Bukefalos 28 år!

hjälp..ang bomlös sadel

Tjockisina

Trådstartare
Hej Alla!

Jo nu är de så att jag är inne på att skaffa en bomlös sadel då hans nuvarande inte passar honom alls.
Helst vill jag ha en "vanlig" dressyr sadel men då han är TJOCK och pendlar upp o ner i vikt ständigt så borde ju en bomlös vara ett bra alternativ.
Lyckas jag få ner han i en bra form i kroppen så har jag tänkt köpa en "riktig" sadel då iställer för nu och sen få byta sadel när han gått ner sig igen osv.

Jag har aldrig ridit i en bomlös sadel, vill att det ska va en stabil och nästan kännas som en "riktig" sadel om detta nu finns??

Men har endå en fundering...kollat runt mycket på bomlösa på nätet och läst lite om olika sorter osv, det jag ser på de flesta sadlar e att stropparna till gjorden är ganska långt bak på sadlarna??!!

Då hästen han en enorm "föl mage" (är en vallack) känns de som att sadeln kommer sitta fram på halsen när man spänner gjorden... eller tänker jag fel??

Ska se om jag kan få till en bild här.. länkar till pixbox och ser om de funkar :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1193306_page0.html

Om ni nu lyckas se denna bild på honom så kanske ni har nå bra alternativ till honom om vad för sadel som skulle passa?

Tacksam för hjälp! /mvh Evelina o Tjocken
 
Sv: hjälp..ang bomlös sadel

Det finns jättebra bomlösa sadlar som passar hästar med kula!

Jag har en bomlös dressyrsadel. Den ligger kanon på min häst som ser ut att vara nära nedkomst vilken dag som helst. :o
Rör sig inte ur fläcken. Otroligt skön att rida i, som en "vanlig" sadel men tusan så mycket skönare.

Tips är Masterback, Sensation Ride, och Freeform. De kostar en slant, tror Masterbacken är billigast...

De "ser" ju lite annorlunda ut, men det är en vanesak tycker jag.
Det är fantastiskt skönt att ha en sadel som passar nu, i morgon, om två månader och om två år.
Man behöver aldrig fundera på om hästen hindras av sadeln.
 
Sv: hjälp..ang bomlös sadel

Börja med att prova och se hur det känns med bomlöst. Du får gärna prova min när jag flyttat in (dressyrmodell), dröjer inte så många dagar till.

Det skulle kunna vara ett billigt bra alternativ med Hidalgo dressyr (min fd ligger ute på annons) som har Y -stroppsfäste så att den kan fungera på N, den har inget fast framvalv utan hästen kan bli nästan hur bred som helst och den tar samtidigt lite manke. Det går även att på soffkuddsmodellerna somjag tror ni skulle trivas väldigt bra i (vet kanske en till salu du kan prova (allroundmodell)flytta stropparna med mer eller mindre pill för sadekmakaren så att man får Y-stroppsfäste även på dem. Jag har gjort det på min nuvarande och det blev kanon och helt rätt då iom att W också ha uselt sadegjordsläge med flaskmageform.
 
Sv: hjälp..ang bomlös sadel

Ja va snällt, provar gärna din sadel när du kommer ..
hittat en hel del intressanta sadlar på nätet som nog skulle funka på N men känns inget kul skicka efter en sadel som kanske inte alls funkar speciellt inte när dessa jag sett med stroppar långt fram osv kostar runt 10 000kr =/.
 
Sv: hjälp..ang bomlös sadel

Vi är redan på plats :)..

PMar en sak jag såg idag å tänkte på er då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 391
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 984
Senast: lilstar
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 565
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 476
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp