hjälm till avlångt huvud?

ameo

Trådstartare
Moderator
Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag måste köpa en ny hjälm. Men, för att slippa jaga runt i en massa butiker ställer jag frågan här först - vilka hjälmmodeller passar på avlång huvudform?
Företrädesvis i de lägre prisklasserna.
 
Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag måste köpa en ny hjälm. Men, för att slippa jaga runt i en massa butiker ställer jag frågan här först - vilka hjälmmodeller passar på avlång huvudform?
Företrädesvis i de lägre prisklasserna.
Beroende på vad du menar med lägre prisklass, så är back on track pardus gjord för avlångt huvud, sitter perfekt på mig, som har väldigt svårt att hitta passande hjälmar. Har även haft någon Uvex modell, men är just nu osäker på vilken det var.
 
När jag letade sist så passade samshield och onek bra. Jag har ganska avlångt huvud. Flera märken har två olika liners så man kan välja rund eller oval. Samshield med oval liner var verkligen revolutionerande för mig. Efter alla år med tryck mot pannan var det plötsligt helt fritt istället😍
 
Beroende på vad du menar med lägre prisklass
Jag kommer inte lägga ett antal extra tusenlappar på att få en hjälm som är snygg, "inne" eller poppis, utan jag vill ha en hjälm som duger bra att skydda mitt huvud när jag rider promenader i skogen.
 
Jag kommer inte lägga ett antal extra tusenlappar på att få en hjälm som är snygg, "inne" eller poppis, utan jag vill ha en hjälm som duger bra att skydda mitt huvud när jag rider promenader i skogen.
Då borde mina tips funka. Praktiska och bra hjälmar utan onödigt bling och kostar så klart, men inte orimligt mycket. Båda har dessutom mips.
 
Jag har ganska ovalt huvud (de flesta hjälmar som jag provat blir för runda - trycker i pannan och "släpper" på sidorna). Jag har tidigare haft en Charles Owen som passade klockrent. Nu har jag en från Hööks, JH Collection (en av modellerna med mips).
 
För mig funkar Charles Owen bäst. Hööks och BoT har några modeller som sitter rätt okej, men inte lika bra.
 
När jag köpte min C.O-hjälm så provade jag en KEP också, som passade väldigt bra. Men de kan knappast klassas som "i en lägre prisklass" :cautious: .
 
För avlångt/ovalt huvud rekommenderar jag Charles Owen och Uvex Exxential. Charles Owen köper man passande liner medan Uvex är väldigt reglerbar med ratt bak och inställning för hur djupt man vill att hjälmen ska sitta på huvudet.
Har själv avlångt huvud och dessa har passat mig utan att det blir glapp vid tinningarna eller streck i pannan.
 
Jeg har avlangt hode og kan ikke bruke noen annen hjelm type enn Charles Owen. De såkalte linerne for ovalt hode er for lite paddet på siden av hodet og hjelmen tipper fra side til side. Enda verre er det med billig hjelmene med ratt i nakken til å "stille inn storleken" flere av de hjelmene tipper 45 grader på hodet mitt med rattet strammet inn så båndet er stramt. Jeg anbefaler å finne en billig hjelm som passer foran og bak og så kjøpe billige linere og klippe til så du kan padde sidene. Når du kjenner du har nok padding, lim de sammen og inn i hjelmen. Eneste måten jeg har fått en normal hjelm til å passe på mitt ovale hode.
Generelt sett er hjelm bransjen litt diskriminerende mot oss fordi alt det billige er for runde hoder.
 
Jag har samma problem som TS. Köpte nyligen Hööks egna MIPS-hjälm JH collection - skön när jag provade men den trycker på pannan efter en stunds ridning. Köpte en mkt skön hjälm på Horze för 10 år sedan som passade mig perfekt. Funderar på att damma av den igen - även om jag vet att det inte är att rekommendera. Men det måste ju finnas hjälmar i låga prisklasser för avlångt huvud? Går det att komma undan billigare än UVEX exxential (1500- 1900 kr)?
 
Jag har samma problem som TS. Köpte nyligen Hööks egna MIPS-hjälm JH collection - skön när jag provade men den trycker på pannan efter en stunds ridning. Köpte en mkt skön hjälm på Horze för 10 år sedan som passade mig perfekt. Funderar på att damma av den igen - även om jag vet att det inte är att rekommendera. Men det måste ju finnas hjälmar i låga prisklasser för avlångt huvud? Går det att komma undan billigare än UVEX exxential (1500- 1900 kr)?
Jag har inte hittat någon billigare som sitter skönt, även om de går att använda i nödfall. Tror uvex exxential är den billigaste som verkligen funkar för avlångt huvud (men hoppas så klart att jag har fel!). Nu är denna modell kommit ut med mips, så kanske den tidigare modellen går att hitta på rea?
 
Jag har samma problem som TS. Köpte nyligen Hööks egna MIPS-hjälm JH collection - skön när jag provade men den trycker på pannan efter en stunds ridning. Köpte en mkt skön hjälm på Horze för 10 år sedan som passade mig perfekt. Funderar på att damma av den igen - även om jag vet att det inte är att rekommendera. Men det måste ju finnas hjälmar i låga prisklasser för avlångt huvud? Går det att komma undan billigare än UVEX exxential (1500- 1900 kr)?
Jag tror aldrig jag har provat någon billig hjälm som inte trycker i pannan efter ett tag (när man har oval huvudform alltså). De enda jag tycker funkar riktigt bra är de som har liners och där man kan välja mellan rund och oval. För egen del är det värt att lägga lite extra pengar och slippa få ont i huvudet. Hur svårt det är med passformen är ju dock väldigt individuellt. Finns ju stora variationer i huvudform även inom gruppen med oval form.
 
Jag tror aldrig jag har provat någon billig hjälm som inte trycker i pannan efter ett tag (när man har oval huvudform alltså). De enda jag tycker funkar riktigt bra är de som har liners och där man kan välja mellan rund och oval. För egen del är det värt att lägga lite extra pengar och slippa få ont i huvudet. Hur svårt det är med passformen är ju dock väldigt individuellt. Finns ju stora variationer i huvudform även inom gruppen med oval form.
Nu har jag inte prövat något hjälm med liner, men för mig är pardus perfekt! Kan ha den på flera timmar utan något tryck alls i pannan över huvud taget. Den är väldigt avlång till sin passform och många som prövar den gillar den inte (då med mer rund huvudform).
 
Nu har jag inte prövat något hjälm med liner, men för mig är pardus perfekt! Kan ha den på flera timmar utan något tryck alls i pannan över huvud taget. Den är väldigt avlång till sin passform och många som prövar den gillar den inte (då med mer rund huvudform).
Har hört fler som tycker den funkar till ovalt huvud men mig passar den inte alls.
Däremot ÄLSKAR jag att det bokstavligt talat är helt fritt vid pannan i min samshield.
 
Har hört fler som tycker den funkar till ovalt huvud men mig passar den inte alls.
Däremot ÄLSKAR jag att det bokstavligt talat är helt fritt vid pannan i min samshield.
Ska hålla det i minnet och testa samshield när det är dags att byta hjälm nästa gång :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: Modest
·
Utrustning Hej. Jag har alltid haft svårt att hitta hjälm då min huvudform inte passar hjälmarna. Får nästan alltid lite ont i huvudet av...
Svar
1
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp