Hingstar för ponnyavel..

micaelathegreat

Trådstartare
Jag undrar vilka hingstar som är godkända för ponnyavel. Halvblod eller andra bra dressyrhingstar.. Någon som vet någon? Vill betäcka mitt New Forest sto med en större dressyrhingst. (Alltså större än henne inte modell 1.80 )!
 
e d en ponny lr stor häst du letar efter? hur stort e ditt sto?
 
Men snälla...du behöver väl inte börja skrika för att du inte får svar på 30 min?

Beträffande sakfrågan: Scissorhands länkade ju till Sv. Ridponnyföreningens hemsida där det finns hingstar över och under ponnymått som är godkända för ridponnyavel.

Men frågan är vad du menar med att hingsten skall vara godkänd för ponnyavel? För vill du bara ha en större häst efter dressyrmeriterad hingst och inte bryr dig om huruvida det blir en "riktig" ridponny eller om den är över eller under ponnymått är det bara att ta vilken halvblods-/fullblods/whatever-hingst som helst som verkar passa (exteriör, temperament, meriter, prisläge, stationering o.s.v.) och som tar emot ponnyston. Det är fullständigt lagligt så länge hingsten är avelsvärderad.

Är du intresserad av ridponnyer har du länken.

Anneli
 
Master har ju gett en bra ridponny-avkomma, Wermounth, godkänd som ridponnyhingst. Men det är ju inte alls säkert att han passar till ditt sto. Du får göra som Indiana Jones sa, hitta den hingsten som har den "rätta" extriören för just ditt sto. Lycka till! :)
 
Jag ber om ursäkt om du blev stött. Var lite otålig bara..

För några år sedan när jag kollade på Flyinges hemsida stod det speciellt om hingsten var godkänd för ponnyavel, nu gör det inte det längre och jag tänkte att riktigt stora hingstar kanske inte får korsas med för små ston.

Jag vill få en avkomma över ponnymåttet då jag inte är ponnyryttare och ska behålla avkomman.
 
Folet vaxer sa mycket det kan i stoets mage. Om det inte finns tillrackligt mycket plats vaxer det inte mer. Men efter att folet ar fott kan det daremot dra ivag och vaxa. Jag sag en gang ett fol som fick sta pa kna for att kunna dia fran ponnymamman!! :)
Var inte orolig for att ditt sto ska sprangas eller ha en jobbig forlossning. Spelar ingen roll om hingsten ar 150cm eller 180cm, om det inte finns rum i ditt stos mage, vaxer folet inte mer. Men som sagt, det vaxeer nar det kommit ut!! :D
 
Fölen kan dock bli stort så stoet får en jobbig förlossning. Läge att passa extra noga och vara beredd på att hjälpa till om man vet att fölet kommer bli stort.
 
Om du väljer stor hingst så ta semin! Annars riskerar du otäcka betäckningsskador eftersom stora hingstar är mer välutrustade än ponnyhingstar.
 
Att stora hästar är mer välutrustade än ponnyer är ju i och för sig en sanning med modifikation. Precis som med människor är det ganska individuellt :o. Jag har sett B-ponnyhingstar som har varit mer välutrustade än stora fullblodshingstar.
 
Var inte sa orolig for hur stort folet kommer att bli. Naturen tar hand om sej sjalv dar. Det du inte bor gora dock, ar att de sista 2-3 manaderna chockhoja fodret. Det kan leda till problem dock, inte for stoet, men for folet. ett fol ska vaxa sakta och stadigt....inte i stora intervaller. Aven i magen!!

Besvar med fodsel kan det bli i alla fall, av vilken annan anledning som helst nastan. Vi har ett flertal ston som folar varje ar, och det ar mycket sallan det ar problem.
Tank bara pa att INTE satta pa ett svansbandage!! Hon behover alla ryggmuskler hon kan fa fria och lediga. Detta ar ett mycket vanligt fel, som gor att stona far en svarare forlossning an vad som ar nodvandigt.

Oroa dej inte for mycket...det ar roligt med avel!! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 112
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 214
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp