns, så jag kan inte jämföra.
Tyvärr ska du nog inte räkna med att tuppen klarar det här. Har sjukdomar utvecklats så där så brukar dom inte göra det.

När det gäller höns så är inte kunskaper om sjukdomar etc så väl etablerad som för större lantbruksdjur. Dom är helt enkelt inte värda tillräckligt för att veterinärbesök osv ska vara lönsamt. Trist, men faktum.

Ett svar, även om det inte var positivt.

LIA
 
Sv: Har tuppen Marek? Eller vad annars?

Jag har aldrig sett Marek själv heller. Har haft turen att inte ha fått några sjukdomar alls i flocken tidigare. Väldigt friska djur! Tills nu...
Jag tror tyvärr hoppet är ute för stackaren så snabbt som han blev sämre. Vi får se hur han är imorgon, om vi behöver "hjälpa" honom.

Ingen annan har visat några symptom än.

Du har så rätt ang. veterinärer och höns. Denna gång kontaktade jag inte ens veterinär, men har försökt förut och blivit avvisad!? Distrikt och smådjur hänvisade till varandra och ingen ville bemöda sig...
Det är nog inte så vanligt att behandla höns.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp