Zillaaaaa1

Trådstartare
Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat mellan bara på en has och på båda). På sommaren ser haserna fina ut. Men, jag har alltid tänkt att det är i boxen han skaver haserna, så jag har ett ännu tjockare lager med spån inne i boxen under vintrarna. Men ändå har han kommit in och lyckas rivit upp haserna. Vid rörelse/ridning så är skaven opåverkade. Men vid noga dokumenterade så släppte jag ut han i hagen en dag och han rullade sig (som han alltid gör) och då såg jag att just den hasen tar i backen och när jag kollade så hade han rivit upp det. Hans hage just nu är majoriteten is och lite snö. Men de dagar där det har varit plusgrader och isen blir ”mjuk” flera dagar i rad så börjar pälsen på haserna växa ut igen, men blir det minusgrader och isen blir hård/skråvlig så skaver han upp de igen.

Så vad ska man göra? Hasskydd? Har läst att de lätt glider ner och har sig? Bandagera? Snögg? Linda med vanlig Linda som skydd? Eller bara stå ut? Vad har ni för erfarenheter? Hästen är otrolig pillig av sig och drar av sig det mesta som man kan tänka sig är omöjligt🙈 Underlaget i hagen kan jag inte göra så mycket med, hade det varit i boxen hade jag kunnat fixa med fler saker. Men just isen och hur underlaget är i hagen är mycket svårare.
 
Går det hål och blir sår eller är det mer bara skav?
Om det bara är skav så skulle jag inte göra nått alls. Skulle det vara så det blir hål och hästen får ont av det så kan man börja leta lösningar men risken är ju att man förvärrar problemet istället.
 
Går det hål och blir sår eller är det mer bara skav?
Om det bara är skav så skulle jag inte göra nått alls. Skulle det vara så det blir hål och hästen får ont av det så kan man börja leta lösningar men risken är ju att man förvärrar problemet istället.
Förut har det varit mer skav och mer ”små sår” men denna vinter har det gått hål och blivit sår på ena hasen som han drar upp med jämna mellanrum så de ej hinner läka ihop. Reagerar dock inget när man rider (är pigg och glad som vanligt) och har fått pilla där utan att han säger ifrån🤷🏼‍♀️ Såret som är nu har varit samma storlek hela tiden, men det jobbiga är ju att det inte hinner läka ihop utan att det dras upp hela tiden. Funderade då nu när jag vet vad orsaken till ”problemet” är, att göra något, men området vid hasen tycker jag är ett svårt område att sätta något ”skydd” på. Annars är det bara och vänta tills plusgraderna kommer?
 
Förut har det varit mer skav och mer ”små sår” men denna vinter har det gått hål och blivit sår på ena hasen som han drar upp med jämna mellanrum så de ej hinner läka ihop. Reagerar dock inget när man rider (är pigg och glad som vanligt) och har fått pilla där utan att han säger ifrån🤷🏼‍♀️ Såret som är nu har varit samma storlek hela tiden, men det jobbiga är ju att det inte hinner läka ihop utan att det dras upp hela tiden. Funderade då nu när jag vet vad orsaken till ”problemet” är, att göra något, men området vid hasen tycker jag är ett svårt område att sätta något ”skydd” på. Annars är det bara och vänta tills plusgraderna kommer?
Ja det är ju ett svårt område och risken är att man irriterar mer eller att hästen skadar sig för den vill bli av med skydd och annat.
Jag skulle bara smörja och hålla det mjukt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 486
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 144
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp