Bukefalos 28 år!

Hjälp, det spökar!

vivendi

Trådstartare
Jaha, tydligen postar jag trådar bara när det krisar sig ;)

Fröken är 7 månader i dag och på väg in i sitt första löp. Hon har alltid varit väldigt trygg och stabil, älskar folk och är väldigt, väldigt tyst. Räknar väl på ca 5 "voff" sen hon var 8 veckor.

Nu spökar det! Folk som vill hälsa under promenader är skrämmande, hon skäller till och springer bakom mig. Nyss var någon granne ute och hamrade på sin gård när vi skulle ut, det var också skrämmande, hon skällde och rörde sig stelt och osäkert. Jag nekade lugnt skallet men låtsades i övrigt som ingenting.

Lite osäker är jag ändå. Vi har haft valp som var rädd för soptunnor en tid, och snö, men inte en som blev rädd för människor. Är det normalt och kommer det att gå om? Jag är rädd att det är hennes riktiga lynne som mognar fram :(

Och vad ska jag göra? Låtsas som ingenting, banna henne (helst inte, jag ser ju att hon är osäker) eller tvinga henne att hälsa? När hon väl vågar sig fram upptäcker hon att det var ju bara en kul farbror som vill klappas och blir sitt glada jag igen (inte överfjäskig som en rädd valp kan bli)...

Behöver pepp...
 
Sv: Hjälp, det spökar!

Min 5 mån valp är i spökålder, han skäller på det mesta. Fast det har börjat gått över den där rädslan för saker o de, men osäker kan han vara, skäller främst ut hundar!! Förr brydde han sig inte ens om dom. Morrar åt gående personer som han inte känner men det är inget allvarligt, så fort han får hälsa så viftar han glatt på svansen.

Alltså skit i det, det går över. Man ska ju förståss aldrig ignorera en rädd valp, men du ska heller inte dalta med henne, låt glad hela tiden.
Min bebis var rädd för två människor som satt i skogen, dom lockade och plockade så glatt men nej han skulle inte dit. Jag lät så glad jag kunde
- Jaa kom här! Gick till människorna och försökte vara lite lekfull, ja men då gick det ju kanon, det var ju inte så farligt.

När du möter en person och hon morrar skit i det och gå bara, för ska du hålla på å ge det uppmärksamhet kommer hon kanske fortsätta med det. Eller så kan du jobba med henne medan ni går förbi.

Men som sagt, dalt är ju det värsta man kan göra. Var bara dig själv låt alltid glad och klappa lite på hunden. Bara du är självsäker och hon känner ditt stöd så kommer det där försvinna på nolltid ^^

Du får aldrig banna en osäker hund, då kan ja lova att du skapar problem. Tvinga henne inte heller. O det är bergis inte hennes riktiga lynne, det är så mycket som händer i hennes kropp så du anar inte. Min kille har förändrats hur mycket som helst just nu, han sover vääääldigt mycket ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, det spökar!

Spökperioder går nästan alla valpar igenom, mer eller mindre. Min dam nu tycker att skogen är livsfarlig t ex. Vad de reagerar på och hur varierar, men det du absolut inte får göra är att banna hunden! Som du skriver hunden är ju osäker och då kommer det definitivt bara att bli värre.

Jag släpper alltid, om det är möjligt, fram min hund till det hon blir rädd för. Om hon tvekar över att gå fram går jag alltid dit och pratar, klappar och tar på objektet så att hon fattar att det är lugnt.
 
Sv: Hjälp, det spökar!

Spökperioder går nästan alla valpar igenom, mer eller mindre. Min dam nu tycker att skogen är livsfarlig t ex. Vad de reagerar på och hur varierar, men det du absolut inte får göra är att banna hunden! Som du skriver hunden är ju osäker och då kommer det definitivt bara att bli värre.

Jag släpper alltid, om det är möjligt, fram min hund till det hon blir rädd för. Om hon tvekar över att gå fram går jag alltid dit och pratar, klappar och tar på objektet så att hon fattar att det är lugnt.

Ett jättebra tips så har jag gjort från början med min hon var en liten fegis som valp och unghund idag så är hon snart 4 år och går självmant fram till det som hon först blivit rädd för/reagerat på.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 480
Senast: s957
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 343
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp