Häst som inte vill ha mig på höger sida

Jag kan inte agera bibliotek ang forskning /studier tyvärr . Dessutom
skullle det vara enligt mig, direkt olämpligt att citera ett forskningsresultat enbart som argument/bevis för mitt påstående.

Det är ju tyvärr alltför ofta på sociala media år 2000+ som folk verkar tycka att en enskild studie är bevis för att någon tes är sann osv. ..

Du får helt enkelt förkovra dig i ämnet och läsa på . Du hittar mycket förankrat konstaterat .
Nu missuppfattade du nog mig. Jag vill förkovra mig men vet inte ens var jag ska börja. Svårt att läsa på utan att veta vad ämnet heter.
 
Det här hade jag aldrig hört förut. Intressant. Hu vad jag är dåligt uppdaterar på hästeriet.

Goggla lite på exempelvis cognition and perception in horses. Det finns en bok som heter The mind of the horse, and introduction to equine cognition som du kanske tycker är intressant, minns inte författaren.

Det finns mycket mer skrivet om människans inlärning, kognition och människohjärnans funktioner (vilket intresserar mig om pedagog så jag läser mycket sådant). Där kan vara lämpligt att börja, för att få någonting att jämföra med.

Det finns en del forskat om hästars hjärna - kognition och hur de bearbetar intryck. Men ofta med fokus på hur vi ska träna dem, mer än på själva djuret i sig.

Detta med att kommunikationen mellan hjärnhalvorna är långsammare/sämre hos hästar än hos människor är inget nytt annars, där hittar du säkerligen snabbt artiklar med referenser i typ Equipage eller Ridsport. :)
 
Goggla lite på exempelvis cognition and perception in horses. Det finns en bok som heter The mind of the horse, and introduction to equine cognition som du kanske tycker är intressant, minns inte författaren.

Det finns mycket mer skrivet om människans inlärning, kognition och människohjärnans funktioner (vilket intresserar mig om pedagog så jag läser mycket sådant). Där kan vara lämpligt att börja, för att få någonting att jämföra med.

Det finns en del forskat om hästars hjärna - kognition och hur de bearbetar intryck. Men ofta med fokus på hur vi ska träna dem, mer än på själva djuret i sig.

Detta med att kommunikationen mellan hjärnhalvorna är långsammare/sämre hos hästar än hos människor är inget nytt annars, där hittar du säkerligen snabbt artiklar med referenser i typ Equipage eller Ridsport. :)
Tackar, då har jag lite att börja med. Senaste "hästlitteraturen" jag tog i var nog "Känn din häst" och populärböcker som TT-Touch, Roberts och Hempfling.
 
Tackar, då har jag lite att börja med. Senaste "hästlitteraturen" jag tog i var nog "Känn din häst" och populärböcker som TT-Touch, Roberts och Hempfling.

Andrew McLean har skrivit en bok som jag gillade också, som heter equitation science...ngt mer. Han har en phd i neuropsykologi och vet vad han pratar om. Den boken tar också upp en hel del om hästens kognition och hur hjärnan fungerar.

Jag skulle ta hempfling, monty, mfl med en nypa salt.
 
Andrew McLean har skrivit en bok som jag gillade också, som heter equitation science...ngt mer. Han har en phd i neuropsykologi och vet vad han pratar om. Den boken tar också upp en hel del om hästens kognition och hur hjärnan fungerar.

Jag skulle ta hempfling, monty, mfl med en nypa salt.
Jo, nog tar jag dom med både två o tre nypor salt. Jag är inte korkad bara för att jag inte läst in mig på den senaste litteraturen angående hästens hjärna. När jag studerade häst så fanns det inte så mycket litteratur om detta. Och det är verkligen intressant.
 
Jo, nog tar jag dom med både två o tre nypor salt. Jag är inte korkad bara för att jag inte läst in mig på den senaste litteraturen angående hästens hjärna. När jag studerade häst så fanns det inte så mycket litteratur om detta. Och det är verkligen intressant.

:D jag tror inte att du är korkad, och ja det är riktigt intressant!
 
Har en häst som tydligt visar att han inte vill ha mig på höger sida om sig.
När jag leder honom i krumelurer så är det inga problem vid svängar åt vänster, men vid högersväng, när jag kan hamna mitt för/lite på högersidan om hästen, så lägger han öronen bakåt och skakar på huvudet och ser jädrans missnöjd ut. Snappar i luften ibland.
Kan funka vissa dagar, men de dagar han inte "vill" detta så reser han sig och skuttar runt när jag försöker vända honom till höger varv. Han har inte gjort utfall mot mig, men det är så lagom obehagligt när han far omkring. OBS att det här är i skritt.
Han gör inget när man borstar och sköter honom, är han lös i boxen så kan han däremot vandra runt för att se till att jag håller mig till vänster om honom. Där visar han dock inga bakåtstrukna öron om jag envisas.

Jag försöker fatta om han är osäker, om han är aggressiv och framför allt hur jag ska gå vidare med det här utan att äventyra min säkerhet.

Nån som har någon erfarenhet av liknande reaktion och tips på vad man ska göra?
Jag har ett mycket känsligt sto som är precis likadan. Jag har konsekvent tränat henne från båda sidorna och idag så accepterar hon att jag instruerar från bägge håll. Men om det kommer någon främmande som skall hälsa på henne visar hon tydligt att hon inte vill att denna hälsning skall ske på hennes högra sida, om vi är hos veterinär som skall undersöka och ta på henne, så visar hon också mycket tydligt att hennes högra sida är hennes privata sfär. Jag skulle bara fortsätta som du gör, belöna när din häst accepterar och är trevlig, alltså sinnes stämningen. Min häst är idag lugn och trygg med mig på båda sidor i stallgången och när jag tränar markarbete, när det är situationer som hon inte gillar börjar hon slå med svansen och grina. Jag resonerar att svans piskandet är hennes sätt att kommunicera att hon är spänd och tycker det som händer är jobbigt så det nonchalerar jag, jag berömmer när hon slappnar av. Jag ställer rimliga krav och jag tränar successivt hennes tolerans i olika situationer. Viktigt är att vara lugn, tydlig och berömma det beteendet som du vill ha. Tänk också på att inte låta din häst komma för nära om du känner dig osäker när du tränar markarbete utan det ska vara ett avstånd där du tydligt visar att du också har en bubbla runt dig som är "din". Ta gärna hjälp av någon som är duktig på träning från marken och kommunikation.
 
Tack alla för input! Det har varit intressant att läsa. :)
Jag har nu ansträngt mig att komma ihåg att leda, sadla och ta mig upp i sadeln från bägge hållen. Gav ganska omgående resultat när vi gick rakt fram (ut/in från hagen och så), lite svårare när vi svängde åt "fel" håll. Men nu har det i princip gett sig helt. Har inte sett några sura miner på länge oavsett vilken sida jag befinner mig på och åt vilket håll jag än svängt.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 462
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp