Bukefalos 28 år!

Hingstvänliga modeller/märken

6CA7544C-4719-4632-92D3-368ECE6CC9F0_zpswvyyr0zy.png

Här ser man hur tex stübben sadeln (edelweiss nt bomvidd 34) som för ögat ligger jättebra men på bara en stundsridning har kasat bak rätt mycket..

(Inte jag som rider så hoppas det var ok att lägga upp bilden ;) )

Fast om sadeln är för trång där han är som bredast hur får du då bakåtkasande?
 
Hur skulle den annars kasa menar du?

Det finns ju massor med tänkbara anledningar till.

Men om den trycker för hårt bakom manken så kommer ju det förhöjda trycket göra att den ligger still. Men låser hästen osv såklart.

Om sadeln glider förbi ett område som är bredare än det framför så måste den ju ligga "ovanpå" och då är det ju fler problem än bara bredden.

Så jag undrar om vi pratar om samma problem?
 
Det finns ju massor med tänkbara anledningar till.

Men om den trycker för hårt bakom manken så kommer ju det förhöjda trycket göra att den ligger still. Men låser hästen osv såklart.

Om sadeln glider förbi ett område som är bredare än det framför så måste den ju ligga "ovanpå" och då är det ju fler problem än bara bredden.

Så jag undrar om vi pratar om samma problem?
Nä, han är inte bredare på "mitten" än vad han är fram till.

Och hans muskler är starkare än min tyngd därför låses inte ryggen som "ett skruvstäd" utan hans muskler gör ju sig plats genom att sadeln sakta men säkert arbetas bakåt.

Men du har helt rätt i att man kan "låsa ryggen" med en för trång sadel, det är ju inte bra det heller utan slutar ju i problem med ömhet eller problem med att kunna utföra arbetet rätt och det blir bråk.

Och eftersom han nu inte ska stanna hos mig så är det nya fodervärden jag försöker hjälpa med att hitta en sadel som kan passa, vi vill ju alla att det ska bli så bra som möjligt för honom :)

Hos mig har han haft en globus som ligger still och bra, men den sadel följer inte med honom då den egentligen är en av mina andra hästars ;)
 
Nä, han är inte bredare på "mitten" än vad han är fram till.

Och hans muskler är starkare än min tyngd därför låses inte ryggen som "ett skruvstäd" utan hans muskler gör ju sig plats genom att sadeln sakta men säkert arbetas bakåt.

Men du har helt rätt i att man kan "låsa ryggen" med en för trång sadel, det är ju inte bra det heller utan slutar ju i problem med ömhet eller problem med att kunna utföra arbetet rätt och det blir bråk.

Och eftersom han nu inte ska stanna hos mig så är det nya fodervärden jag försöker hjälpa med att hitta en sadel som kan passa, vi vill ju alla att det ska bli så bra som möjligt för honom :)

Hos mig har han haft en globus som ligger still och bra, men den sadel följer inte med honom då den egentligen är en av mina andra hästars ;)

Så problemet är inte att han är som bredast en bit bakom manken. Utan att han är bred en lång bit bakåt sas?
 
På min hingst med samma "problem" så har jag wow. Jag fick byta bossor i år till en som lämnade ännu mer utrymme då den förra började ligga an på sidan av manken typ. Blev lätt svullen där och allmänt tråkig i ridningen undertiden.

Med de nya bossorna så verkar det fungera, än så länge iaf. Bara haft dem någon vecka!
 
Så problemet är inte att han är som bredast en bit bakom manken. Utan att han är bred en lång bit bakåt sas?
Precis!
Och i många märken är det för tajt mellan panelerna där bak, även om man får plats med en handflata eller 4 fingrar i bredd så räcker inte det.. :/
 
Precis!
Och i många märken är det för tajt mellan panelerna där bak, även om man får plats med en handflata eller 4 fingrar i bredd så räcker inte det.. :/

Då förstår jag bättre, jag tolkade dig innan som att han är en av de som är bredare bakom manken än vid manken.

Men med en sådan är nog - även när du hittat rätt sadel - förbygel att rekommendera vid hoppning. Just in case :)
 
@Alexandra_W en sån stropplösning vore nog toppen ^_^, i alla fall på en hoppsadel då de oftast tendenserar till att glappa mer.

Även på en dressyr finns ju en poäng just för de som är "bredast" på mitten. Att ta bort ett ev tryck och säkerställa att de faktiskt vågar "komma upp" och arbeta med ryggen. Gäller ju sadeln passar dock så man inte trycker ner sadeln i ryggen bak istället men.
 
Även på en dressyr finns ju en poäng just för de som är "bredast" på mitten. Att ta bort ett ev tryck och säkerställa att de faktiskt vågar "komma upp" och arbeta med ryggen. Gäller ju sadeln passar dock så man inte trycker ner sadeln i ryggen bak istället men.
ja det också, tänker mest att det nog minskar ev glapp när man rider lätt, sen har hoppsadlar alltid varit svårast att hitta till min. ALLT! glappar:yuck:
 
Är det hoppsadel som du är ute efter har jag en Passier Marcus Ehning till min. Den ligger väldigt bra på många eftersom den är så stor just kring manken utan att falla ner.
DSC_0111.JPG
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Mearas
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 908
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp