Bukefalos 28 år!

Hingstproblem

Filuran

Trådstartare
För första gången kan jag inte alls välja hingst till mitt sto. Tycker inte att någon duger (vadå kräsen). Hon är dräktig med sitt 7:e föl nu, och ska föla i juni, så än har jag ju ett tag på mig att välja.
Förut har hon bl a fått ett sto med gångartsdiplom e: Royal, en klass 1-valack e: Cortez, en jättesnygg 2-årshingst e: Marwin, min drömhingst e: Irco Mena (fick tyvärr avlivas som 2-åring efter nervskada).
Har bokat Irco Mena igen, men han är i dyraste laget för mig, så jag har tittat på andra alternativ också, så nu är jag totalt förvirrad.

Själv är hon f-90, e: Anart - Ganesco -Gaspari -Immer. Har samma mormor som hingsten Bayron. Hon blev klass 1 vid kvalitets med 9-9 på hoppningen. Tävlad tom 1,25 nationellt, men endast tävlad 1,5 säsong pga alla föl :angel: . Tränad för Ted N, med mkt goda vitsord. Har mkt bra psyke, stor hoppkapacitet, lugn och trevlig i all hantering.

Hon är visad med följande kritik:
Typ: liten (160 cm), feminin
HHB: Vackert huvud, välutvecklad manke, stark rygg och länd, ngt grund i sin bål. Lågt ansatt hals, välliggande bog.
Extr: Välbenad, korrekt i sina rörelser fram och bak
Skritt: bra steglängd, ren, taktmässig, god mekanik.
Trav: Energisk, taktmässig, ngt markbunden.
Galopp: rytmisk, ngt markbunden.

Hon lämnar avkommor med bra storlek (ex 165 med NF-hingst på 143 cm), bra gångarter, bra psyke, men ofta ngt kort hals.
Vill ha en hingst med bra (luftig) trav och galopp, bra ansatt, lång hals. Sen har jag väl inte så mkt mer krav, mer än att det är bra om den kan ta sig över hinder på ett bra sätt :idea:
Har fått rek både från Ted och Flyinge att jag borde testa en dressyrhingst, pga Gaspari-blodet mm, men jag tror det får vänta till nästa år då jag vill ha fram en hopphäst till mig själv till att börja med :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstproblem

Jag tror på Hamilton 904 han är ju efter Irco Mena. Själv tävlat t.o.m 150 hopp och Lätt/Msv Ft. Han verkar lämna coola hästar med bra hopp, även gång(om man ser på min tjej)
 
Sv: Hingstproblem

Ser nu i hingstkatalogen från -03 att han har kort, lågt ansatt hals och ordinär trav =( . Kanske inte blir så bra ändå??
 
Sv: Hingstproblem

Jag förstår ditt dilemma med att välja hingst. Jag väntar nu mitt andra föl. Mitt första är nu 3 år e Acacio-Lemon-Falstaff-Brisad. Hon har varit väldigt trevlig att jobba med från första dagen.Hon rör sig trevligt och visar mod i hoppningen. Acacios avkommor har gått bra på 3års testerna så det kan kanske var något.

Årets avkomma väntas i juli och är e. French Kiss (e Florestan-Donnerhall)-Bellini-Urillo-Caracas. French Kiss vann förra årets VM för 6 åriga dressyrhästar och var 3a året innan. Dessutom vann han hoppningen då han gjorde sitt bruksprov i Tyskland. Jag ska betäcka min 3åring i år och är mycket frågande vad jag ska välja. kanske French Kiss igen!

Lycka till!
 
Sv: Hingstproblem

Acacio har jag faktiskt aldrig tittat på, men han verkar ju faktiskt riktigt trevlig :)
En kandidat till blev det då :p
 
Sv: Hingstproblem

Ska titta lite mer på honom =) . Verkar ju vara en allroundhingst. Tack för tipset =)
 
Sv: Hingstproblem

Det är en allroundhingst. Han nedärver också en bra typ, men framförallt en bra hals. Ditt sto har ju lågt ansat hals, så det kan nog bli bra. Mitt sto betäcktes med honom förra året, men resorberade :cry: . Hon har en bra halsansättning, men har en tendens att ge föl med lågt ansatt hals. I detta fall med Bourbon hade det en stor inverkan på att jag valde honom.
 
Sv: Hingstproblem

Bourbon ger bra avkommor med ganska mycket go i. Jag har en som har mycket bra typ 998 som föl på exteriören. Trevlig att se på och ganska lätt i all hantering.
Min syster har en som är också mycket bra. Han ger bra typ högställda och med bra bakben!
 
Sv: Hingstproblem

Det låter bra :) . Han verkar vara ett bra alternativ till min pålla. Ska ringa och höra om de har någon film att skicka på honom :idea:
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 519
Senast: HMQ
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Tittar in här igen efter många många år:) Har ett lite brådskande hingstval att göra då planerna ang mitt sto ändrades...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: stenwall
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 494
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp