Bukefalos 28 år!

Harv/sladd till paddock?

ako

Trådstartare
Har bestämt att slå på stort o köpa en fyrhjuling, så att jag äntligen kan få ordning på min paddock och börja nyttja den ordentligt.

Undrar därför nu vad ni som har sådana här maskiner använder för utrustning för att harva o ffa sladda paddocken med, och var ni har fått tag på grejorna?

Tack p f h för svar :)
 
Måste det vara "så stort" då?

Varför inte inhandla en mindre traktor, harv och sladd hos en bonde eller "skrotnisse"?! Det brukar ha sådant liggandes.
I stallet använder vi oss av detta och det fungerar kanon. Harven är en gammal liten modell och sladden är som en fyrkant gjord av tunga järnbalkar, enkelt förklarat.

MVH/
 
Eftersom att vi även har en stor tomt, så har vi funderat på att köpa en liten trädgårds traktor, som man ju även kan klippa gräset med mm. Jag tror att den vore perfekt till att harva ridbanan med :D. Men harven få nog lov att bli ett "hemma bygge"!
Mvh. Matten
 
Nej, det behöver inte handla om någon lyxvariant på något sätt. Däremot blir det nog någon form av fyrhjuling då det känns som en sådan bättre fyller den funktion vi önskar oss, och att den är så mkt smidigare än en traktor.

Ska kolla med bönderna om de har något, men "riktiga" harvar är ju så klumpiga.

Tack för svar, båda två!
 
Det finns småpytteharvar, de är inte klumpiga. Skulle tro att de är väldigt gamla. Finns nog många sådana liggandes bland bönderna då de är för små för dagens traktorer.

I förra stallet hade vi en som inte var större än att man orkade dra den själv en liten bit om man tog i lite.

MVH/
 
Vi använder vår åkgräsklippare och en upp och nedpåvänd pinnharv.
Min pappa kom på idéen med att använda vår gamla pinnharv och att ta åkgräsklipparen, funkar superbra eftersom gräsklipparen är så lätt och inte gör så stora spår som en traktor.

Kolla med någon bonde om du har någon i närheten, för han/hon har säkert en gammal pinnaharv liggande
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

*knapplån*

Jag puttar på den här tråden för att se om någon fler har nya idéer om var man kan få tag i en harv till en trädgårdstraktor? Den ska inte vara för stor alltså...
Har sökt på Internet men hittar inget lämpligt.

// M
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

*putt putt*

någon som vet nåt om detta? :)
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

Jag har en ganska så "fast" paddock. Ingen traktor är välkommen på underlaget eftersom jag inte vill ha upp från det grövre underlaget material. Hittillss har det funkat kanon att använda personbilen som dragare (man tager vad man haver...) och som sladd har jag en vanlig lastpall som det är slaget två bräder på under och så ett snöre som jag enkelt lägger dragkroken på bilen. Är det större gröper i underlaget blir det fin-fint genom att lägga en vattendunk på. Budget-budget variant som hittills funkat super.
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

De som har ridhuset där jag rider använder antingen någon av sina hästar eller personbilen. Vet inte vad de använder för harv, men gamla pinnharvar borde det gå att få tag på vid någon bondauktion. Sladden de har är en fyrskäring, dvs en träbjälke som är ungefär 3 m lång och verkar vara fäst med ett snöre. De fäster snöret runt bilens dragkrok, eller bakom hästvagnen när de skrittar av efter passet. (De håller på med körning.) Om du inte har skog eller något som motiverar fyrhjulingen tycker jag nog att häst/bil-alternativet är bättre och billigare.

Lyckans ost är du i alla fall som har en paddock! :)
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

Jag har en harv till min trädgårdstraktor. Jag har en husqvarna och man köpte harven som tillbehör. 1500:- tror jag det kostade.
Man ställer in hur djupt man vill kör med pinnarna precis som en vanlig traktorharv. Har tänkt att gå till smeden för att göra en sladd också som skall vara bara hopsvetsade armeringsjärn i en ram.
Men det blir efter att jag fått ordning på min paddock för nu är underlaget alldeles för tungt för att man skall göra något som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Harv/sladd till paddock?

:rofl: :rofl: Det finns alltså fler än jag som, till grannarnas förtjusning, sladdar ridbanan med bilen!:rofl: :rofl:
Jag har en gammal sängbotten av järn som fungerar utmärkt att dra upp och ner. Lagom tung o man kan ha den på längden eller bredden, med tyngd (bildäck) eller utan tyngd. Vill inte heller ha traktor på min ridbana. Bönderna här kör som :devil:
Ponnymorsan
 
Sv: Harv/sladd till paddock?

Jag tar trädgårstraktorn och en sån där gammal saxharv som jag hittat på tippen och så lägger jag en sten på den så att den blir lagom tung, igår harvade jag med samma harv men med ponny och draglinor men det tar längre tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Egentligen så är det nog lite tidigt att starta denna tråd men jag är alltför ivrig och planeringssugen för att kunna låta bli! Såhär är...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: eemmalk
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Vi behöver köpa en ny harv till paddocken. Vi vill kunna variera djupet på den så att det även går att sladda med den. Bra om det...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp