Bukefalos 28 år!

Hingstvals funderingar kom gärna med förslag.

C

Chania

Vi har köpt in ett Danskt halvblodssto för dressyravel e. Seewind - Schwarm - Orlando, stoet är alltså 3/4 trakhenare och 1/4 oldenburgare. Stoet har själv blivit 2:a i breedersfinalen för 6 åringar samt 4:a i nordiska mästerskapet för 7 åringar. Hennes moder är ett elit sto som också lämnat flera fina dressyrhästar bl.a Hillary Clinton (e. Höjmark's Louis) som gick unghäst VM samtidigt som Rubinrot.
Vi har nu börjat leta hingstar till kommande avelssäsong.
Ett mycket trevligt sto med stor ridbarhet och fina gångarter där nog traven är bäst. Stoet har något veka bakkotor samt är i mitt tycke ngt. lång i ryggen.
Söker en dressyrhingst som lämnar sportiga hästar med bra gång och stor ridbarhet samt bra ben och ej åt det långa hållet.

Tacksam för förslag sänder med länk till bilder på stoet.
http://community.webshots.com/album/105235835GlyATN
 
Ett jättefint sto du har!!

Det finns ju massor med fina dressyr hingstar men mitt tips är så klart Bugatti Hilltop! Däremot har jag inte kollat in hans bakkotor?!
Han är ju en ren gångartshingst.
 
Men finns Bugatti Hilltop tillgänglig i Sverige fortfarande? De som jag själv funderat på är: Londonderry, Danone (om han gör ett bra bruksprov), Riccione, Sack, Chapman, BH Romantic, Fielman och det finns ju en hel del fina dressyrhingstar att välja på men ändå lite svårt att veta vad de lämnar så ändå tacksam för förslag.
Stoet fölar så sent i år (kommande föl går tillbaks till tidigare ägare) så om allt verkar OK så provar vi på fölbrunsten och då kan det ju vara praktiskt med en hingst som finns i Sverige.
 
Bugatti kommer tillbaka till nästa säsong :) Har pratat med flyinge o då rekommenderade de honom till mitt sto. Har själv också funderat på Danone, han har ju otroligt intressant stam och skulle passa bra till mitt sto som behöver lite storlek. Han blir säkert godkänd igen till våren(3åringar blir bara godkända ett år). Det tråkiga är att man inte hunnit se några avkommor men med den stammen.....

Tycker själv om Sack men då blir det grym Linje avel på mitt sto.
 
Vilket trevligt sto.

Har själv en valack med en mamma som är hel trakhenare, Caprimond-Präfectus. Min häst är efter Guinness och det var mycket lyckat då jag har en häst med utmärkt extriör, 168cm hög, god ridbarhet och tre mycket bra gångarter med extra plus på skritten som är tio mässig. Mycket bra hovar och inga veka kotor. Hoppar bra gör han också. De flesta Guinness avkommor jag har sett har alla haft en hög ridbarhet och goda gångarter. Han är ju lite stabbig själv men passar bra på ett sto av trakhener typ, som i regel är lite lättare. Han är ju själv till stor del trakhenare.

Annars tror jag mycket på Akribori... lite av en chansning då hans första årgång i Sverige är födda i år, om jag inte missminner mig.
 
Caprimond tillhör mina favoritet, kanske det kan vara något för vårt sto som är ganska stor och rejäl 168cm i mankhöjd. Är det någon som använt Caprimond? Hur har det fungerat med dräktighet och hur många skick blev det inna stona ev. tog sig? Såg att han varit använd en del i Sverige under denna avels säsong. Det är ju en mycket fin hingst som vore rolig att prova om man kan få hyfsad chans till dräktighet.
 
varför inte Bayron som förärver sig mycket bra, Davinci har topp stam eller varför inte Donnerfly som ger väldigt flashiga avkommor.
är hon lätt i typen eller grövre?
 
Stoet är ganska rejält i alla fall det rejälaste av våra ston, inte tung på någotvis men en stor häst (168cm) med grova ledgångar och vill gärna ha en lite flottare typ av hingst på henne. Bayron verka ju förvärva sig väl så kanske kan det vara ett alternativ.
 
Jag skulle tagit Rubinrot. Han har 3 supergångarter, ett mycket bra temprament och en superbra ridbarhet.
Mycket fint sto du har. Var hittade du henne?
Lycka till vilken hingst du än väljer!
 
Har också varit inne på Rubinrot, men kanske blir det lite väl rejält? Vi har haft Rubinrot på våran Pontus märr, det blev en mkt. flott högställd avkomma, men det stoet är ett mindre och flottare sto. Fölet verkar fått mera av typ från Inschalla blodet. En fin unge som vi bytte bort mot detta sto som vi nu letar hingst till, ibland ska man ha tur :banana:, vi fick vår unge till en svår klassryttare samt yrkesberidare samt att vi fick ta hennes fina sto för avel, även om nu stoet är dräktigt och kommande föl skall tillbaks till förra ägaren. Vi väntar även ett föl efter Rubinrot på vårt Strauss - XX sto och vi får se vad det kan bli. Det kan även kännas bra att inte "lägga alla ägg i samma korg" och vill verkligen försöka göra något riktigt spännande med detta sto och Caprimond skulle vara väldigt intresant då man får en avkomma med mycket stor andel trakhenar blod i. Fast kanske är det inte rätt år att göra det på eftersom vi skall försöka på fölbrunsten (om allt är OK) samt ytterligare en brunst, sen får vi överväga om vi ska prova något mera det året då vi inte vill få föl som är födda för sent på säsongen, stoet beräknas föla i början av juni. Det skulle vara så spännande att höra från någon som använt Caprimond, hur det fungerade med skick, sperma kval., samt vad kalaset kostade m.m.
 
Fint sto du har köpt och trakhener är mycket hållbara hästar att avla på :banana:.
Bayron skulle inte vara mitt första val om ditt sto är rejält, har själv fått en avkomma undan trakhener sto som blev rejäl, 175cm hög och ganska grov, dock hade hon långa ben och mycket bra trav, nästan för bra!!
Varför inte välja något med lite fullblod i?! :confused:
 
Tack för synpunkterna ang. Bayron, det är nog inte fel att finna en hingst md mycket XX i stamtavlan. Fast vill inte tappa gången och någon ren XX vet jag inte om vi vill ta. Vi har ju som sagt funderat på Londonderry el. ev. Longchamp fast då blir det ju på fryst och kanske går det lika bra. Vi har turen att ha en vet. som gärna jobbar med fruset och vi har vårt ena sto dräktigt med Weltmeyer som funkade fint. Det blir ju bra mycket dyrare än med färsk semin. Det känns också viktigt att välja en hingst som har dokumenterat goda avkommor i sporten, då vi ju vill få ut avkommorna till tävlingsryttare. Halva nöjet är ju själva avelsplaneringen med alla dessa funderingar och velande fram och tillbaks till man helt bestämt sig. Eftersom stoet är något vek i bakkotorna och vill ju inte dubbla det så måste det vara en hingst som lämnar bra ben vilket kan vara lite svårt att veta med de utländska hingstarna. Stoet har syster (samma moder ) som blivit väldigt bra med Lauries Crusader XX - W blod så det kan ju tala för att Londonderry skulle passa fint. Vem vet kanske dyker det upp några nya stjärnor på avelshimlen under våren och enklast vore att finna en hingst som står i Sverige med bra sperma kval. för att om möjligt få dräktigt på fölbrunst så man kan "vrida rätt" fölningstiden till kommande år.
 

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 532
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir...
2
Svar
31
· Visningar
5 566
Senast: ann80
·
C
Avel Hej! Kommer ev. att betäcka mitt 3 åriga His Highness - Seewind (trakh) - Schwarm (trakh) sto i år om jag kan hitta någon hingst som...
Svar
10
· Visningar
1 654
Senast: Sar
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 367
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp