Bukefalos 28 år!

S

__Stilett__

Något som absolut inte är aktuellt nu, men "i framtiden" har jag funderat på om jag ska betäcka mitt sto när hon slutat tävla.
Jag har ett hbl sto e. Lido xx ue. Emir 471 uee. Gaspari.
(hon är 75% fbl, 25% hbl)
Själv är hon ca 168-170 cm hög, väldigt grov i sin typ.
Jag tycker hennes starkaste gångart är galoppen. Traven helt okey.
Jag skulle nog dock vilja förbättra skritten på avkomman.
Sen vill jag ha en avkomma som blir ca 155-165 cm. Dvs inte för stor.
Hon har tidigare fått ett föl e. Looping.
Hennes egna prestationer är att hon hoppad vissa hinder tom 140, samt dock inriktad på högre dressyr, utbildad i piaff/passage m.m
Har ett mkt bra temperament!

Jag vill som sagt eftersträva en avkomma som inte blir för stor.
Har 3 bra gångarter.
det viktigaste är dock en bra extriör samt ett MKT bra lynne!
Vill inte ha få en vass häst i temperamentet. Avkomman ska förhoppningsvis användas mest inom dressyr men även vara åt allroundhållet. Även hoppning.

Då jag själv är väldigt förtjust i arabiska fullblod, så har jag funderat på om man kan korsa henne med just en arabhingst!?
och i så fall vem kan vara lämplig!?
Eller andra förslag!?

Som sagt, detta är inte aktuellt nu (inte en säkert att det kommer bli aktuellt heller) så namnge gärna hingstar som kan (förhoppningsvis) finnas kvar några år i aveln framöver.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hingstval

NEHE vadå:confused:

Gå in på Ridsports hemsida och kolla så ser du att Krius är sänkt till C och Lipton satt på vänt.

Tror du mig inte vad gäller Cortez så kolla länken!
 
Sv: hingstval

men är inte cortez mera mot hoppning?
samt så ger han väl rätt stora avkommor? dom cortezavkommorna jag ridit har vart närmare 175!?

vill mera ha mot dressyrblodet.

Obs! jag är inte så jätteinsatt i hbl, så jag kan ha fel om cortez, men avkommorna jag stött på (dom jag stött på dock) har varit alldeles för stora för min smak.

krius xx ska jag spana in nu.
 
Sv: hingstval

aha, läste precis ang krius.

mitt sto har föressten gråa papper! (med stamtavla)
det va ngt om att lido end va godkänd för fbl i aveln på den tiden hon kom till. Men det var samma ägare till mitt sto som till hingsten så därav blev hon betäckt. Blev lido godkänd för halvblod senare?

för att hennes avkomma ska kunna va med i breeders så va mitt sto tvungen o starta st george eller liknande. (om detta stämmer?) Ngn som är mera insatt i detta? för jag kan inte alls. Stoet är startklar st george, så det är inga problem att fixa i så fall om det kan avgöra avkommans möjligheter.
 
Sv: hingstval

Cortez har ju lämnat en hel del bra dressyr/gångartsavkommor också. T ex Corrado WL 919, Charlie Drum 879 och Tinne Vilhelmssons Cezar.
 
Sv: hingstval

Tack! Bra att ni rättar mig. som sagt, jag vet inte mkt om halvbloden längre då jag mest hållt på med arabiska fullblod :)
 
Sv: hingstval

Lido xx blev mig veterligen aldrig godkänd för halvblodsaveln.

Om ditt sto får avkomma efter hingst som är godkänd för halvblodsavel får den vita papper. Med vita papper har man åtminstone tidigare fått starta i Breeders.
 
Sv: hingstval

jo jag hörde något liknande!
breeders är dock inget hundra viktigt, men det är kul och veta vad man kan göra och vad som gäller.
 
Sv: hingstval

Jag menade Krius.

Vad tråkit :(

Men det finns så manga andra:D

De med cortez, det var länge sedan jag kollade hans siffror så minnet kan har rostat lite.:p Så jag tänkte eftersom våran Vicki e cortez, har en trevlig skritt så... Men då tar jag tillbaka allt jag skrev!

:bow: :bow: Bra att du sa till
 
Sv: hingstval

Cortez har ju gett en hel del inom både hopp & dressyr, absolut en trelvig hingst. MEN om jag ville ha en liten, lätt avkomma är det inte den hingst jag skulle titta på först. För de flesta Cortez jag sett har varit stora & rejäla. Och en del har varit ganska långa. Shira har f.ö Cortez som farfar! :D

Jag är ju helsåld på Figaro R. Men om han ger smått vet jag inte, han är ju precis nygodkänd. Andra hingstar jag har lite extra varmt om hjärtat är ju Aerline H (Shiras pappa), Maraton (Mirangs pappa, han ger ju ofta både smått & allround! :idea: ), Last Liberty, Prestige VDL, Don Schuffro, Bugatti Hilltop. Men av dem är det ju bara Marton som kanske kan vara lämplig i ditt fall. För då jag tittat på hingst till Mirang har jag ju letat efter tvärtom än du, vill få upp storleken & massan på avkomman. Bugatti ger väl iofs inte grovt, men ganska stort de avkommor jag sett. Men det kan ju vara värt att titta på! Mirres Häxan & Heidi i vårt stall är ju mkt vackra, lätta damer båda två.
 
Sv: hingstval

Kanske Magini eller Briar, de är ju dubbeltalanger. Vet inte vad de lämnar för storlek, men det går ju att ta reda på.
 
Sv: hingstval

Sir Schölling lär ge i genomsnitt något mindre avkommor. Men jag är iinte helt säker efter som hans första svenska årgång är födda i år. Mitt föl efter honom är i allafall mitt minsta i år. Men hon har verkligen kapasitet. Sir Schälling själv är ju en multitalng.
Sedan är väl Elcatero kvar i halvblodsaveln fortfarande, har ingen nyare hingstkatalog än 04 och då var han kvar. Det är ju en arab som är godkänd för halvblodsaveln.
http://home.swipnet.se/tjustaraber/
 
Sv: hingstval

tack för era svar! det gör inget om avkomman blir ädel eller grov, bara jag lyckas hålla ner storleken lite. (för min egen skull, jag är knappt 160 cm lång själv :angel:) men om den faller över kan man ju inte göra så mycket åt. Men jag skulle försöka vilja sträva efter en mindre storlek o sen får det gå som det går. Hennes far skulle visst varit runt ca 159 cm själv. och hon lyckades hamna på nästan 170 :o men jag vet ju inte hur övriga i släkten varit. Så det kan ju komma från ngn annan givetvis.

vad är starkast av brunt o fux? om hon tex betäcks med en fux, vilket färg dominerar? (alltså nu bryr jag mig inte det minsta om vad avkomman får för färg, bara en ren nyfikenhetsfråga) Mitt sto är brun utan några tecken alls. hennes far va brun med.
 
Sv: hingstval

För att det ska bli en fux krävs att fölet får anlaget till 100% d v s från både mamman och pappan.
Lido har ett dolt fuxanlag för jag har haft ett fuxsto efter honom. Det betyder att han har ett brunt och ett fuxigt färganlag. Vad ditt sto har går inte att säga utan att veta vad hennes föräldrar har för färg och kanske inte då heller.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Jiovedi
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Klein
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp