Hippolog vs. Strömsholm

MalinE

Trådstartare
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att satsa på utbildning inom hästintresset för att i framtiden kunna starta egen verksamhet (efter praktik, utbildningar och yrkeserfarenhet såklart!) när jag känner mig redo. Jag var tidigare helt inställd på att söka till C-tränarutbildningen på Strömsholm och börja där för att sedan utbilda mig vidare uppåt till B-instruktör osv. Men nu har jag istället fastnat för hippologen och skulle vilja höra lite för- och nackdelar mellan utbildningarna, ger någon mer kompetens/bättre förutsättningar än den andra?

Det jag oroar mig för ang hippologen är den låga intagningen, vad jag förstår tillsätts bara ungefär 3 platser/år och minst 1/3 på betyg, 1/3 på högskoleprovet och 1/3 på antagningsprovet, stämmer denna uppdelning i praktiken?

Säg t.ex. att en person med MVG i alla ämnen söker in, hon klarar antagningsproverna med svagt godkänt. En annan person som bara har ett snittbetyg på 18.0 klarar proverna med betydligt högre poäng. Prioriteras ändå den med högst betyg sedan tidigare då, trots att betygen inte har något med hästkunskapen att göra? Det känns som att det isåfall skulle sänka kvalitén på utbildningen?

Varför jag frågar om betygen är för att jag brände ut mig på NV-programmet på gymnasiet och betygen gick i botten sista året så snittet landade på 18.3 (har däremot godkänt i alla ämnen), jag har fortfarande inte riktigt återhämtat mig och känner inte att mitt huvud orkar med att läsa upp några betyg trots att jag egentligen vill. Någon som vet hur höga betyg som krävs för hippologen?

Planerar att göra antagningen 2014 så att jag hinner få tillbaka studiemotivationen (vilket kommer att gå lätt när man får plugga "häst") och dessutom hinner satsa på en lång praktik där jag får lära mig och utvecklas så mycket jag kan, så att jag kan tillgodogöra mig utbildningen så bra som möjligt.

Hoppas någon orkar läsa och svara på frågorna eller tillföra något annat om utbildningarna inom islandshäst! :)
 
Sv: Hippolog vs. Strömsholm

Jag går hippologen just nu. Jag är hittills väldigt nöjd med utbildningen!
Jag tror att hippologen kommer konkurrera ut Strömsholm. De som gått strömsholm och har mycket erfarenhet och kundkrets kommer såklart inte förlora kunder, men de som går ut strömsholm samtidigt som hippologer kommer ut kommer nog få det lite tuffare. -Tror jag.

Hippologerna får mycket mer teoretisk kunskap än strömsholm eleverna. Några praktikvärdar har sagt att det var den största skillnaden, -att hippologerna hade mer kunskap på en lite högre nivå.

Hippologen är en högskoleutbildning, och den ända högskoleutbildningen inom islandshäst i Sverige, och bara det talar ju för sig själv :)

Många som jag träffat som gått Strömsholm har varit väldigt nöjda också, så jag tror absolut att det också är en bra utbildning! Men hippologen är 2 år extra och teori på en annan nivå.


Har du godkänt i alla ämnen och får ok på antagningsprovet tror jag att du kommer in :) till hösten kom alla in som klarade antagningsprovet. Endast en har valt trav-inriktningen då "fick" island några extra platser. Plus att "islands-lärarna" kämpar för att få lite fler plaster.


Du får gärna pm:a mig om du har fler frågor om hippologen :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 021
Senast: Tulip
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 158
Senast: Supersalt
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 175
Senast: DeadSerious
·
Hästmänniskan Vilken är bäst? Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat...
Svar
9
· Visningar
3 713
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp