Hitta statistik, komplikation födsel

Calmiche

Trådstartare
Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande?

Bakgrunden är att en kollega har 2 okastrerade katter, hona+hane. Honan löper och kollegan kläckte ur sig att det får bli bäbisar för hen känner inte hen har råd lägga ut pengarna för en kastrering. När jag påpekade det blir betydligt dyrare att ha en kull kattungar och blir det komplikationer blir det ännu dyrare så blev hen irriterad och sa det kommer gå bra. En annan kollega påpekade att bondkatter har ju fått ungar och blivit 20 år i alla år... så nu önskar jag hitta statistik, hatar det där argumentet om att katter klarar få ungar utan problem för det har de fått i alla år :rolleyes:
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande?

Bakgrunden är att en kollega har 2 okastrerade katter, hona+hane. Honan löper och kollegan kläckte ur sig att det får bli bäbisar för hen känner inte hen har råd lägga ut pengarna för en kastrering. När jag påpekade det blir betydligt dyrare att ha en kull kattungar och blir det komplikationer blir det ännu dyrare så blev hen irriterad och sa det kommer gå bra. En annan kollega påpekade att bondkatter har ju fått ungar och blivit 20 år i alla år... så nu önskar jag hitta statistik, hatar det där argumentet om att katter klarar få ungar utan problem för det har de fått i alla år :rolleyes:
Om du vill ha avskräckande exempel så fråga vad de ska göra av ungarna? Om katten får tex tre kullar om året med sex kattungar i varje kull. Orkar de vara vakna med de kattungar som är små eller sjuka och behöver extra hjälp? Eller kostnader för de ungar som behöver till veterinären. Kostnader för vaccination etc för ungarna om de ska kunna sälja dem kostar mer än kastrering.

Ett tips är också att vissa katthem kastrerar till mkt låg kostnad.
 
Senast ändrad:
Om du vill ha avskräckande exempel så fråga om vad de ska göra av ungarna? Om katten får tex tre kullar om året med sex kattungar vardera. Orkar de vara vakna med de kattungar som är små eller sjuka och behöver extra hjälp? Eller kostnader för de ungar som behöver till veterinären. Kostnader för vaccination etc för ungarna om de ska kunna sälja dem kostar mer än kastrering.

Ett tips är också att vissa katthem kastrerar till mkt låg kostnad.
Ungar man dessutom måste behålla tills de är tolv veckor gamla. Det är inga lufsande små valpar som man kan stänga in med ett kompostgaller. :D
 
Om du vill ha avskräckande exempel så fråga vad de ska göra av ungarna? Om katten får tex tre kullar om året med sex kattungar i varje kull. Orkar de vara vakna med de kattungar som är små eller sjuka och behöver extra hjälp? Eller kostnader för de ungar som behöver till veterinären. Kostnader för vaccination etc för ungarna om de ska kunna sälja dem kostar mer än kastrering.

Ett tips är också att vissa katthem kastrerar till mkt låg kostnad.
Frågade om det går helt fel och då var svaret att då är det ju naturens gång... sen ville hen inte höra nåt mer och bad mig va tyst. Fick inget svar när jag frågade om hen är beredd på att ev handmata ungarna varannan timme. Förhoppningsvis fick hen sig en tankeställare ändå men tänkte ställa nån fråga lite då och då. Bara den extra maten lär ju bli betydligt dyrare än en kastrering.

Det har jag inte tänkt på, tack för tips! Ska kolla runt om det finns nåt sånt här, vet det brukar va nån drive under våren.

Oavsett känns det ju ohållbart att låta katterna få kull på kull bara för att man inte har pengar till att kastrera minst en av dem. :confused:
Exakt! Visserligen säger hen att hen ska kastrera men är ju bara att göra det då. Hanen är ju bara på 600-800 ca, lika mycket pengar som om man går ut en kväll på krogen.

Ungar man dessutom måste behålla tills de är tolv veckor gamla. Det är inga lufsande små valpar som man kan stänga in med ett kompostgaller. :D
Haha, de lär svära högt innan ungarna är 12 veckor :D Min Lillkatt var en fullständig terrorist som unge, så kanske 6 såna då... med sylvassa klor och tänder, klättrar på allt, river på den fina soffan, puttar ner grejer och attackerar hälsenor...och säger man ifrån blir de sur och hittar på mer hyss. :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
7 934
Senast: Poppy
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 060
Senast: Corax
·
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 356
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 870
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp