Bukefalos 28 år!

hingst till denna?

Buck

Trådstartare
vad hade ni valt för hingst till mitt sto? vill få fram en häst med bra gångarter och bra temperament. allround häst men med inriktning mot fälttävlan/hobby ridning utan att man får en liten sport häst :p, tycker om den äldre modellen på halvblod.

http://blup.se/sv-SE/horses/161514-corina-swb


945311_4850814000346_488728411_n.jpg


gärna ngt med kortare rygg än min häst så man får normalt sadelläge och lättare för den att bära sig. stoet har 2 tornutskott som ligger lite väl nära varandra men hon fungerar bra och har inget besvär av det, hon var mer vild än tam som unghäst så en hingst som lämnar stabilt temperament vore trevligt.

dressyr eller hopphingst spelar inte någon jätte stor roll, men vill som sagt mest ha mot hopp då jag är mest intresserad av det.

fölet är inget som kommer att säljas utan den kommer att stanna hos mig oavsett som kommer ut :D.
 
Sv: hingst till denna?

Trevlig stam, jag hade hållt mig till hopphingst på henne ;)

Mitt ena sto har också Zeus som morfar, men dressyrhingst som pappa. Hon är dräktig med Canterbury som har både Zeus och Cor de la bryere i fjärde led.
Jag hade nog lagt Canterbury på ditt sto också, eller någon annan av hopphingstarna som ger bra gångarter.
 
Senast ändrad:
Sv: hingst till denna?

Casir Ask utan att tveka. Han är den perfekta motpoolen till CBII blodet. Jag har ju tre med den kombinationen (med en generation mer emellan ju) och de är de roligaste hästar jag någonsin har suttit på lite olika hur CBII temperamentet har slagit igenom men i samtliga fall har den coola skallen från casir i alla fall dämpat det en smula. Lika kompletta är alla mina och gör sig lika bra till dressyr som till hoppning. Det är ju alltid risk när man betäcker ett CBII sto att storleken bakom honom slår igenom (hans mamma var 177 och hennes syster 179) har dock haft tur och sluppit jättar även om de alla ligger runt 170 men den storleken kommer som sagt från CBII sidan. Casirs avkommor ligger ofta runt 167-168 så det är väl där ungefär han lämnar i storlek.
Exteriört lättar ju Casir upp just fronten och ger längre ben som är något som i stort sett alla CBII hästar behöver de har ju en tendens att vara lite väl stöddiga och djupa med något korta framben.
Glöm inte heller att ditt stos mamma (var det ju tom fick för mig att hon var mormor gick inte in och kollade först) var en riktigt stöddig bit (stod hos Marie för typ hundra år sedan när hon importerade henne). Så du har mkt riktigt grovt blod bakom henne.
 
Senast ändrad:
Sv: hingst till denna?

fast det blir lite väl mycket zeus och cor de la bryere tycker jag, chanterbury ser ut att ha väldigt liknande typ som min också, lång rak rygg kantig rumpa och lång hals. kanske blir en tax av den kombinationen :p.

detta är också det jag vill få bort, stoet har svårt med bärigheten som det är, att lägga på en hingst med samma brist vill jag inte göra.
 
Sv: hingst till denna?

ja stöddig och djup med något korta framben stämmer överens men min så ngt som lättar upp fram och kortar ihop ryggen vore trevligt :p. vill inte ha en häst i uppförsbacke med kort sadelläge men vill ha en häst med chans till bättre bärighet åtminstone.

min polle verkar ha ärvt sin mors humör då verkar det som :p

men casir ask har också cor de la bryère lite långt fram i stammen, 4e led på båda sidorna är väl det som man rekommenderar?
 
Senast ändrad:
Sv: hingst till denna?

Corde är inget man behöver vara rädd för att linjeavla på det är väl beprövat.

3+3 är den linjeavel som gång på gång visat sig få bäst resultat vilket det också blir i avkomman mellan din och och Casir

Mina är hårdare linjeavlade på såväl carano, corde, capitol och landgraf.
Ett exempel (har två helsyskon med denna stam) samt en på mitt andra CBII sto.
http://www.allbreedpedigree.com/ind...A+DE+LA+JOY&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=


Bärighet är inget jag har problem med det har jag så det räcker och blir över i mina. Casir ger ju framförallt en fantastisk galopp med massor av bärighet precis vad som är CBIIs svagaste bit.

Joys galopp kommer ju från Casir och den saknar inte precis bärighet
Cnv0594.jpg


Minstingen (4 år på bilden) med CBII mamma
a13_zpsb2219441.jpg

a21_zps889e376f.jpg
 
Sv: hingst till denna?

Jag hade tittat på Magic Park, hoppar väldigt bra med en härlig galopp och bra skritt och trav.
 
Sv: hingst till denna?

Jag kommer förfölja dig tills jag får en avkomma undan ditt sto ;) Gärna med Casir Ask som pappa ;)

O kör till Danmark isåfall, ta inte det genom en svensk agent i Sverige.
 
Sv: hingst till denna?

måste man köra till en station som har hingsten och lämna hästen? kan inte en lokal seminstation ta hem och inseminera?

ska jag lämna iväg hästen någonstans så kommer det ta en månad innan hon lugnat ner sig så pass att hon kan gå i hagen.. hon tycker inte om så snabba förändringar.
.
har aldrig tänkt så långt då den första hingsten jag riktigt funderade på bara finns som fryst.
 
Sv: hingst till denna?

Nej det behöver man inte. Jag bor norr om Stockholm och har bara använt hingstar som stått i Skåne, det har gått hur bra som helst.
 
Sv: hingst till denna?

ok ^__^ den lata sidan av mig kom fram när jag såg att de föreslagna hingstarna står en bra bit härifrån :p.
 
Sv: hingst till denna?

Just på Casir Ask har den svenska agenten lagt på 100 % på hans danska pris, iaf förra året. Du bor ju här i skåne så du kan ju åka och seminera på danska sidan istället :D
 
Sv: hingst till denna?

Fast bor man i skåne finns det ju en enklare väg att gå,möt upp spermabilen på själland och kör paketet till din seminstation,då får du säden helt färsk.
 
Sv: hingst till denna?

kl

kollade runt lite på förra årets språngrulla och fastnade för warsteiner http://blup.se/horses/5135 fin typ, fin färg :p, och fint omdöme. inte världens bästa hopp dock verkar det som.

New balance http://blup.se/horses/5160 såg honom på en hingstvisning för ngt år sen och blev helt kär i hästens energi :). var först när jag såg honom som jag faktiskt kom att börja fundera på att betäcka min.

irco mena http://blup.se/horses/4953 tycker jag också om, lite rädd att det ska bli en jäkligt stor skimmel som kommer ut :p.

chello III har jag inte hittat så mycket om, Chello I och II hittade jag på blup men inte ngn III
 
Sv: hingst till denna?

nja, såg en avkomma när jag bildgooglade som såg trevlig ut dock ^_^. men är inte Chello III lite väl kortbent fram/i nedförsbacke?


ok Warsteiner går bort, (de har dock extra pris på honom nu såg jag :rofl:)
 
Sv: hingst till denna?

Han har kostat väldigt lite de senaste säsongerna. Det är ingen tillfällighet att han fick 146 ston 2010.
 

Liknande trådar

Avel Är inte jättekunnig inom detta med avel; särskilt inte när de gäller korsning. Jag har ett fullblodssto född -15 som jag gärna vill ta...
2
Svar
32
· Visningar
4 375
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 092
Senast: Bregen
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 329
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp