Bukefalos 28 år!

Smaken av mineralvatten (utbruten från Hiss och diss del 5)

Jag vet inte om jag tror på att det bara är mineralerna heller, jag tycker även sodastreamat vatten har en ganska tydlig salt smak. Min uteslutningsmetod säger att det är kolsyran i sig som ger smaken.
Mina smaklökar tycker det är en kombo :) men jag tycker köpt mineralvatten är godare än sodastreamat.
 
Mina smaklökar tycker det är en kombo :) men jag tycker köpt mineralvatten är godare än sodastreamat.
Ja det håller jag med om. Men jag är inte så förtjust i sodastreamat något, även "läsk", tycker bubblorna blir för stora vilket dels gör att det smakar sämre men också att de blir avslagna väldigt fort.
 
Ja det håller jag med om. Men jag är inte så förtjust i sodastreamat något, även "läsk", tycker bubblorna blir för stora vilket dels gör att det smakar sämre men också att de blir avslagna väldigt fort.
Ja sodastreamad dricka som inte är vatten är värre.
 
Jag tycker ju att olika mineralvatten har olika smakprofil. Vilket iofs delvis beror på hur kolsyrat det är också.
Men är osäker på varför jag inte skulle känna olika smak på olika vatten i flaska när det är distinkt olika smak på olika vatten ur kranen :)
Men det beror kanske på fler saker, alltså mer än ev. mängden salt i vattnet? Karbonat, magnesiumklorid, järn i kranvatten.
 
Jag fattar inte hur folk kan dricka sig otörstiga på bubbelvatten (tex Loka), jag tycker att det blir torrt(!) i munnen av att dricka det. Smakar klart annorlunda men det går inte att släcka törst med det heller :confused::cautious:
(Jag gillar inte torrt vin heller :p)
Någon gång fick jag glatt le och tacka när jag fick det istället för vanligt vatten i ett möte, kunde knappt förmå mig till att dricka upp glaset 😅

Nu när jag läst vad @Badger skrivit om salt i dem så kanske jag förstår varför bättre dock, salt väcker ju mera törst istället för tvärtom :idea:
Tycker också bubbelvatten blir typ torrt i käften. Absolut inget jag tar för att släcka törsten. 😅
 
Jag klarar inte att dricka något bubbelvatten, det smakar bara salt och något otrevligt jag inte kan sätta fingret på. Samarin var en bra liknelse. Jag har provat flera olika märken och smaker men har fått ge upp, det gör ingen skillnad.

Jag gillar läsk men väljer oftast light/zero-varianterna eftersom det snabbt blir överväldigande sött med "vanlig". Så kolsyra är inget problem, utan det är något med själva smaken - eller snarare icke-smaken - av vatten i kombination med bubbel som gör att det känns fel. 🤔
 
Gillar inte läsk men dricker gärna mineralvatten (dock ej smaksatt).

Hatade mineralvatten som barn; tyckte det var för starkt på något sätt(?)

Som vuxen väljer jag mineralvatten i 9 fall av 10 på restaurang t.ex.
Gillar däremot inte heller typ Sodastream och sånt, håller med @Badger att det smakar liksom lite surt.

Min favorit då det gäller mineralvatten är Perrier, San Pellegrino är också gott. Borjomi är gott i små doser men väldigt salt.
 
Jag har nog aldrig tänkt på att mineralvatten har någon särskild smak och dricker glatt både det och Loka Crush, så jag antar att jag inte är särskilt känslig. Märker heller inte skillnad på smaken på kranvatten på olika ställen medan t.ex. min mamma är väldigt känslig för det.

Däremot är jag extremt känslig för smaken av sötningsmedel och klarar därför inte av någon slags lightläsk eller andra lightprodukter. Det smakar förfärligt i min mun och lägger sig som en besk hinna längst bak i munnen!
 
Jag har nog aldrig tänkt på att mineralvatten har någon särskild smak och dricker glatt både det och Loka Crush, så jag antar att jag inte är särskilt känslig. Märker heller inte skillnad på smaken på kranvatten på olika ställen medan t.ex. min mamma är väldigt känslig för det.

Däremot är jag extremt känslig för smaken av sötningsmedel och klarar därför inte av någon slags lightläsk eller andra lightprodukter. Det smakar förfärligt i min mun och lägger sig som en besk hinna längst bak i munnen!
Jag märker inte heller skillnad på olika kranvatten men märker tydligt smaken på kolsyrat vatten :laugh:
Har dock inte provat kolsyrat kranvatten och det finns en sådan kran på jobbet, får kanske prova det och se vad jag tycker :idea:

Dricker du vanlig läsk med riktigt socker?
 
Jag fattar inte hur folk kan dricka sig otörstiga på bubbelvatten (tex Loka), jag tycker att det blir torrt(!) i munnen av att dricka det. Smakar klart annorlunda men det går inte att släcka törst med det heller :confused::cautious:
(Jag gillar inte torrt vin heller :p)
Någon gång fick jag glatt le och tacka när jag fick det istället för vanligt vatten i ett möte, kunde knappt förmå mig till att dricka upp glaset 😅

Nu när jag läst vad @Badger skrivit om salt i dem så kanske jag förstår varför bättre dock, salt väcker ju mera törst istället för tvärtom :idea:
Nästa gång, be om ett annat glas vatten, utan bubblor. ;)
 
Det fanns ett fruktansvärt äckligt mineralvatten på natttåget. Massa kalcium och pH 8. Varför?!

Odrickbart, hela kroppen skrek. Tur att jag hade Loka med mig, det smakar rätt så normalt vatten tycker jag. Men bäst är mineralvattnet ur kranen här hemma, fruktansvärt gott, inte minsta tendens till klorsmak eller för renat/minerallöst. Avjonat vatten är också vidrigt, som sliskigt och mjukt.
 
Dricker aldrig läsk, varken vanlig sötad eller light. Light undviker jag i allt, tycker sötningsmedel ger en konstig känsla i munnen. Bubblar vatten i sodastream, och tycker faktiskt att det får en sötaktig smak. Kan det bero på vårt vatten? Egen brunn.
 
Kändes otacksamt där och då, och det är inte som att jag dör av det :p
Klart du ska säga till, det är samma vatten, troligen från en automat. Vi har det på jobbet så man kan ta kylt med eller utan bubblor, annars finns ju alltid vanligt kranvatten.
 
Men det beror kanske på fler saker, alltså mer än ev. mängden salt i vattnet? Karbonat, magnesiumklorid, järn i kranvatten.
Va? ja det är väl klart. Hur skulle det annars smaka olika?

Det är jätteskillnad med mer eller mindre magnesium tex. Vad är det här med saltgrejen? Någon skriver att kolsyrat vatten ( även i allmänhet som jag uppfattade frågan) kan smaka salt för vissa, jag skriver att det inte är så konstigt med tanke på att det faktiskt är mycket salt i tex Ramlösa och Loka, utan att lägga en värdering i det. Eller är det så att du menar att det ligger en positiv eller negativ värdering i att säga att det är mycket salt i?
 
Jag avskyr verkligen kolsyrat vatten. Har inget problem med bubblorna i sig (gillar läsk) men smaken är helt fruktansvärd. Kan inte riktigt förklara, surt på ett otäckt sätt?
När jag var barn totalvägrade jag allt vatten som köps på flaska, tyckte det var hemskt och fick verkligen inte i mig det. Behövde alltid ha med mig koncentrerad saft när vi åkte utomlands för att blanda i flaskvattnet, annars drack jag inget 😅
Numera har jag lärt mig tolerera naturellt icke-kolsyrat flaskvatten, men jag tycker kranvatten är bäst. Sålänge det är gott kranvatten såklart, men det är ju mycket en vanesak.
Smaksatt vatten tycker jag är pest, det är för blaskigt. Ska det vara smaksatt så ska det vara typ som saft, allt mellanting går bort.
 
Älskar bubbelvatten och mineralvatten, men avslaget sådant smakar gräsligt. Smaksatt vatten (typ Loka mango) är pyton. Bäst är vichyvatten! Salt så in i bängen, galet gott!
 
Det fanns ett fruktansvärt äckligt mineralvatten på natttåget. Massa kalcium och pH 8. Varför?!

Odrickbart, hela kroppen skrek. Tur att jag hade Loka med mig, det smakar rätt så normalt vatten tycker jag. Men bäst är mineralvattnet ur kranen här hemma, fruktansvärt gott, inte minsta tendens till klorsmak eller för renat/minerallöst. Avjonat vatten är också vidrigt, som sliskigt och mjukt.
Ja de har gjort vårt vatten mjukt (eller normalt kanske 8 eller ngt) :( smakar kemiskt.

Jag gillar kalciumsmak, vad heter det? :)
 
Jag märker inte heller skillnad på olika kranvatten men märker tydligt smaken på kolsyrat vatten :laugh:
Har dock inte provat kolsyrat kranvatten och det finns en sådan kran på jobbet, får kanske prova det och se vad jag tycker :idea:

Dricker du vanlig läsk med riktigt socker?
Sällan, men när jag väl dricker läsk ska det vara vanlig, sockersötad sådan (och helst Coca Cola).
Det fanns ett fruktansvärt äckligt mineralvatten på natttåget. Massa kalcium och pH 8. Varför?!

Odrickbart, hela kroppen skrek. Tur att jag hade Loka med mig, det smakar rätt så normalt vatten tycker jag. Men bäst är mineralvattnet ur kranen här hemma, fruktansvärt gott, inte minsta tendens till klorsmak eller för renat/minerallöst. Avjonat vatten är också vidrigt, som sliskigt och mjukt.
Låter som du fick tag på någon slags "alkaline water", väldigt trendigt i USA sedan ett par år tillbaka eftersom folk inbillar sig att det har en massa hälsofördelar. Det vattnet tycker till och med jag är odrickbart! Kan inte komma på namnet på det svenska märket som gör det nu, men jag vet att trenden har börjat sprida sig till Sverige nu också...
 

Liknande trådar

Mat Jag vill dissa fil. Alltså vad har hänt med fil? Jag har provat olika sorter, men tycker ingen smakar som de gjorde förr? Syrligt och...
2
Svar
35
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp