Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Vad vackert ändå att kunna få kremerat och askan tillbaka! Skönt att det ordnade sig!
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Fy vad hemskt!!!
En bekant till oss hade en travare som antagligen dog av att en åder brast i hjärnan. Dett skedde förra sommaren under tömkörning. Han reste sej och bara föll ihop. Han blev 11 månader.
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

wilmawilma skrev:
Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit iväg hela dagen, o jag fann henne 21,30 igår kväll. På förmiddagen innan vi åkte var jag bara snabbt ute vid staketet o slängde till dom lite hö. Den ena hästen -Ziri, kom då fram o hälsade, medans Wilma inte syntes till. Detta var inget jag reagerade över då vi har stora hagar och en lösdrift där (framför allt) Wilma ofta håller till. Således gick jag inte o letade efter henne.. Något jag idag förstår att jag Aldrig Aldrig Aldrig kan komma att förlåta mig själv för.

Så när vi kom hem igår kväll, vid 21,30, så gick jag för att ge dom lite kvällsmat. Ziri kom åter o hälsade medans Wilma lyste med sin frånvaro. Jag ropade på henne, men blev inte direkt orolig när hon inte kom. Hon kunde vara sådär ibland, liksom vara iväg på egna äentyr.. Jag ropade åt min sambo att gå in i stallet för att tända i lösdriften, o kolla om hon var där...
Ja, o där låg hon..:cry:

Hon bara låg där med sin vita man o svans o var helt jävla död!! Jag vet inte vad som har hänt, och när jag sansat mig något så såg jag att hon hade lite blod i ena ögonvrån, samt blod o lite "svullnad" på tandköttet. Dessutom hade det runnit slem eller snor eller nåt ur näsan på henne. Hon har inte haft diarre, då hon är helt torr bak.. Min första tanke var att hon fått en hjärtattack o fallit ihop pang bom, o slagit i munnen i fallet. Min andra tanjke var att hon kanske fått tarmvred, men hur fan yttrar det sig? Borde hon inte varit genomsvettig då? Fast å andra sidan vet jag ju inte hur länge hon varit död o möjligheten finns ju att hon varit svettig som sedan torkat. Hon har ju jättelång vinterpäls just nu. Sedan tänkte jag på nån förstoppning eller att kroppspulsådern brustit..

Jag vet inte. jag känner mig helt jäkla lamslagen och chockad. Min lilla tjej ligger där ute. Jag har fortfarande inte fått ut henne ur lösdriftn, utan måste vänta på assistans ikväll, då vi får hjälp att bära ut henne..

Jag vet inte va jag ska ta mig till. Finns det någon i hela den här usla, orättvisa världen som kan ha en vettig förklaring på det inträffade, samt hur man hanterar kroppen.

Jag ringde hennes uppfödare som sa att en så kallad "kadaver hämtning" skulle kosta 4000-5000 kronor, något som i dagsläget är omöjligt för oss att punga ut med.
Hur går jag till väga? Vi bor på landet o det enklaste hade varit att ordna nån traktorgrävare för att sedan begrava henne. Men det där är förbjudet va?

Wilma blev bara fyra år, och har inte varit sjuk en enda dag i hela sitt liv, o inte visat minste tecken på att vara hängig eller så nu det sista. I förrgår stod jag en lång stund o tittade på dom när dom lekte med varandra i hagen.. det känns så overkligt det här..
O som pricken över i:et är hon inte föräkrad. jag skulle byta försäkring i höstas, o sa upp min försäkring. Men.. så har jag inte fått tummen ur o nyförsäkrat henne...
Inte för att pengarna spelar det minsta roll, men antar att någon här säkert kommer att ta upp det, o säga att jag borde ringa försäkringsbolaget...

Snälla, kom med råd om hur jag ska göra! Jag går snart sönder..

/camilla

Jag känner till ett dräktigt shettissto som dog i kolik. Det händer tydligen dräktiga hästar ibland. Där var veterinären närvarande hela tiden, och fick all behandling, och trots det dog hon i deras armar.
Så till tröst kan jag säga, att det är inte säkert att hon överlevt även om ni hade upptäckt den sjuka hästen meddetsamma. Hon hade kanske dött ändå.
Lasta inte dig själv!
Stackars stackars dig! Jag lider med dig!
Något som jag har människor ångra ibland, är att man inte obducerade hästen efteråt, för att få svar på vad som hände. Det kanske inte känns så direkt efter, men det är lätt att gå lång tid senare och grubbla...
Det går säkert att ordna med begravningsplats hemma eller hos nån granne med mark, så kanske det känns bättre när du vet var hon är. Och så kostar det inte så mycket heller.
Hoppas det känns bättre såsmåningom.
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Nej var hemskt!

Tyvärr kan jag inte göra mer än att skicka en jättestor tröstkram!!!
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

:cry: Fick tårar i ögonen när jag läste ditt brev!!
Men om du bor på egen gård ,så kan du få begrava din häst hemma!!
Ring försäkerhetskull och kolla upp det först..men en ridkompis till mej var tvungen att ta bort sin häst i höstas och hon fick TILLSTÅND att gräva ner den på sin gård!!!

Tänker på dej,livet är inte alltid lätt.
Många kramar miloo2
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Skönt att det ordnade sej för dej! Att ni fick kremera henne och få askan tebax!! Då har du kvar henne ändå på något sätt!!
miloo2
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Men gud vad hemskt!:eek:
Stackars er och lilla pållen:(
Skickar massa tröstkramar!
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Stackare...det låter inte kul alls. Stor KRAM

Bra att det ordna sig med kremering. Hoppas du hittar en ny bra kompis snart och sällskap till din andra häst.

Ska du inte ta reda på dödsorsaken? kanske är väldans dyrt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Viva
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp