Bukefalos 28 år!

Omplacera problemhund?

Jo men det är ju en första grej att utesluta innan man tar några beslut alls, just den plötsliga aggressionen från ingenstans är ganska så typiskt relaterat till plötslig smärta.
Den här hundens beteende verkar inte kommit från ingenstans? Vad jag läser har ts kämpat med hunden i åratal.
Och just den rasen är rätt knepig överlag tror inte var och varannan pomme går runt och har ont men att avla på så myclet vakt och så mycket rädsla som en del uppfödare gör på småhundar överlag skapar ju den här typen av hund.
En hund måste kunna slappna av , avreagera och må bra inte ständigt vara på sin vakt och vara rädd för sin egen skugga klart det sliter på psyket.
 
Den här hundens beteende verkar inte kommit från ingenstans? Vad jag läser har ts kämpat med hunden i åratal.
Och just den rasen är rätt knepig överlag tror inte var och varannan pomme går runt och har ont men att avla på så myclet vakt och så mycket rädsla som en del uppfödare gör på småhundar överlag skapar ju den här typen av hund.
En hund måste kunna slappna av , avreagera och må bra inte ständigt vara på sin vakt och vara rädd för sin egen skugga klart det sliter på psyket.
Fast det står ingenstans om att den aggressionen har funnits från början, bara att hunden varit nervöst lagd hela livet.

Jag tycker oavsett att nummer ett bör vara att se till att hunden är smärtfri, för att utesluta allting. För det är ett enormt stort beslut att ta bort en älskad hund, för ens egen skull också bör man utesluta allting först.
 
Fast det står ingenstans om att den aggressionen har funnits från början, bara att hunden varit nervöst lagd hela livet.

Jag tycker oavsett att nummer ett bör vara att se till att hunden är smärtfri, för att utesluta allting. För det är ett enormt stort beslut att ta bort en älskad hund, för ens egen skull också bör man utesluta allting först.
Tycker du det låter som att hunden och TS lever bra liv även om man bortser från raderna om hundens aggressiva utfall? Det tycker inte jag.
 
Frågan är också hur mycket lidande undersökningarna orsakar hunden. Och en så här osäker och rädd hund kommer förmodligen inte må speciellt bra mentalt vid nån undersökning hos veterinären.

Just detta tycker jag är en väldigt vanlig grej som folk inte tänker på med hundar som har stora osäkerheter. Det är en sak med en kort grej som vaccination eller ett enkelt blodprov men att utsätta en hund för massa undersökningar som gör den otroligt stressad känns inte ok alls för mig. Speciellt inte när man inte ens vet vart man ska börja eller om det handlar om just smärta.
 
Frågan är också hur mycket lidande undersökningarna orsakar hunden. Och en så här osäker och rädd hund kommer förmodligen inte må speciellt bra mentalt vid nån undersökning hos veterinären.
Just de här glömmer många att tänka på. Har man en väldigt rädd o osäker hund så kan massa undersökningar hit o dit faktiskt orsaka mycket lidande. Jätteskönt o se att någon tänker på de :)

Jag som själv har en väldigt rädd o osäker hund kommer inte utsätta henne för en massa undersökningar o skulle hon tex skada sej så avlivas hon mest troligen om skadan innebär flertal besök hos veterinärer trots att hon e ung o superhärlig men hon skulle inte må bra av undersökningar o tvång vilket de tyvärr blir.
 
Nej man behöver inte utesluta allting först.
Man behöver ingenting, man kan ta bort den på plats direkt också. Jag hade dock inte kunnat ta bort min hund på det sättet, det är en väldigt enkel grej att låta en veterinär känna över hunden om det är något uppenbart fel. Det krävs inga stora dyra undersökningar, jag skriver inte att man ska leta fel hos 100 olika veterinärer liksom och kånka runt med hunden över hela Sverige för att hitta ett fel att behandla.

Det är liksom högst frivilligt att kolla upp saker och ting innan man tar ett så stort beslut. Jag har inte skrivit att någon måste någonting, jag skrev att man bör kolla upp saker och ting, en rekommendation är liksom inte lika med måste.
 
Just de här glömmer många att tänka på. Har man en väldigt rädd o osäker hund så kan massa undersökningar hit o dit faktiskt orsaka mycket lidande. Jätteskönt o se att någon tänker på de :)

Jag som själv har en väldigt rädd o osäker hund kommer inte utsätta henne för en massa undersökningar o skulle hon tex skada sej så avlivas hon mest troligen om skadan innebär flertal besök hos veterinärer trots att hon e ung o superhärlig men hon skulle inte må bra av undersökningar o tvång vilket de tyvärr blir.
Jag har också en nervöst lagd hund som är rädd hos veterinären, skulle jag tagit bort honom då hellre pga att han hade lite ont i en tass idag? Hade det varit bättre än att låta veterinären klämma igenom tassen? nej, för min del så kan jag inte ta bort en hund pga det. Den lilla stunden kan även en nervös hund uthärda för att få ett fullgott liv i flera år. Någon måtta får det faktiskt vara.

Det är en väldig skillnad på om det är en sjukdom som sätter stopp med begränsat liv som kräver mycket behandlingar och en tillfällig skada som kräver kanske två besök för att sedan kunna leva på som vanligt.

Och som sagt, det är inte olagligt att ta bort hundar på löpande band om man vill, men det är inget jag hade valt.

Och när det gäller situationen TS är i så skulle säkerligen veterinären kunna skriva ut smärtstillande för att utesluta smärta utan att gå på hunden för mycket. Dom flesta veterinärer är förstående för hundens situation.
 
Senast ändrad:
Jo men det är ju en första grej att utesluta innan man tar några beslut alls, just den plötsliga aggressionen från ingenstans är ganska så typiskt relaterat till smärta.

Man måste ju börja med att utesluta smärta, sen kan man fundera på vad man ska göra med hunden. Är hunden så galet opålitlig utan att det är smärtrelaterat alls så är det inte ens ett alternativ att omplacera tycker jag. För hundens skull för den känns ju fruktansvärt otrygg och lär inte bli mindre otrygg och nervös hos en ny person.
Hunden har blivit undersökt av veterinär.
 
Jag har också en nervöst lagd hund som är rädd hos veterinären, skulle jag tagit bort honom då hellre pga att han hade lite ont i en tass idag? Hade det varit bättre än att låta veterinären klämma igenom tassen? nej, för min del så kan jag inte ta bort en hund pga det. Den lilla stunden kan även en nervös hund uthärda för att få ett fullgott liv i flera år. Någon måtta får det faktiskt vara.

Det är en väldig skillnad på om det är en sjukdom som sätter stopp med begränsat liv som kräver mycket behandlingar och en tillfällig skada som kräver kanske två besök för att sedan kunna leva på som vanligt.

Och som sagt, det är inte olagligt att ta bort hundar på löpande band om man vill, men det är inget jag hade valt.

Och när det gäller situationen TS är i så skulle säkerligen veterinären kunna skriva ut smärtstillande för att utesluta smärta utan att gå på hunden för mycket. Dom flesta veterinärer är förstående för hundens situation.
Alla får göra de val dom vill med sina men för min hund som försöker fly i ren panik, försöker tugga, slita o ta sej loss för att sedan bara totalt stänga av, försöka krypa ihop o kissa o bajsa ner sej o låtsas som att hon inte existerar så kommer inte jag välja att behandla henne o tvinga henne till undersökningar där hon e så rädd att hon både kissar o bajsar ner henne bara för att jag vill ha kvar henne i livet. Skadas hon o de krävs mer än ett bandage så e de bättre för hennes mående mentalt att tas bort än att hon ska va så rädd att hon kissar o bajsar ner sej, skriker utan att man ens e nära o bara vill fly i ren panik o de e inget val jag tycker e lätt på något sätt men jag ser till vad som e bäst för henne o de e då inte att hon ska va så rädd. Att bara försöka vaccinera henne e ett rent helvete på grund av hennes rädsla. Hemma funkar hon superbra men då bor vi också mitt i ingenstans, hon slipper precis allt som triggar hennes rädslor o hade inte jag kunnat ta över henne då hade hon varit död idag då hem som passar henne e väldigt få
 
Jag har också en nervöst lagd hund som är rädd hos veterinären, skulle jag tagit bort honom då hellre pga att han hade lite ont i en tass idag? Hade det varit bättre än att låta veterinären klämma igenom tassen? nej, för min del så kan jag inte ta bort en hund pga det. Den lilla stunden kan även en nervös hund uthärda för att få ett fullgott liv i flera år. Någon måtta får det faktiskt vara.

Det är en väldig skillnad på om det är en sjukdom som sätter stopp med begränsat liv som kräver mycket behandlingar och en tillfällig skada som kräver kanske två besök för att sedan kunna leva på som vanligt.

Och som sagt, det är inte olagligt att ta bort hundar på löpande band om man vill, men det är inget jag hade valt.

Och när det gäller situationen TS är i så skulle säkerligen veterinären kunna skriva ut smärtstillande för att utesluta smärta utan att gå på hunden för mycket. Dom flesta veterinärer är förstående för hundens situation.

Fast man kan aldrig veta hur mycket undersökning/behandling som krävs för att få en diagnos och sedan behandla den ev. diagnosen.

Att klämma igenom en så rädd hund för att hitta smärta är nästan omöjligt. Det lär behövas fler undersökningsmetoder än så.

Min erfarenhet är att det vid diffusa symtom ofta krävs mycket både undersökning och behandling. Skulle aldrig utsätta en rädd hund för det.

Kl.

Jag fick ta bort en rädd hund som mådde så dåligt vid veterinärvård att han led och var svårhanterad, ingen kul upplevelse. Skulle ha insisterar på avlivning tidigare med facit i hand. Även om han skulle ha blivit frisk så led han av sina rädslor i vardagen.
 
Jag har också en nervöst lagd hund som är rädd hos veterinären, skulle jag tagit bort honom då hellre pga att han hade lite ont i en tass idag? Hade det varit bättre än att låta veterinären klämma igenom tassen? nej, för min del så kan jag inte ta bort en hund pga det. Den lilla stunden kan även en nervös hund uthärda för att få ett fullgott liv i flera år. Någon måtta får det faktiskt vara.

Det är en väldig skillnad på om det är en sjukdom som sätter stopp med begränsat liv som kräver mycket behandlingar och en tillfällig skada som kräver kanske två besök för att sedan kunna leva på som vanligt.

Och som sagt, det är inte olagligt att ta bort hundar på löpande band om man vill, men det är inget jag hade valt.

Och när det gäller situationen TS är i så skulle säkerligen veterinären kunna skriva ut smärtstillande för att utesluta smärta utan att gå på hunden för mycket. Dom flesta veterinärer är förstående för hundens situation.

Tycker ditt inlägg är otroligt ensidigt och ogenomtänkt. Speciellt när du tror att man tar bort en hund pga en tasskada om det enda som händer är att hunden är "lite nervös" Så är det naturligtvis inte och det tror jag du förstår också.

Det finns grader i helvetet även för nervösa djur.

Min förra katt avskydde veterinären, hon mådde jättedåligt när vi va där men såfort hon va hemma igen hade hon släppt hela grejen, hon behandlades för flera saker under åren men jag satte stopp när det va tal om att lägga in henne, jag tyckte inte det va ok med flera dagars otrolig stress för något dom inte ens visste om det skulle hjälpa.

Det är en helt annan sak med en hund som är extremt stressad hos en veterinär där man inte vet vad som ens ska göras och hunden dessutom mår dåligt hemma, det är verkligen en gigantisk skillnad mot det du skriver om
 
Fast det står ingenstans om att den aggressionen har funnits från början, bara att hunden varit nervöst lagd hela livet.

Jag tycker oavsett att nummer ett bör vara att se till att hunden är smärtfri, för att utesluta allting. För det är ett enormt stort beslut att ta bort en älskad hund, för ens egen skull också bör man utesluta allting först.
Aggressionerna har mer eller mindre funnits sedan början. Nervös och osäker har hon alltid varit, skällt och gjort utfall "i luften" mot främlingar. Men då tänkte jag att det var något som kunde tränas bort, socialtränade massor och gick på kurser, hade kontakt med hundcoach för hjälp osv men det har bara blivit värre med åren och i dag anfaller hon och biter folk om hon får "möjlighet" (jag ser alltså självklart till att hon inte hamnar i en sådan situation där hon kan bita någon) men biter även oss familjemedlemmar – oftast tillsynes oprovocerat. Hon kan ligga och sova bredvid en i soffan och sen plötsligt flyga upp och bita tag i en arm. Har varit hos veterinär tidigare, och försökt se om det kan vara någon typ av epilepsi, vilket vet inte trodde. Även hennes kullsyskon har varit hos veterinär utan att hitta något "fel". På min tik har de hittat patella luxationen och vi "hoppades" att det skulle vara det som orsakat beteendet. Men hon är opererad och enligt veterinär har det läkt som det ska. Jag går i tankar att kanske låta henne helkropps-röntgas, hon har röntgats (patellan) tidigare men vill minnas att det inte var huvud och nacke med då, kanske är det något som sitter där... Hennes bror har gjort en magnetröntgen på hjärnan utan att hitta något, har funderat på det men vet inte om jag vill låta henne utstå det när det antagligen kommer ge samma resultat för henne. Ska ringa veterinär imorgon när det inte är röd dag och fråga vad som kan göras tänkte jag, men vill inte heller plåga henne med för mycket underökningar. Hon har farit ganska illa av det tidigare och blir väldigt stressad.

Men det är jättesvårt att ta ett beslut, är livrädd att ta ett oåterkalleligt beslut och sen stå där om några år och få svar att "hade jag bara gjort så så hade hon kunnat leva". Samtidigt som jag inte vill att hon ska lida för att jag inte kan ta ett beslut.. jättesvår balansgång.
 
Jag ska ringa veterinär imorgon och fråga vad de säger, är så rädd att ta ett beslut och sen ångra det. Trodde jag hade bestämt mig för att det nog är snällare att låta henne somna, men så pratade jag med en vän om det idag som sa att "vadå skulle du ta bort ditt barn om hon mår dåligt" och det tog hårt på mig. Känns som att jag sviker henne.. 💔 Men vet inte heller vad nästa steg är, jag "vet" ju på något sätt att de inte kommer hitta något på undersökningarna eftersom de inte gjort det tidigare. Så då är det mer för min skull att jag ska kunna ta ett beslut med "gott samvete" i vetskap att jag "testat allt".. men som sagt, är det för min skull eller hennes. Jättesvårt.

Tack för alla kloka svar! Det har på något sätt känts som en "lättnad" att få så mycket förståelse och tankar, är så rädd att jag är en hemsk person som funderat på att låta henne somna men känns som det kanske inte är en så hemsk tanke ändå – även om det känns fruktansvärt.
 
Jag ska ringa veterinär imorgon och fråga vad de säger, är så rädd att ta ett beslut och sen ångra det. Trodde jag hade bestämt mig för att det nog är snällare att låta henne somna, men så pratade jag med en vän om det idag som sa att "vadå skulle du ta bort ditt barn om hon mår dåligt" och det tog hårt på mig. Känns som att jag sviker henne.. 💔 Men vet inte heller vad nästa steg är, jag "vet" ju på något sätt att de inte kommer hitta något på undersökningarna eftersom de inte gjort det tidigare. Så då är det mer för min skull att jag ska kunna ta ett beslut med "gott samvete" i vetskap att jag "testat allt".. men som sagt, är det för min skull eller hennes. Jättesvårt.

Tack för alla kloka svar! Det har på något sätt känts som en "lättnad" att få så mycket förståelse och tankar, är så rädd att jag är en hemsk person som funderat på att låta henne somna men känns som det kanske inte är en så hemsk tanke ändå – även om det känns fruktansvärt.
En hund är inte ett barn. Att kunna hjälpa dem att slippa en tillvaro som de inte mår bra av, är att ta ansvar och göra dem en tjänst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 219
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 320
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp