Hästgymnasium

besitos

Trådstartare
Inser motvilligt att dotra blir äldre. Vet inte om det här är rätt forum att efterfråga tips? Det blir aktuellt först ht-16 men tiden springer ju!

Dotra tävlar på lokal nivå med ett polskt halvblod som har bra mycket mer kapacitet i både hopp och dressyr än hon själv har ännu. Hon satsar inte på att GP-ryttare men vill gärna ha möjligheten att arbeta som hästskötare eller ledare efter studenten. Se rida rov Strömsholm anger känner jag ingen oro för.

Men vilka gymnasier är bra? Vilka är inte bra? På vissa får man inte ens ta med egen häst och andra är mer naturbruk och kossor som gäller. Vad ska vi sikta mot, vad ska vi akta oss för? Vilka frågor ska vi ställa? Avstånd hem löser vi, det viktigaste är en BRA upplevelse tillsammans med hästen! Känsliga uppgifter skickas kanske bäst via mess.
 
Nu vet jag ju inte var ni bor men Vretagymnasiet utanför Linköping är en stor, väl etablerad skola med väl utbyggd hästenhet och gediget kunniga lärare, bra hästar osv. De har förutom det "vanliga" hästprogrammet även något som riktar sig mer mot tävling o där ska man ha med egen häst. På den vanliga hästinriktningen behöver man inte det, men om man har så finns det ett stort inackorderingsststall precis intill där många elever har sina hästar.
Jag har själv inte gått gymnasium där, men däremot gick jagin ridlärarutbildning där, de har även vissa vuxenutbildningar, o jag var mycket nöjd.
 
Tack för hjälpen! Vi bor i Skaraborg så allt som ligger max 50 mil bort känns ok. Inackordering lär det ju bli i vilket fall liksom.
 
Jag har flera vänner som gått på Strömsholm, både riksidrottsgymnasiet och ridsportgymnasiet. De är alla väldigt nöjda med utbildningen och av mina vänner har alla haft jobb när de slutat gymnasiet.

Minuset för de som gått ridsportgymnasiet är att de saknar ofta vissa ämnen för fortsatta studier om man vill omskola sig. En vän gick ut -04 (första årskullen vill jag minnas), och har jobbat som hästskötare fram till nu. Hon var tvungen att börja med att plugga in gymnasiekurser för att ha rätt behörigheter inför högskolan.
 
Inser motvilligt att dotra blir äldre. Vet inte om det här är rätt forum att efterfråga tips? Det blir aktuellt först ht-16 men tiden springer ju!

Dotra tävlar på lokal nivå med ett polskt halvblod som har bra mycket mer kapacitet i både hopp och dressyr än hon själv har ännu. Hon satsar inte på att GP-ryttare men vill gärna ha möjligheten att arbeta som hästskötare eller ledare efter studenten. Se rida rov Strömsholm anger känner jag ingen oro för.

Men vilka gymnasier är bra? Vilka är inte bra? På vissa får man inte ens ta med egen häst och andra är mer naturbruk och kossor som gäller. Vad ska vi sikta mot, vad ska vi akta oss för? Vilka frågor ska vi ställa? Avstånd hem löser vi, det viktigaste är en BRA upplevelse tillsammans med hästen! Känsliga uppgifter skickas kanske bäst via mess.

http://www.naturbruk.nu/sv/Startsida/Skolorna/Svenljunga/Utbildning/GY11---Djur/
Låter väl bra om man vill bli hästskötare. Mycket allround utbildning. Jag kollade upp skolan som helhet då sonen börjar där i höst på skogsinriktningen och hästtjejerna verkar vara väldigt nöjda.
 
Jag gick naturvetenskap häst, det rekommenderar jag starkt!
Man får allt viktigt samtidigt som man ändå får en del häst.
 
Vet inte hur vida Bollerup är bra eller dåligt. Men man får i alla fall ha häst med sig. Eleverna tar med typ 150 hästar och på skolan finns redan ca 150 hästar, tydligen, de föder ju upp. Det mesta negativa med Bollerup är att det ligger så avsides och inte har några vettiga förbindelser - och ingen mataffär i närheten. (Och andra sidan är det svårare att skolka då).
 
Vet inte hur vida Bollerup är bra eller dåligt. Men man får i alla fall ha häst med sig. Eleverna tar med typ 150 hästar och på skolan finns redan ca 150 hästar, tydligen, de föder ju upp. Det mesta negativa med Bollerup är att det ligger så avsides och inte har några vettiga förbindelser - och ingen mataffär i närheten. (Och andra sidan är det svårare att skolka då).
(Till TS, är det väl egentligen)
Jag gick på Bollerup, 03-06. Trivdes väldigt bra, läste naturvetenskap kombinerat med häst vilket var skönt så jag kunde söka vad jag ville på universitetet sen.

Jag hade ingen egen häst med, däremot hade jag långt hem så jag var ofta kvar på loven och då red jag skolans hästar, de som behövde lite extra. Skötte även en 3åring inför treårstesten, så det blev mycket ridning utanför skoltid ändå.
Sen var det ju en hel del ridning på skoltid också, samt körning och unghästhantering (allt från semin, fölningar till inkörning och -ridning). Rätt så allround, mao.

Lärarna var i alla fall på min tid bra överlag, "min" ridlärare var super och jag utvecklades massor med henne. Stenhård men rättvis ;)

Ja, det ligger avsides! Å andra sidan så anordnar skolan både skjuts från och till närmsta mataffär, hämtning och lämning mån & fre runt om i Skåne, samt att det gick väldigt bra att lifta :angel: Och många av eleverna i trean hade bilar så det gick alltid att ordna skjuts om det behövdes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp