Bukefalos 28 år!

Hjälp ang storlek av boxar.

Domino_s

Trådstartare
Ska bygga stall hemma i befintlig byggnad. Jag har en häst som är 152 cm i manke och en som är 128 cm i manke alltså en liten häst och en maxad b-ponny.

Jag har inga planer på att göra mej av med någon av dem innan de vandrar vidare. Den stora är 11 år och den mindre 17 år. Bägge är pigga och fräscha.

Hur hade i gjort, min första tanke var att göra en box som är:
3,50 X 2,90 = 10,15 m2 till stora hästen.
och
3,50 X 2,30 = 8,05 m2 till ponnyn.

Men när jag berättar för folk säger dom, men är det inte dumt att göra en ponnybox och en storhästbox? Tänk om du vill ha två stora i framtiden.
Delat rakt av blir varje box 9,1 m2.

Första tanken blev, men jag ska ju ha dessa två hästarna nu ett bra tag framöver och förmodligen kommer jag ändå inte skaffa en stor häst till i framtiden, men det vet man ju aldrig. Sen föddes iden att man kan ju sätta in en mellanvägg som går att flytta för att göra två lika stora boxar i framtiden? :idea:
Krånglet blir dock att vi måste sätta en stötta till taket i mitten på mellanväggen och den kan ju bli lite besvärlig att flytta.

Nu vill jag veta hur ni andra bukare hade gjort!

Alt. 1 En större och en mindre box. Och ev ta smällen att flytta stöttan i framtiden (vilket iofs kanske inte behöver göras på 10 år, eller kanske aldrig)
Alt. 2 Två lika stora boxar från början.

Motivera gärna!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

jag hade nog gjort en liten och en stor box sålänge, som du säger så är det de här hästarna som ska stå där och då får man göra om när det behövs, och vad är det som säger att du inte köper två i samma storlekar som dem du har senare? :)
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

hade gjort 2 boxar 3x3meter var. da har du tackt alla eventualiteter.. om du koper storre hastar eller saljer garden eller ngt.. man vet inte vad som kan handa..
och som en ot, forstar inte varfor folk skall ga pa jordbruksverkets matt, visst minimi matt ar bra, men de ar just det.. gor storre, sa ar du skyddad om ngt forandras..
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

anyhow och lwt03001: Ja, det är precis så jag tänker.

moholmarabs: 3 X 3 meter blir svårt eftersom den befintliga byggnaden endast är 530 cm lång inuti sen har jag räknat bort ca 10 cm för en mellanvägg.
Och jag tycker 8,05 m2 för en b-ponny och 10,15 m2 för en liten häst är väl tilltagna boxar för dem...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

Kan de inte gå ihopa i en stor box? Vi har haft de flesta två och två och jag tycker det har fungerat bra.
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

Jag hade gjort den lilla boxen så liten att man lagligt får ha en häst i den. Så då blir de lika stora?

OM något händer med ponnyn, så är det skönt att inte behöva mecka med stallet för att snabbt kunna få in en sällskapshäst.
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

8 kvm och 2,30 bred klarar häst med mankhöjd 148 cm. Om du kan fixa så bredden blir 235 cm klarar du mankhöjd upp till 160 cm
10 kvm och 290 cm bred räcker för häst över 171 cm.

Ok jag tycker också att det är små boxar men det är lagliga mått så jag hade försökt fixa de där 3 cm - det blir liksom större valfrihet
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

KL
Jag tycker att man kan se på helhetsbilden av hästens tillvaro när man funderar över boxstorlekar. Om hästen går ute större delen av dygnet året runt har jag större förståelse för att använda just de stipulerade minimimåtten, men om hästen - vilket ju också är fullt lagligt - står i sin box 23,5 timmar om dagen tycker jag att det minsta man kan begära är en boxyta ett par snäpp över den absolut minsta tillåtna.
 
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

Jag byggde en liten och en stor box till min lilla häst och en b-ponny. Båda boxarna är väl tilltagna så b-ponnyns är laglig för en d-ponny och den andra på 11 kvm räcker gott till min lilla häst. (d-ponny mått)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp ang storlek av boxar.

Jag hade nog gjort två lika stora boxar, just för att ha möjligheten att ha en stor häst till. Även om du inte har planer på något annat än dina två som du har nu kan situationen förändras snabbare än man räknar med och då är det skönt med så få begränsningar som möjligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 208
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 603
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 767
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Håller ju på att bygga ett litet stall. Utrymmet där boxarna ska vara är 5,60 brett. När panel och mellanvägg räknats bort är där 5.50...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp