Bukefalos 28 år!

Hittar inte passet!

Sv: Hittar inte passet!

Vad har det med borttappade pass att göra? :confused:
Du behöver inte åka längre än till Danmark för att få böter för att gå mot röd gubbe och det är inte allt för länge sedan det kunde ge böter i Sverige med.

fattar inte heller vad det öht har med passfrågan att göra.....
KL
att olika flygbolag har olika regler osv stämmer inte heller däremot så är flygpersonal som svarar på frågor om detta ibland oerhört oinformerade om vad som egentligen gäller och då tar de till att "det är bäst att ha passet". Det som gäller inom EU gäller inom EU varken mer eller mindre, så som sagt, det är flygbolagspersonal som svarar olika och rör till det.

Just pga denna förteelse, är det säkert smidigast för TS att faktiskt skaffa temporärt pass trots onödig kostnad troligtvis.

Men TS: HUR i hela friden kan du inte ha koll på passet ;) det ska ju ha tophundranivå i fråga om att DIREKT efter användande läggas där det hör hemma liksom - inga undantag.....
 
Sv: Hittar inte passet!

Vi var ett gäng som åkte Arlanda- CDG i höstas, ingen behövde legitimera sig alls. Vilket inte kändes sådär supersäkert. Och surt som fan för en i sällskapet som skaffat pass bara för ändamålet. :p
 
Sv: Hittar inte passet!

Martina på Morgonpasset i p3 hade en liknande situation för nån månad sen. Trots att flera avrådde henne från tillfälligt pass och menade att körkortet funkade skaffade hon rosa pass (även passpolisen menade att det var onödigt) och behövde inte visa det en enda gång.

Men, frågan är om ditt körkort räcker när det inte är EU-körkort...
 
Sv: Hittar inte passet!

Vad har det med borttappade pass att göra? :confused:
Du behöver inte åka längre än till Danmark för att få böter för att gå mot röd gubbe och det är inte allt för länge sedan det kunde ge böter i Sverige med.

Nu blir jag lite tudelad hur jag ska göra. Svarar jag nu på det du skrev blir det ännu mer OT.

Jag nöjer mig väl med: Förlåt för att jag blev lite OT i mitt inlägg.
 
Sv: Hittar inte passet!

Hur går det?
Jag hittar allehanda gamla lik i olika handväskor jag använder. Kanske ligger ditt pass i en annan väska?

Jag reste till en kanarieö i mars och kom till Arlanda och upplystes i incheckningsdisken att passet gick ut samma dag.. (Dålig koll..) Jag kunde resa ut på körkort och de garanterade att jag skulle komma hem igen tack vare Schengenavtalet. I inchekningsdisken på hemvägen gick det bra men i boardingpasskontrollen gick det sämre. Men när personalen insåg att de var tvungna att tömma hela planet och identifiera allas bagage om de inte släppte ombord mig gjorde att jag fick kliva på med mitt körkort :)
 
Sv: Hittar inte passet!

Tackar som frågar, det går åt helvete ;)
Däremot har jag gjort en massa andra fynd! Bl.a. en YSL-väska jag trodde att jag hade förlorat! Och även insett att jag har extremt mycket kläder... Och lämnat in en säck till Myrorna. Passet är dock spårlöst borta, har letat i alla skrymslen och vrår, dragit fram kylskåpet till och med. Nada! :banghead:

Och Mackan jag håller med dig, extremt klantigt av mig!!!
 
Sv: Hittar inte passet!

Kolla mellan sängramen och sängbottnen om du har en sån typ av säng. Där har jag gjort av med ett körkort en gång :angel:
 
Sv: Hittar inte passet!

Pass eller nationellt ID kort ska det vara alltså INTE svenskt körkort (se länken). Även nationellt ID kort ifrågasätts ibland, min sambo åker alltid med ett sådant, men de har alltid gett med sig

http://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

TS kan du inte få ett tillfälligt pass? En hollänsk bekant fick någonslags expresspass när han kört sitt pass i tvättmaskinen dagen innan han skulle resa till USA.
 
Sv: Hittar inte passet!

Ja, jo jag förespråkar inte att resa på körkort, som ju inte gäller som ID utanför Sverige. Men det funkade för mig den gången.
 
Sv: Hittar inte passet!

Kl

Vill bara uppdatera att jag nu sitter på planet mot Paris. Fixade tillfälligt pass och har inte behövt visa det än så länge iaf...
Till och med på polisen sa de att det är extremt sällan msn behöver legitimera sig inom Schengen och polisen som utfärdade mitt tillfälliga pass sa att hon själv brukade åka med körkortet ;)
Men det kändes ändå säkrast att fixa ett tillfälligt pass oavsett så det blev så.
 
Sv: Hittar inte passet!

Jag har fått legitimera mig flera gånger inom Schengen, på vägen hem.
 
Sv: Hittar inte passet!

Då hoppas jag att jag får visa mitt tillfälliga och dyrköpta pass på vägen hem då ;)
 
Sv: Hittar inte passet!

Du får väl gå igenom kontrollen och tvångsmässigt visa det så det känns bra i själen!

Ha det underbart i Paris
 
Sv: Hittar inte passet!

Ska hålla tummarna som fan för att du tvingas visa det på vägen hem! Annars: Gör som cirkus sa :D. Njut nu av Paris! :)
 
Sv: Hittar inte passet!

Haha! Bra idé, får gå fram och sätta det framför näsan på ngn kontrollant på hemvägen ;)

Tack hörni! Och tack för svar och tips! :bow:
 
Sv: Hittar inte passet!

Haha! Bra idé, får gå fram och sätta det framför näsan på ngn kontrollant på hemvägen ;)

Tack hörni! Och tack för svar och tips! :bow:

Jag tror att du måste lämna in det på vägen hem, en kompis som upptäckte kvällen innan avresa inom yrket att hens pass hade gått ut ett år tidigare fick snällt göra sig ett "grispass" och när de kom tillbaka till Sverige blev han inkallad av passpolisen och de tog passet.
 
Jag fick faktiskt visa det nu på hemvägen! Iofs vet jag inte om de bråkat om jag istället slängt fram körkortet... Nu la jag glatt fram passet direkt det efterfrågades! ;)
 
Jag fick faktiskt visa det nu på hemvägen! Iofs vet jag inte om de bråkat om jag istället slängt fram körkortet... Nu la jag glatt fram passet direkt det efterfrågades! ;)
 
Jag reser oftast med BA nar jag aker till Sverige och har alltid fatt visa upp passet pa Heathrow. Det kanske skulle ga med korkort ocksa, men passet ar ju alltid med sa jag jag har aldrig provat.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 752
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 097
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 571
Senast: Korven
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 163
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp