Bukefalos 28 år!

Häxan Långpatt har problem med svamp

Är det down-stairs så ingen tvål. Tvätta med äppelcidervinäger och vatten (kan svida som :devil:)
Smörj med eko kallpressad cocosolja eller eko olivolja.
När du kan sluta med äppelcidervinägern, tvätta med olivoljan, och smörj efteråt med cocosoljan.
Bomullstrosor eller helst inga, muff vill lufta.
Tvätta underkläder i minst 60 grader för att motverka återsmitta.
Behandla även partner om sådan då man gärna återsmittar varandra.
Ta även bort allt socker samt vita mjöler ur kosten då svamp älskar denna.
(Seriöst, till och med gyn rekommenderar numer sockerfritt vid svampinfektioner)

Svamp kommer gärna även om man tvättar för ofta eller med tvål. Tyvärr mår mucklan
som bäst när den tvättas en gång i veckan med bara vatten... :cautious::wtf::arghh:
 
Husmorstips någon?
Tvättar, torkar o smörjer in med Pevaryl, hjälper bara för stunden.

Du har alltså svamp under bröstet?
Svamp älskar socker, så gå på avgiftning ett tag. Testa i någon vecka eller så? Jobba på att sura till kroppen i stället. Få bort fukt, prova med kroppspuder.
 
Är det down-stairs så ingen tvål. Tvätta med äppelcidervinäger och vatten (kan svida som :devil:)
Smörj med eko kallpressad cocosolja eller eko olivolja.
När du kan sluta med äppelcidervinägern, tvätta med olivoljan, och smörj efteråt med cocosoljan.
Bomullstrosor eller helst inga, muff vill lufta.
Tvätta underkläder i minst 60 grader för att motverka återsmitta.
Behandla även partner om sådan då man gärna återsmittar varandra.
Ta även bort allt socker samt vita mjöler ur kosten då svamp älskar denna.
(Seriöst, till och med gyn rekommenderar numer sockerfritt vid svampinfektioner)

Svamp kommer gärna även om man tvättar för ofta eller med tvål. Tyvärr mår mucklan
som bäst när den tvättas en gång i veckan med bara vatten... :cautious::wtf::arghh:

Muff och mucklan? O_o
 
Oftast sitter svampen även en bit in i slidan, då räcker det inte enbart med salva utan du behöver köpa vagitorier. Brukar finnas receptfritt, oftast som kombiförpackning med salva+vagitorie.
Nu för tiden finns ju även Diflukan (osäker på stavning) som är en kapsel du intar via munnen.
Detta gäller alltså för svamp i underlivet.

Mot svamp i hudveck finns det andra salvor receptfritt på apotek.
 
Du har alltså svamp under bröstet?
Svamp älskar socker, så gå på avgiftning ett tag. Testa i någon vecka eller så? Jobba på att sura till kroppen i stället. Få bort fukt, prova med kroppspuder.

Just det! Jag hade en jävlig svamp i ljumsken när jag var gravid. Tror att det är bättre att ha till exempel Terbinafin-salva än Pevaryl, jag använde den och det försvann överraskande snabbt.
 
Det som har hjälpt min svamp allra mest är att dra ner på socker och kolhydrater i kosten, svampen kommer inifrån skulle jag vilja påstå. Och den lever av socker, tillför man bara lite socker så trivs den inget vidare.
 
Ber om ursäkt, måste ha varit väldigt otydlig!
Problemet är under brösten, där hud gnider mot hud när jag inte har bh.
 
Jag är för första gången i historien beredd att hålla med @Lampan: Sätt på en bh.

Hud-mot-hud-kontakten är en del av problemet. Är du säker på att det är svamp? Tänker att det kanske är mer som det blir när låren gnids mot varandra och det blir rött och argt? Slår oavsett ytterligare ett slag för kroppspuder. Svett är en pina för arg hud.
 
Jag är för första gången i historien beredd att hålla med @Lampan: Sätt på en bh.

Hud-mot-hud-kontakten är en del av problemet. Är du säker på att det är svamp? Tänker att det kanske är mer som det blir när låren gnids mot varandra och det blir rött och argt? Slår oavsett ytterligare ett slag för kroppspuder. Svett är en pina för arg hud.
Första gången ? ! ?
:grin:
 
Tvätta noggrant och dutta torrt med handduk morgon och kväll. Pudra med potatismjöl eller kroppspuder efteråt. Helst på med bh.
Om det är en svampinfektion som fått riktigt fäste och det är väldigt rött och irriterat kan det fungera att behandla med kombinationspreparat med kortison/antimykotikum (ex. Dactacort).
När svampinfektionen är utläkt förebygg enligt ovan. Kompresser kan användas för att undvika hud mot hud (företrädesvis nattetid då en inte rör sig så mycket), men aldrig kompresser och salva samtidigt.
/Tualma leg ssk
 
Säger som alla andra, är du ens säker på att det är svamp? Låter mer som en irritation av svett.
 
När jag var yngre och inte riktigt insett hur man passade ut en bh drabbades jag av sådana problem varje sommar. Bh-n höll inte upp bysten tillräckligt väl och jag fick rodnad hud som ibland blev skorvig och gjorde ont under brösten. Jag behandlade det genom att skölja med vatten, torka torrt och smörja med helosansalva. Ibland fick jag göra kompresser med helosan och lägga in under brösten. I förebyggande syfte talkade jag under bysten. Johnsons Baby Powder var bäst.

Sedan jag började köpa bh i specialaffär med personal som är kunnig i att prova ut har jag aldrig haft problemet. Och det är typ 15 år sen. Jag insåg att jag inte kunde köpa bh på Lindex, trots att det såg ut som om de passade. Men jag kan aldrig gå utan bh. Då uppstår problemet direkt.

TS, vad du har låter som det jag hade och det var inte svamp.
 
När jag var yngre och inte riktigt insett hur man passade ut en bh drabbades jag av sådana problem varje sommar. Bh-n höll inte upp bysten tillräckligt väl och jag fick rodnad hud som ibland blev skorvig och gjorde ont under brösten. Jag behandlade det genom att skölja med vatten, torka torrt och smörja med helosansalva. Ibland fick jag göra kompresser med helosan och lägga in under brösten. I förebyggande syfte talkade jag under bysten. Johnsons Baby Powder var bäst.

Sedan jag började köpa bh i specialaffär med personal som är kunnig i att prova ut har jag aldrig haft problemet. Och det är typ 15 år sen. Jag insåg att jag inte kunde köpa bh på Lindex, trots att det såg ut som om de passade. Men jag kan aldrig gå utan bh. Då uppstår problemet direkt.

TS, vad du har låter som det jag hade och det var inte svamp.
Jag börjar inse det. Närmaste bh affär ligger på Södermalm i Stockholm, får nog masa mig dit.
 
Jag börjar inse det. Närmaste bh affär ligger på Södermalm i Stockholm, får nog masa mig dit.
Är det långt? I så fall prova ett gäng, anteckna modeller och storlekar som passar/du gillar. Även de du inte köper. Så kan du säkert hitta någon nätshop du kan beställa i när behov uppstår.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
706
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 028
Senast: Tassa
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 883
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp