Hingst tips?

Vita_N_6520

Trådstartare
Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel:
Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II (Donnerhall - Pik bube)
Calano II - Alamo på mammans sida.
Hela stammen: http://www.allbreedpedigree.com/dekla2

Hon är ca 167 och är väl en ganska medioker häst.
Hon har bra jämnt steg, samlar ihop sig ganska lätt själv och hoppar väl mer glatt än bra ;)
Har dock inte sett så mkt av henne eller gjort så mkt så det är svårt att säga var hennes kvalitéer ligger. Men allround ("multitalang" ;) ) är väl ett ganska bra ord för henne.
Mamman är startad 140 så man kan ju hoppas hon fått något därifrån..


Problemet i mitt hingstletande är att jag gärna faller för hingstar med just Donnerhallblod :p
Jag har främst kollat efter hingstar som har högt blup på dressyr, så jag tror det skulle kunna bli ett riktigt fint dressyrföl av det, men börjar ändå bli lite inne på multitalanger. Dock först och främst dressyr.

Det enda egentligen viktiga är att hingsten inte har dåliga ben, då min ser mindre vacker ut i benen. Hade det varit ett annat sto hade jag inte ens tänkt tanken på att avla, men hon har fått ett föl som var helt fin i benen så det känns inte som att det är ngt hon nedärver, men det är ju inget man vill chansa på genom att ta en dålig hingst.

Vill ha en häst med hyfsat stabilt huvud. Det GÖR inget om hingsten är lite "koko", men jag känner att det är dumt att avla bort ett bra temperament :p

Mer saker kommer jag inte på just nu, men det kommer säkert. :D
 
Sv: Hingst tips?

Såja nu har du räknat upp allt som säger att din häst inte ska vara i avel. Det vill säga alla fel som finns på henne. Så nu är det dags istället att du talar om vad det är som gör att hon ska vara i avel mer än att hon har ett bra temperament.

Det är ju inte bara de dåliga saker man ska ta bort utan det är de bra saker man ska förstärka i hingsten.
 
Sv: Hingst tips?

En medioker häst med dåliga ben är inget man avlar på den har man som ridhäst och inget annat.

Skall man använda ett sto som avelsto så måste hon ha något att tillföra aveln inom sin gren har hon dessutom dåliga ben så skall hon ha något riktigt extra att tillföra och det hör man ju på din beskrivning att hon inte har, så lägg ner avelsplanerna och ha kul med din häst som ridhäst istället.

Det är en enorm skillnad mellan allround och multitalang två ord som har totalt olika betydelse.
En multitalang har talang (=är riktigt lovande för större uppgifter) för mer än en gren, en allround är en trevlig ridhäst utan supertalang för någonting.
Din häst är enligt din beskrivning definitivt ingen multitalang.
 
Sv: Hingst tips?

Okej jag skulle ha varit mindre ärlig i mitt första inlägg med andra ord.
Eller kanske formulerat mig på ett sätt som sett bättre ut...
Jag försökte bara vara så ärlig som möjligt eftersom jag avskyr när andra säger att deras hästar är "skitfina med plus för traven" när de egentligen ser ut som en påse skit och travar som kossor.

Det ÄR ett fint sto -en bra allround/sporthäst med bra huvud som jag absolut tror kan tillföra något i avel. Inte nödvändigtvis på allra högsta nivå (är det verkligen ett måste?) utan på en normal hobbynivå mer mot dressyr än hopp(vad jag har sett än så länge) .
Hon har ju hittills gett ett fint och trevligt föl så varför skulle hon inte kunna ge flera?

Problemet är att hon har varit i underhull, haft dåliga hovar(pga dålig verkning)+har haft problem med regnskållor längs hela överlinjen så hittills har jag som sagt inte kunnat se så mkt av henne dels då hon rört sig väldigt spänt och dels lite lojjt och försiktigt.
Hon blir både finare och starkare hela tiden så hade jag startat tråden om ett halvår eller ett par månader så hade jag garanterat kunnat ge en bättre beskrivning av henne.
 
Sv: Hingst tips?

Med tanke på hur jag skrev multitalang tyckte jag det var ganska underförstått att det var skrivet med glimten i ögat.
 
Sv: Hingst tips?

Även om ett föl blivit bra i benen, så säger inte det att nästa blir det.
I all avel måste man kunna se kritiskt på sina avelsdjur, det är en del i att vara seriös uppfödare.
 
Sv: Hingst tips?

Då tar jag det igen. Vilka är de bra egenskaper du vill att hon ska föra vidare? Det är de egenskaperna du måste utgå ifrån vid hingst val. Hittills har du inte presenterat nåon mer ån temperamentet.
Så vilka egenskaper är det hingsten ska ha för att förstärka hennes positiva sidor?
 
Sv: Hingst tips?

Det är väl just kritisk jag är. Nästan för mkt eftersom det är det negativa jag ser (och nämner) först. :p

Sen kan man ju inte bara tänka negativt heller. Hon har fått ett fint föl, hon kan få ett fint föl till likväl som ett sto med bra ben kan få ett kasst föl.
 
Sv: Hingst tips?

Fick för mig om att jag skrev det, men det gjorde jag visst inte.
Jag söker väl en hingst med tre bra grundgångarter. Dvs en som ger jämnt i alla tre och inte är jätteflashig i en och rätt kass i en annan.
Hon verkar själv vara väldigt jämn av det jag sett hittills.

Något mer specifikt kan jag inte komma på just nu. :p
 
Sv: Hingst tips?

Avel är ett stort lotteri och om du har ett sto med kända problem, som benställningen. Då är chansen för att få en vinstlott mindre än om stoet har bra ben. Du är rätt på det med att välja en hingst som själv har bra ben. Den bör då dessutom vara lite äldre och beprövad i aveln så att man vet att han ofta lämnar just bra ben till avkommorna. Men fortfarande finns ingen garanti för att fölet får det.

Men det som du också måste ha med i hingstvalet är resten av hur du vill att avkomman ska se ut. Har stoet en lång, kort, bred, smal, högt eller lågtansatt hals som exempel? Samma med rygg, kors, bog o s v. Vad vill du ha kvar hos avkomman?
Om stoet inte har någon egenskap du vill ha i avkomman är det betydligt bättre att köpa en fölunge som har det du vill ha. För chansen att du ska få det genom att ta föl på stoet är minimal. Ju fler egenskaper som stoet har och som du vill ha vidare till avkomman ju enklare blir det att välja hingst och ju större chans har du att du får det du vill.
Precis som att ju fler egenskaper du vill ha bort från stoet ju mindre blir chansen att fölet blir det du vill.

Bara för att det lyckats en gång så ökar inte chanserna för att gör det en gång till. Så sätt och tänk igenom vad det är du vill ha och vad ditt sto har. När du har kommit fram till det så är det betydligt enklare att komma med tips om hingst.
 
Sv: Hingst tips?

Fick för mig om att jag skrev det, men det gjorde jag visst inte.
Jag söker väl en hingst med tre bra grundgångarter. Dvs en som ger jämnt i alla tre och inte är jätteflashig i en och rätt kass i en annan.
Hon verkar själv vara väldigt jämn av det jag sett hittills.

Något mer specifikt kan jag inte komma på just nu. :p

Ditt sto har en lite olycklig stam ur avelssynpunkt, tror jag. På mammans sida är det rent hoppblod, i princip, vilket gett resultat i form av att mamman som du säger startat 1,40. Sen har man av någon anledning lagt på en dressyrhingst (Pik Bube kan möjligen ge lite hoppning, men knappast Donnerhall), vilket som du säger gett en avkomma som är hyfsat bra på det mesta, men ingen stjärna varken i hoppning eller dressyr.

Problemet med att avla på ett sånt sto, är att man inte vet vad som slår igenom. Lägger du på en hopphingst riskerar du att avkomman ändå inte kan hoppa, för att Donnerhall-blodet slår igenom. Lägger du på en dressyrhingst, kanske mammans anlag för sämre gång slår igenom. Hon har potentiellt gener både för dålig hoppning och dålig gång, vilket gör att det blir svårt att komma framåt i aveln med en sån häst.

Vill man verkligen avla dubbelbegåvningar, så blir det som jag förstått ofta bättre om man använder hingstar som är dubbelbegåvningar, t ex Argentan, och lägger det på ett hoppsto i hopp om att få både hopp och gång i avkomman, snarare än att lägga en ren dressyrhingst på ett rent hoppsto och hoppas på att avkomman ärver det bästa av båda. Visst kan det bli ett lyckokast, (titta på Minna Teldes Isac (Hip Hop-Master), t ex) , men oftare tror jag det blir som med din häst - en häst som blir ok på båda områdena, men inte utmärker sig på något. I vilket fall blir avkomman ofta en avelsmässig slutprodukt, även om det självklart kan bli en mycket lyckad och trevlig individ.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 257
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 132
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp