Bukefalos 28 år!

Hingsttips hoppning

maria_b

Trådstartare
Börjar närma sig betäcknigstider så tänkte göra en ny tråd till mitt sto. Hon är utlånad men tjejen som lånat henne vill gärna att jag som känner stoet är med och resonerar lite kring hingstar. Så hjälp mig gärna med tips här, det står still i min hjärna;)

Stoet ifråga är efter Lasandos-Felix-Robin Z. Är av mkt god typ med välformad hals och vackert huvud samt naturligt välmusklad rumpa. Är något sänkt i sin rygg som minus. Benställningen har inga speciella utmärkande avvikelser.
Hon har en riktigt bra hoppteknik och stor kapacitet, hoppar stort och försiktigt, dock inte så mkt gummiboll. Hennes gångarter är normala, inte speciellt utmärkande.
Bedömd med 8-10 i hoppning, 9 i typ och benställning 7-8(två olika tillfällen), gången är inte bedömd högre än 6-7 ca, dock positiv kritik för att hon har en mkt god hoppgalopp när hon visades i Flyinge.

Det fodervärden söker är en hingst som hoppar riktigt bra, det är prio ett. Sen så ska den vara högställd och inte vara för/eller lämna för grovt. Sen så är ett bra temperament önskvärt. Inte heller för lång rygg då vi vet att det finns i stoet släkt. Hingsten får inte ha för dåliga gångarer, bakbensaktiviteten är viktigast.

Någon som har några idéer?

Jag har sett några avkommor efter Guido som sett trevliga ut men jag vet dock inte vad de har på mödernet. Någon som vet vad Guido lämnar generellt? Han är ju själv till åren...

Fodervärden var lite inne på Balougraph, men vi såg att han såg lite lång ut i ryggen?

Blir ju också intressant att se vad som visas på bruks i år.

Så, förslag nu tack;)
 
Sv: Hingsttips hoppning

Jag har varit på hopptävling i helgen och såg både Balougraph och en superhäftig avkomma efter Guido (jag tror det, jag o min kompis diskuterade stammen då startlistan var lite inaktuell) Balougraph gick som en klocka och hoppade mjukt och fint, vällotsad av Peter Eriksson.

Den söta lilla saken e Guido var en riktig gummiboll, hoppade på framhoppningen så att ryttaren ramlade av :p Hästen såg ut att vara en riktig naturbegåvning för hoppning, var väldigt lätt och ädel, runt 160 hög. Tyvärr gick det ju inte så bra eftersom ryttaren knappt kunde hålla sig kvar, så ekipaget fick utgå. Den var e Guido - Feliciano.
 
Sv: Hingsttips hoppning

Ja de efter Guido jag har sett har varit gummibollar, därför jag tänkte att han kanske passar bra till stoet! Dock har även de avkommor jag sett varit ganska små. ska ta o kolla BLUP hur han ligger till i mankhöjdsindexet. Men o andra sidan, JAG föredrar stora hästar, men hon som har stoet nu kanske inte vill ha en jättestor avkomma, så det kan ju passa ändå:)
 
Sv: Hingsttips hoppning

Ludde då? :d Ludwigs Champion alltså:D
 
Sv: Hingsttips hoppning

Ludde då? :d Ludwigs Champion alltså:D

Ja Ludde är ju väldigt fin. Men frågan är om han kommer nedärva sin grovhet. Kanske lite riskabelt att chansa på det innan avkommorna funnit visa sig.

Kollade Guidos avkommeindex nu. Inga jättehöga direkt. Men han är ju höjd till A. Någon som vet mer om honom?
 
Sv: Hingsttips hoppning

Fetcher N har en ganska kort rygg, har för mig att han fick bra poäng på gången, ivarje fall var ridbarheten hög. Vad han lämnar vet man väl inte än, men han har gjort bra resultat själv på championaten.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 584
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 533
Senast: HMQ
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Jenka
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 193
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp